Hlavní navigace

Problémy Amazonu v Evropě: Komise prověří jeho smlouvy s nakladateli

David Slížek

Zneužívá Amazon dominantní postavení na trhu s e-knihami k tomu, aby poškozoval konkurenty? Evropská komise zahájila formální vyšetřování.

  • 12.6. 8:30 – doplněn komentář Jiřího Vlčka z Palmknihy.cz

Antimonopolní eurokomisařka Margrethe Vestager se pustila do dalšího amerického giganta. Evropská komise (EK) dnes oznámila, že spouští formální vyšetřování toho, zda největší prodejce e-knih Amazon nezneužívá své dominantní postavení na trhu.

Prověřovat bude některé klauzule ve smlouvách, které zavazují nakladatele, aby nabízeli Amazonu vždy stejné nebo lepší podmínky jako jim nabízejí jeho konkurenti. Nakladatelé také musí Amazon informovat o jakýchkoli lepších podmínkách, které jim někdo nabídne.

„Komise se obává, že podobná ustanovení mohou konkurenčním distributorům znesnadňovat vývoj nových a inovativních produktů a služeb, kterými by mohli Amazonu konkurovat,“ konstatuje EK.

Ve svém vyšetřování bude prověřovat, jestli smlouvy neomezují hospodářskou soutěž a zda nemohou vést k tomu, že mají uživatelé na trhu menší výběr. Amazon je podle EK v současné době největším prodejcem e-knížek v Evropě. Vyšetřování se má nejdříve soustředit na situaci na největších evropských trzích – v Německu a ve Francii.

Situace na českém trhu je jiná. „Amazon české knihy neprodává, jeho podíl tady je u český psaných knih limitně blízký nule. U anglických se naopak blíží 100 %, protože tady zatím rozumná nabídka anglicky psaných knih není. Jinak ve světě, zejména anglicky mluvícím, se Amazon chová vůči nakladatelům hodně tvrdě a obávám se, že o zneužití postavení na trhu může jít,“ komentuje vyšetřování šéf českého online knihkupectví Palmknihy.cz Jiří Vlček.

Content 2017 - tip Footshop

Evropská komise se každopádně zaměřila na další velkou americkou firmu. V dubnu rozjela formální antimonopolní vyšetřování Googlu, který je podezřelý ze zneužívání dominance ve vyhledávání a ze zneužití mobilního systému Android k potlačování konkurence.

A ve svém klíčovém strategickém materiálu (strategii jednotného digitálního trhu) otevřeně volá po regulaci online platforem (tedy velkých služeb jako jsou vyhledávače, sociální sítě či velké e-komerční služby), které většinou pocházejí z USA. Viz Evropou obchází strašidlo online platforem, EU je chce zkrotit.

Našli jste v článku chybu?