Hlavní navigace

Přísný metr na "oběti" virů

David Litvák

Na světě se objevil další z nekončící série červovirů a stejně jako stovky jeho předchůdců i následníků v podstatě nestojí za pozornost. V souvislosti s vyjádřením antivirového odborníka Eugena Kapserského se ovšem můžeme zamyslet, zda není na čase přestat být shovívaví k "obětem" virů.

Virus byl pojmenován „Matcher“ podle subjektu mailu, ve kterém se sám rozesílá na e-mailové adresy z adresáře postiženého počítače. Vzápětí ještě vloží do souboru Autoexec.bat řádky

@echo off
echo from: Bugger
pause

a potom už jen čeká a čeká a čeká, až se můj jeho pán a vládce ozve. Takže  – nic mimořádného, ani dosud nevídaného.

Zaujala mne ovšem v souvislosti s tímto virem drobná poznámka, kterou pronesl Eugen Kaspersky (nebo bych měl spíš napsat Jevgenij Kasperskij??), šéf výzkumu své firmy Kaspersky Lab, která je odpovědná za antivirový program Antiviral Toolkit Pro. Ve vyjádření pro vnunet.com sice potvrzuje, že virus vlastně není ničím pozoruhodný, vzápětí ale navíc dodává, že k určitým druhoplánovým škodám dojít může. Masové neuatorizované šíření tohoto viru totiž podle něj může poškodit firemní reputaci stejně jako pověst individuálních uživatelů. („The fact that the virus is present in computers, means that unauthorised mass spreading could prove damaging to a company's or individual user's reputa­tion.“)

Jistě, jedná se o přísné a maximalistické vyjádření člověka, který svůj život zasvětil sysifovskému boji s viry a každý nezodpovědný uživatel jej musí naplňovat pocity hnusu. Na druhou stranu mě i tak donutilo k zamyšlení, zdali už nenastal čas pro zásadní kvalitativní změnu způsobů komunikace a „společenského jednání“ v rámci sítě sítí.

Netiketa a standardy bezpečného chování jsou tu samozřejmě „odvěků“, čas, kdy bude třeba přehodnotit (rozuměj zpřísnit) způsoby jejich aplikace a vynucování, ale ještě přijde. Jak byste dnes zareagovali, kdyby vám od vašeho obchodního partnera přišel e-mail s podobným červem? Přesně nám možná odpoví níže uvedená anketa, podle vlastních zkušeností tipuji, že by se asi nejednalo o žádnou velkou tragédii. Rozesílatele podobných mailů mají adresáti tendenci spíše politovat a pokud už nějak reagují, pak přátelským upozorněním a radami, kterak se problému zbavit. Příliv nováčků neustává a protože i z vlastního okolí víme, že se častokrát jedná o osoby, které jejich zaměstnavatel posadil k e-mailu a vysvětlil jim leda tak funkce Send, Reply a Forward, máme sklon chovat se k nim patřičně shovívavě. Ještě markantněji je tento „globální pardon“ vysledovatelný v nejrůznějších zpravodajstvích, ať už se jedná o terestriální masmédia či o webové servery. Jediným padouchem v prezentovaných „story“ bývá autor viru, ti, kteří mu sedají na lep a svou nevědomostí tak hrají do jeho nekalých karet, jsou vždy líčeni v pozici obětí. Podobně je tomu i s jinými, i když ne tak mediálně přitažlivými aspekty komunikace na Internetu, jako jsou třeba chyby v mailové komunikaci, popisované nedávno na tomto serveru kolegou Liborem Nováčkem.

Počet a složení internetových uživatelů ovšem už možná přesáhlo kvalitativní i kvantitativní hranice, za kterými již není možné podobné projevy takto tolerovat. Dokud byla hromadná doprava novinka, dalo se asi smířit s tím, že ne všichni jsou obeznámeni s pravidly slušného a bezpečného chování během jízdy. Dnes už vás ale skutečnost, že jako rodilý vysokohorský pastevec jedete metrem poprvé, omlouvat nebude. Obecně důrazně požadované standardy chování jsou už prostě jiné, protože jinak by ani nebylo možné fungovat. Stejně tak je tu už možná doba, kdy bude třeba z bezpečnostních a dalších důvodů podobné chyby v internetové komunikaci nikoli shovívavě omlouvat a chápat, ale naopak je kritizovat a vyvozovat následná opatření. Vždyť i podle posledních výsledků průzkumu Března – měsíce Internetu se sice dále zvyšuje absolutní počet uživatelů Internetu, procento uživatelů pravidelných však pravděpodobně začíná stagnovat, ne-li klesat. Možná už tedy nastala i doba, kdy je od těchto uživatelů třeba očekávat určité znalosti a dovednosti a také je od nich nekompromisně vyžadovat.

Nejsem bláhový (snad alespoň do určité míry :-) a nemyslím si, že ze dne na den přestaneme být vůči chybujícím méně vstřícní. Kladu si ovšem otázku, jestli už není na čase, abychom v internetových i jiných médiích přehodnotili vztah k podobně chybujícím a nechali na ně dolehnout odpovědnost za jejich chyby. Pak by se třeba tato zpráva z Českých novin nejmenovala „Virus Magistr nenapáchal na policejní správě velké škody“, ale „Policejní správa ohrozila své kontakty virem Magistr“. A byla by tak i lépe vystižena podstata události.

Anketa

Jak byste se zachovali, kdyby vám přišel od vašeho obchodního partnera zavirovaný e-mail?

Našli jste v článku chybu?