Hlavní navigace

Probudíme se z pocitu, že každý musí mít svůj portál?

Patrick Zandl

Minulý týden poněkud pošramotil moji představu o tom, že i ČR se vyspala z portálové mánie. Poté, co se svým echt prvním wapovým portálem (jen po Wap.Mobil, Atlasu, Centru a RadioMobilu) sklízí EuroTel obdiv za zajímavou reklamu a nepochopení za její obsah, záměr a sdělení, se rozhodl naskočit do rychlíku také Contactel se svým RedBoxem.

Domníval jsem se, že na Internetu najdu nějaké zajímavé zamyšlení nad RedBoxem, ale kromě prvního preview psaného ještě po tiskové konferenci Jiřím Peterkou zde na Lupě, jsem nic nenašel. Pokusím se tedy sumarizovat já.

O tom, že by Contactel chtěl využít doménu RedBox, do jejíž propagace nasypal hodně peněz, se nepochybovalo. Ještě koncem loňského roku se zdálo, že by její obsah mohl být tvořen ve spolupráci s nějakým velkým hráčem, pak ale, po sérii tanečků okolo nejrůznějších variant, se Contactel rozhodl jít vlastní cestou. Dříve, než jeho chuť jít vlastní cestou odsoudíme, upamatujme se, že v té době se české internetové servery zainvestovávaly miliony dolarů a Contactel evidentně nechtěl být tím, na koho zbude v tak nejistém investičním businessu černý petr. Spolu s vystřízlivěním Nasdaqu a horečným přechodem Nové ekonomiky ke starým hodnotám přepočítatelným na dolary (či hůře na koruny) lze říci, že Contactel volil moudře – jeho portál možná nebude tak skvělý, také v něm ale utopí podstatně méně peněz.

Pokud se dnes podíváte na RedBox, asi mi dáte za pravdu, že tento portál vypadá o dost jinak, než na jaké portály jsme zvyklí. Ačkoliv designovou obměnu oproti zavedenému vzhledu klasických portálů je možné uvítat jako snahu odlišit se, dojem značně kazí funkčnost portálu. Pokud tisková zpráva Contactelu tvrdí, že se na vývoji portálu podílela třicítka expertů jak firemních, tak dodavatelské firmy Capitol, nepochybně nelže – z této třicítky ale dobrých 28 představuje studenty najaté na naplnění databáze katalogu a teprve zbytek jsou programátoři.

O tom, jak RedBox funguje, se již dříve čtenáři vyjadřovali v diskusích. Nejde snad ani o to, že když si necháte vyhledat nějaké neobvyklé slovo v katalogu, ani nejste upozorněni na to, že v katalogu není nic nalezeno a suveréně se vám vypíše výsledek z fulltextového hledání. Jde spíše o to, že celý RedBox, namísto koherentní aplikace provázané do nejmenších detailů, budí na první pohled dojem několika navzájem nesouvisejících skriptů stažených odněkud z FreshMeatu a umístěných různě po Internetu. Například poštovní server sice propaguje svoje URL webmail.redbox.cz, ve skutečnosti je aplikace umístěna v Dánsku u TeleDanmarku, podílníka Contactelu. Zkuste si traceroute a hlídejte si, kam hyperlinky opravdu skáčí, uvidíte sami.

Zatímco stránky o Internetu zdarma jsou v ASP, webhosting zdarma je na linuxovém PHP/FI. Když vstoupíte do klubů, pochopíte, proč mluvím o pár scriptech – tahle aplikace vypadá šitá hodně horkou jehlou, co se designu týká a k RedBoxu ji váže jedna propašovaná ikonka. Znalci Průvodců, Mageí a dalších klubových serverů žasnou, webdesigneři asi dumají nad tím, jak by se ten script dal vyšperkovat tak, aby nevypadal zoufale nedodělaně.

Další samostatnou kapitolou jsou zprávy ČTK (jiné jsem nenašel). Nechte si zdát o tom, že by byly rozdělené nějak jinak, než ekonomika, zprávy a sport, nechte si zdát o tom, že by někdo ručně vypíchl důležité zprávy. Vše teče automaticky z ČTK Zemanovským systémem padni komu padni. Naštěstí absentuje možnost personalizace, není totiž ani moc co personalizovat.

Co funguje pěkně, je fulltext. Ten vyřešil Contactel přes americký Google, tedy licencí vyhledávání od třetí firmy. Tyto licence ale nejsou nijak laciné a Contactel musí platit nejenom tučné měsíční paušály, ale také poplatky za každých tisíc dotazů – ostatně, projděte si ceník.

Fulltext je tak pro Contactel docela drahá legrace, navíc plné přizpůsobení Google software pro češtinu zdaleka neskončilo a na výsledcích hledání je to vidět. Pro zájemce o kvalitní fulltext je poněkud přirozenější zajít si proto na celosvětový google.com – ty tři slovíčka v angličtině, která potřebují k práci s touto stránkou, nejsou velkou jazykovou bariérou.

Podobných nedotažeností a nedodělků je na RedBoxu více a není účelem článku vám je tu syslit na jednom místě, přesvědčte se sami. Kdyby podobný portál vypustila skupina dvou studentů gymnázia jako svoji hobby práci, asi by se nedalo nic moc namítat, snad jen mávnout rukou nad tím, že se někomu chtělo dělat třistašestaos­mdesátý český portál o všem a o ničem. To, že se Contactel rozhodl jít do poskytování obsahu, je jen logické. To, jakým způsobem to ve finále dopadlo, je zarážející – srovnání se Seznamem, VOLným, Atlasem a dalšími portály RedBox zatím nesnese a vpravdě jej čeká dlouhá cesta.

Zda Contactel počítá s tím, že s RedBoxem prorazí? Pokud to, co běželo 20. září na doméně redbox.cz nebyla jen potěmkinova vesnice určená ke zmatení konkurentů, muselo by internetové oddělení Contactelu být hodně odtržené od skutečnosti, aby si to myslelo. Spíše je velmi pravděpodobné to, že Contactel si v klidu počká, až se některé ze stávajících a vydařenějších portálů vydusí ve vlastní šťávě finančních nároků rychlého internetového inovačního tempa a nízkých příjmů. Ty pak přikoupí do svého portfolia a bude mít vystaráno s vývojem. Jedno je ale jisté – mělo by se tak stát velmi rychle. Oblíbený protivník Contactelu Český Telecom nespí a svůj portál chystá již dost let na to, aby výsledek mohl být alespoň o něco málo lepší než RedBox.

Možná se vám zdá, že úsilí Contactelu o portál zlehčuji; a nemýlíte se. Předvedené dílo by opravdu jinak nestálo za zmínku, nebýt jména provozovatele. Pokud si ale tak velká firma, jako je Contactel, troufne předvést zmlsané české internetové veřejnosti RedBox v takovéto kráse, spoléhajíc tiše na to, že tisíce rozdaných CDček s přednastavenou homepage redbox.cz stačí ke vzniku kvalitního portálu, je to přinejmenším na pováženou. To opravdu musí mít každý, kdo něco dělá s Internetem, svůj portál?

Našli jste v článku chybu?