Hlavní navigace

Proč Jerry Yang rezignoval na post šéfa Yahoo

Autor: 21971
Patrick Zandl

Jsou to dva dny, co se internetový svět pokouší vstřebat rezignaci šéfa a spoluzakladatele Yahoo Jerryho Yanga. Média plní komentáře, blogy emoce, protože jestli Yang něco nebyl, tak šedivá ředitelská myš. Co jeho odchod zapříčinilo a jak se Yahoo změní?

Pojmenovat jedinou událost, která Yangovi definitivně zlomila vaz, je obtížné. Jeho rezignací se Yahoo snaží uchlácholit své akcionáře a naznačit jim, že jejich nespokojenost bere vážně. Yang prostě převzal Yahoo ve složité době a mnoho z toho, co se událo, mohl jen těžko ovlivnit. Pokud ale v něčem definitivně pohořel, pak to byla komunikace s akcionáři a jejich uklidnění ve složité době. A právě nespokojenost akcionářů jej donutila na místo výkonného ředitele Yahoo rezignovat.

Yang zakladatel

Je příliš snadné zúžit Yangovo působení v Yahoo na poslední rok. Dnes devětatřicetiletý Jerry Yang patří v americkém průmyslu mezi nejrespektovanější odborníky na Internet především proto, že Yahoo v roce 1994 spoluzaložil s Davidem Filo a vypiplal jej z maličkého katalogu internetových stránek na miliardové impérium. V “katalogu miliardářů” časopisu Forbes má pořadové číslo 524, u něhož stojí částka 2,3 miliardy dolarů, ale to není jediný důvod, proč je Yang respektovanou osobou.

Jerry Yang

Když Jerry Yang koncem roku 1994 přišel s hříšnou myšlenkou, že Internet bude finančně zhodnotitelné médium, podařilo se mu nalákat investiční fond Sequoia Capital k tomu, aby vložil do nově vznikající firmy Yahoo 3 miliony dolarů ve dvou kolech investic s vidinou, že výnosy z maličkých obrázků tuto investici splatí. Říci o Yangovi, že patří mezi otce internetové reklamy, tak není vůbec nadnesené.

Yahoo patřilo mezi průkopníky ve všech oblastech. Nejenom, že bylo a je dlouhodobě nejnavštěvovanější stránkou na americkém Internetu (na tom světovém ho v posledních letech předstihl Google), jako jedna z prvních čistě internetových společností prošla cestou veřejné nabídky svých akcií, když v roce 1996 nabídla 2,6 milionu akcií, jejichž prodej vynesl 33,8 milionu dolarů. O další rok později Yang nasměřuje Yahoo do akvizic, když v březnu přebírá společnost Four11, z jejíž služby RocketMail se stává Yahoo Mail. Růsty akcií Yahoo se stávají legendou, příkladem, který makléři uvádí zákazníkům, které chtějí nalákat na investici peněz. Dalo by se říci, že svým úspěchem Yahoo mohlo za internetovou bublinu, která přišla v roce 2000.

V té době existuje už dva roky Google, jenže v tu chvíli ještě nikdo netuší, že on se stane o několik let později největším vyzyvatelem Yahoo. Obě firmy jdou rozdílnými cestami. Yahoo vytváří pobočky a lokální verze v Asii (především v Japonsku), ale i v Evropě, zatímco Google zůstává u své nadnárodní podoby.

Další důležitou věcí bylo, že již od počátku oba zakladatelé Yahoo chápali, že firma musí fungovat a existovat podle pravidel “kamenného” světa a její řízení že bude vhodné svěřit profesionálnímu managementu. V roce 1995 byl šéfem Yahoo jmenován Tim Koogle, toho v roce 2001 nahradil veterán z Warner Bros Terry Semel. Tím byl Yang ušetřen každodenní rutiny a mohl se věnovat strategii společnosti.

Kurz akcií Yahoo 1996-2000

Vývoj kurzu akcií Yahoo od vstupu na burzu v roce 1996 do začátku bubliny v roce 2000

Post dot-com

Dot-com bublinu Yahoo přežilo jako jedna z mála velkých internetových společností, ačkoliv v září 2001 uzavíraly jeho akcie na pětiletém minimu cca 4 dolary. Společnost za sebou měla restrukturalizaci, prošla osekáním nákladů a začala vyzobávat z trhu, co bylo zajímavé. Tak například v roce 2003 přišla k někdejší legendě internetového vyhledávání, AltaVistě, ačkoliv to nebyl primární záměr: koupená společnost Overture AltaVistu už jen vlastnila a primární zájem mělo Yahoo o technologii reklamy ve vyhledávání.

To, že budoucím soupeřem bude Google, si Yahoo uvědomuje, v únoru 2004 nahrazuje svým vlastním vyhledáváním technologii Google, kterou doposud používalo a další léta jsou již plně v režii měření si sil mezi Google a Yahoo. Jenže v tomto souboji se také ukazuje rozdíl ve vnímání obou firem: zatímco Yahoo je lokální silný hráč, byť na nejbohatších trzích světa, Google je hráč globální. A akcionáři chtějí, aby s tím vedení něco udělalo, aby hodnota jejich akcií stále rostla. Ne nadarmo se o významu slova Yahoo začíná žertovat, že se jako zvolání v angličtině nejčastěji používá ve spojení Yahoo, vygoogloval jsem to.

Vývoj titulní stránky Yahoo v letech 1995 až 2005

Vývoj titulní stránky Yahoo v letech 1995–2005, zdroj: Yahoo

V červnu 2007 na svou pozici rezignuje výkonný ředitel Yahoo Terry Semel. Dočasně jej měl nahradit právě Jerry Yang, jenže nejenom v Česku je dočasnost teoretický pojem, v pozici výkonného ředitele zůstal Yang sedmnáct měsíců.

Důvody tehdejšího Semelova odchodu příliš připomínají důvody odchodu Yanga dnes. Semel provedl Yahoo těžkými časy, za jeho šéfování se firma rozrostla z 3500 na 12 000 zaměstnanců, počet uživatelů ze 170 milionů na půl miliardy, obrat společnosti se zdevítinásobil. Jenže hodnota akcií se nezvýšila tolik, kolik by si akcionáři představovali, protože Google zvýšil hodnotu svých akcií dvacetkrát efektivněji než Yahoo. A krom toho, Semelovi chyběla prozíravost a vize, na Internetu a v této pozici tak podstatná. Nejpozději v roce 2002 měl koupit Google, prošvihl i možnost akvizice Youtube či MySpace, dalších velkých internetových projektů. Neudělal nic z toho. V konečném součtu mu neprospělo ani to, že si za pět let práce pro Yahoo přišel na více jak půl miliardy dolarů na odměnách. Yahoo’s Terry Semel Quits.

Porovnání kurzu akcií Yahoo a Google 2001-2007

Porovnání vývoje kurzu akcií Yahoo a Google za dobu působení Terryho Semela.

Jerry Yang na to šel jinak. Jeho plat v Yahoo činí dolar ročně. A nabídl vizi. Yahoo pružné, rychlé, kreativní a inovativní, které lépe zobchoduje své uživatele. Což se lehko řekne, hůře realizuje. Ale Yangovi se to daří.

Yahoo nasazuje novou verzi svého e-mailu integrujícího komunity, IM a mobilní telefony, posouvá jeho možnosti výrazně dále, než konkurenční Gmail, předělává i své další služby a web, nálepky “jen” amerického hráče se ale zbavit nedokázalo.

Microsot chce převzít Yahoo

V lednu 2008 přichází propouštění, z firmy musí odejít tisícovka zaměstnanců. A znovu se objevují zvěsti o nabídce převzetí Microsoftem, které se objevovaly pravidelně i v předchozích letech. Yahoo ústy Yanga důrazně odmítá nabídku přátelského převzetí a tak se Microsoft obrací přímo na akcionáře, kterým nabízí 44,6 miliard dolarů v hotovosti a v akciích. Vedení Yahoo kontruje námluvami s Google a s News Corp, vydává prohlášení, že nabídka Microsoftu neodráží skutečnou hodnotu Yahoo a je podhodnocená. Akcionáři Yahoo: Microsofte, zaplať nám víc!

V dubnu posílá vedení Yahoo dopis šéf Microsoftu Steve Balmer a upozorňuje je, že pokud během tří týdnů nebude přijata nabídka Microsoftu, osloví akcionáře s návrhem na zvolení nového vedení Yahoo, které nabídku přijme. Yahoo kontruje prohlášením, že není proti převzetí, ale čeká na lepší nabídku a že takovéto kroky Microsoftu výrazně zhoršují šance na “přátelské převzetí”. Yahoo dostalo od Microsoftu třítýdenní ultimátum 

Finální jednání mezi Balmerem a Yangem 3. května 2008 nic neřeší. Microsoft navýšil nabídku o dalších pět miliard na 33 dolarů za akcii, Yang požaduje minimálně 37 dolarů. Jednání jsou u konce. Prozatím. Na burze se akcie v té době pohybují kolem 28 dolarů, ale s ukončením jednání začínají prudce klesat.

Yahoo se orientuje na spolupráci s Google, která ostatně Microsoft tak dráždila. Chystá se uzavřít s Googlem neexkluzivní smlouvu o prodeji reklamního prostoru, která má Yahoo přinést téměř půl miliardy dolarů ročně v dosud nevyprodaném prostoru.

S čím se společnost vypořádat musí, jsou nespokojení akcionáři. Z nich nejvlivnější je Carl Icahn, šestačtyřicátý nejbohatší muž světa s majetkem odhadovaným na 16 miliard dolarů. Ten požaduje, aby se dohoda s Microsoftem uskutečnila, v červenci nakonec po dlouhých jednáních souhlasí se změnami ve vedení Yahoo, kdy jemu a jeho lidem připadnou tři nová ředitelská křesla ve vedení. Yahoo má stále šanci, že skončí v rukách Microsoftu

Yang odstupuje

Propad ceny akcií se nepodařilo zastavit a v průběhu října a listopadu se nespokojení akcionáři ozývají stále hlasitěji spolu s tím, jak se kurz akcií nebezpečně blíží desetidolarové hranici. Co na tom, že část propadu způsobily odhady snížení investic do inzerce způsobené celosvětovou finanční krizí a že propad postihuje i konkurenční Google. Jenže nikoliv tolik.

Graf vývoje kurzu akcií Google a Yahoo

Vývoj kurzu akcií Google a Yahoo od roku 2007

Poslední ránu kurzu akcií přidává listopadová zpráva, že Google odstupuje od smlouvy o prodeji inzerci na Yahoo, protože antimonopolní úřad by ji neschválil. Ačkoliv se antimonopolní úřad skutečně vyjádřil tak, že se obává monopolizace trhu inzerce Googlem, řada analytiků situaci vysvětluje jako úskok ze strany Google, jenž zažehnal nebezpeční sloučení dvou svých největších rivalů a dále Yahoo nepotřebuje.

Bylo třeba, aby Yahoo ukázalo, že situaci řeší. Dne 17. listopadu 2008 Jerry Yang odstupuje z postu výkonného ředitele Yahoo a vrací se na svou pozici šéfa strategie. Trh reaguje posílením akcií o 10 %, ale ve firmě samotné se rozebíhají intenzivní jednání o tom, kdo Yanga nahradí. Bezpochyby to tentokráte nepůjde bez konzultací s Icahnem.

Na další vývoj se čeká

Taková je situace doposud. Zda se obnoví jednání mezi Yahoo a Microsoftem, zatím není jasné. Akcionáři by zájem pravděpodobně měli, jenže Steve Balmer mezi tím jasně řekl, že on jednání začínat nehodlá. A že cenu Yahoo by dnes rozhodně odhadl jinak. Je na Yahoo, aby urovnalo vztahy se svými akcionáři a případně přišlo s něčím, co bude znít zajímavě.

KL17-nominace

Run na Yahoo tak bude dost možná pokračovat, ačkoliv za dnešní tržní cenu kolem 17 miliard dolarů se pravděpodobně mnoho zájemců nenajde. Zvláště, když se mluví o tom, že Time Warner by se dost možná chtěl zbavit své online divize AOL. Pokud se Yahoo nepodaří rychle situaci vyjasnit a urovnat vztahy s akcionáři, bude se zbytečně oslabovat a vyčerpávat, což trhu jako celku neprospěje.

Pro Microsoft akvizice stále smysl pravděpodobně dává, i když spojení Microsoftu a Yahoo by byl pořádný oříšek. Ale to je téma na samostatnou diskusi, za pár měsíců na disertační práci a za pár let pro učebnice ekonomie…

Anketa

Myslíte si, že odchod Jerryho Yanga Yahoo prospěje, nebo spíše uškodí?

Našli jste v článku chybu?