Hlavní navigace

Proč šéf Primy Marek Singer skončil ve vedení švédské skupiny MTG?

Jan Potůček

Souvisí odchod jediného Čecha z nejvyššího managementu polovičního vlastníka Primy se spekulacemi o prodeji podílu MTG v této televizi Andreji Babišovi?

Doba čtení: 9 minut

Z dočasného ředitele opět generálem

Je to shoda náhod, nebo dobré načasování? Když švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG) minulý týden ve středu oznámila, že její výkonný viceprezident pro vysílací operace ve střední a východní Evropě Marek Singer rezignuje na svoji funkci a nadále se bude plně věnovat výhradně vedení české televizní skupiny FTV Prima, nejednoho manažera z televizní branže napadlo, zda tento krok nesouvisí se „zaručenými zprávami“, že Primu kupuje Andrej Babiš a jeho Agrofert. Singer byl viceprezidentem MTG dva roky, z toho poslední déle než rok souběžně vedl i Primu, které předtím šéfoval v letech 2008 až 2013. Jeho návrat do ředitelské funkce na Primě loni v březnu byl vynucený okolnostmi: ze dne na den skončil tehdejší generální ředitel Martin Konrád a neměl žádného nástupce.

Singer měl Primu vést jen dočasně, než doplní management, nastartuje novou strategii skupiny a najde nového řádného generálního ředitele. Je to dočasné do té doby, dokud nebudu spokojený s tím, jak naplňujeme naši strategii. Může to trvat tři měsíce, což by bylo báječné, ale i šest nebo dvanáct měsíců. Prostě do té doby, než budu věřit, že to běží, a pak začnu hledat generálního ředitele, protože ho samozřejmě nemůžu dělat natrvalo, řekl Singer loni v březnu v rozhovoru pro DigiZone.cz. Odchod svého předchůdce Martina Konráda a jeho zástupce Pavla Kejly vysvětloval potřebou změny strategie ve výrobě původních pořadů, větší koordinaci televizního vysílání s internetem a vzniku placených služeb po vzoru mateřské MTG. Prima je pro mě velkou prioritou a je tady velká příležitost, takže to rozhodně nechci pustit, aniž bych si byl jistý, že to funguje, ujišťoval Singer.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Marek Singer vedl Primu už v letech 2008 až 2013, poté jej na rok vystřídal Martin Konrád. Do funkce generálního ředitele se vrátil loni v dubnu.

Prima rok 2013 a potom pád

Vedení Primy nepřebíral v jednoduché době. Po roce 2013, kdy Nova svojí tehdejší novou obchodní politikou prosazovanou prezidentem CME a „superšéfem“ Novy Andrianem Sarbem přihrála Primě nečekané množství inzerentů a historicky nejvyšší tržby i zisk, se výkon druhé komerční televizní skupiny v Česku propadal. Novácký experiment sice rozhýbal celým televizním trhem, Prima na něj ale doplatila nejvíce: rekordní zisk draze vykoupila odlivem diváků znechucených dlouhými reklamními bloky, takže v určitých měsících její výkon nestačil pokrýt poptávku inzerentů. Prima stále nedokázala čelit tradičně silným původním formátům Novy, navíc neustále měnila program svého hlavního kanálu, což nebyl dobrý signál pro obchodní partnery.

Pokusy porazit Novu jejími vlastními zbraněmi, tedy původními nováckými tvářemi, které zběhly ke konkurenci, se nedařil. Vzpomeňme jen, jak dnes už bývalý programový ředitel Primy Petr Vladyka (někdejší programový šéf Evropy 2) vsadil na Leoše Mareše a udělal z něj jednu z tváří self promo spotů Primy. Žádný z formátů, v nichž se poté Mareš objevil, ale na Primě neudělal pěkná čísla a Mareš se brzy z její obrazovky ztratil (dnes ho můžeme tu a tam spatřit v České televizi). Primě nevycházely ani tahy s původními „nekonečnými“ vztahovými seriály. Navázat na někdejší úspěch Cest domů, respektive Rodinných pout a Velmi křehkých vztahů, se zkrátka nedařilo a nedaří. Přitom existují formáty, jimiž Prima dokázala Nově zatopit: ať už šlo o souboj talentových show a vítězství formátu Česko Slovensko má talent, nebo loňský úspěch seriálu Vinaři.


Foto: archiv CME

Neústupnost někdejšího prezidenta CME a „superšéfa“ Novy Adriana Sarbu při zavádění nové obchodní politiky v roce 2013 výrazně pomohla Primě k rekordním ziskům, s nimiž ale management MTG srovnává všechny následující roky.

Jak si udržet úspěšné formáty?

Problém Primy je ale v tom, že když se jí něco takového podaří, nedokáže na tento úspěch navázat dalšími úspěšnými formáty. Tato potíž se s ní vleče už dlouhá léta, vlastně už od první řady reality show VyVolení, díky níž se Prima dostala na historicky nejvyšší sledovanost, přitáhla pozornost mladého publika, ale po ukončení VyVolených mu už neměla co nabídnout a zase o něj přišla. Pravdou ovšem je, že tehdejší úspěch VyVolených byl do značné míry uměle vytvořený na poptávku tehdejšího většinového vlastníka Primy, který vyjednával o prodeji polovičního podílu v FTV Primě se švédským koncernem MTG. Plán se vydařil, Prima se prodávala v té nejlepší kondici, jakou kdy měla, a potom už jen klesala. Tato situace se ale bohužel na hlavním programu Primy často opakuje: přijde nějaký úspěšný formát, který funguje sám o sobě, ale televize na něj nedokáže navázat dalšími zajímavými programovými novinkami a udržet si vysokou sledovanost.

Téměř nic s tím za poslední rok nesvedl ani Marek Singer, byť měl jistě nejlepší úmysly. Zvládat souběžně funkci viceprezidenta MTG, která vyžaduje časté cestování po Evropě i mimo ni, a generálního ředitele druhé největší komerční televizní skupiny v zemi, které se nijak zvlášť nedaří, je prostě takřka nemožné. Přitom loni v březnu si to Marek Singer maloval celkem růžově. Role regionálního šéfa MTG má vlastně dvě hlavní části. První je strategické vedení, tedy jakási direkce směrů jednotlivých trhů, kde mi teď více než předtím pomáhá regionální finanční ředitel. Dohodli jsme se na určitém přerozdělení zodpovědností. A najal jsem si také lidi do byznys developmentu, což je ta druhá část zodpovědností, která spočívá hlavně v akvizičních příležitostech. Pomáhají mi hlídat projekty, popisoval Singer své angažmá v nejvyšším vedení MTG.

VyVolení se vrací na obrazovku Primy už počtvrté. Vůbec poprvé ale bude reality show vysílána v nativním HD formátu. Chybět u toho nebude ani Tereza Pergnerová
Foto: FTV Prima

Prima často trpí „syndromem VyVolených“: Dokáže připravit úspěšný formát, ale neumí na jeho výkon navázat dalšími pořady a udržet si tak vysokou sledovanost.

Prima se už nedala řídit přes e-mail

Na straně Primy jsem velký zastánce týmové práce. Musím být přesvědčený, že daný tým je dohromady víc než jenom součet individualit. A myslím si, že to tak je, že ten tým, který je teď na Primě, může být velice dobrý. Když bude chtít, řekl staronový šéf Primy v době svého loňského návratu do funkce generálního ředitele české komerční dvojky. Jenže ani týmová práce se nedá zvládat tak, že ji generální ředitel řídí po nocích přes e-maily z hotelových pokojů, což byla nakonec realita viceprezidentských povinností v MTG. Marek Singer zkrátka neodhadl náročnost skloubení obou funkcí a jeho častá nepřítomnost na Primě v době, kdy se skupině nedaří, se už nedala jen tak přehlížet. Proč tedy nenastoupil nějaký nový řádný generální ředitel a Singer nezůstal ve vedení švédské MTG?

To je právě otázka, která může přiživovat spekulace o prodeji Primy Andreji Babišovi. MTG je jen polovičním vlastníkem Primy, druhá polovina patří českému podnikateli Ivanu Zachovi. Fungování velkého mediálního podniku za vlastnické struktury 50 na 50 je dost ojedinělé, na Primě nicméně funguje už od roku 2008 a zdá se, že bez větších problémů. Oba majitelé mají v určitých záležitostech právo veta. Týká se to například obsazování dvou nejvyšších funkcí na Primě. Jediné dvě funkce, na kterých by se podle akcionářské smlouvy měli shodnout akcionáři, jsou generální ředitel a finanční ředitel,prozradil minulý rok v březnu serveru DigiZone.cz Marek Singer. Generálním ředitelem Primy je dnes Singer, šéfem obchodu Ladislav Dianiška, který nastoupil teprve v dubnu (finance jako takové ale vede provozní šéf Vladimír Pořízek).


Foto: FTV Prima

Nový obchodní ředitel Primy Ladislav Dianiška vzbuzuje spekulace, že jeho prostřednictvím už do Primy vstupuje Andrej Babiš. V minulosti totiž pracoval v jeho Kosteleckých uzeninách.

Obchod už je pod Babišovou kontrolou?

Právě Dianiškův příchod rozvířil spekulace, že Primu v brzké době převezme Babišův Agrofert. Nový šéf obchodu Primy, respektive jejího zastupitelsví Media Club, totiž v minulosti působil na manažerských pozicích v Kosteleckých uzeninách, které patří právě Agrofertu. Překvapivá byla i rychlá a náhlá výměna Dianiškova předchůdce Petra Jelínka, který vedení Media Clubu převzal teprve loni v sprnu a koncem listopadu prezentoval vybraným novinářům odvážný tah Primy se zastupováním všech typů médií a propojením klasické televizní reklamy s videoreklamou na internetu. Důvod Jelínkova odchodu Prima letos v březnu příliš nekomentovala, neoficiálně hovořila o tom, že se Jelínek coby specialista na internetovou reklamu příliš nenašel v dalších mediatypech, a tak se bude dál zabývat právě internetem.

Spekulace o Babišově zájmu o Primu vyvrcholily před měsícem, kdy i velmi důvěryhodné zdroje z televizní branže začaly hovořit o údajné předkupní smlouvě Agrofertu na podíl v Primě. Zda by ho měla prodávat MTG, nebo Ivan Zach, není jasné. Jisté je, že na přímo by Argofert do Primy zřejmě vstoupit nemohl, protože už vlastní velké vydavatelství Mafra a nejposlouchanější rádio v Česku, takže vstup do celoplošné televize by mu zřejmě zarazil antimonopolní úřad. Leda že by využil nějakého prostředníka, případně některého ze současných spoluvlastníků Primy. Mimochodem, s jedním z nich – Ivanem Zachem – už Babišovo mediální impérium úzce spolupracuje. Rádio Impuls se nechává při prodeji reklamy zastupovat Zachovou rádiovou skupinou Radio United (po letech kvůli tomu ukončila spolupráci se společností Regie Radio Music), do které patří i rádia přímo vlastněná Zachovými společnostmi (skupina GES). Ta poslední dobou začínají úzce spolupracovat s Primou a vysílat rozhlasové verze primáckých televizních pořadů.


Foto: YouTube/FTV Prima

Koupit Primu radil Andreji Babišovi už Vladimír Železný, sám šéf Agrofertu spekulace o koupi této televize odmítá.

MTG vidí v Primě potenciál. Pro prodej televize?

Zach má tedy byznys v Primě poměrně rozjetý a těžko si představit, že by z této televizní skupiny vycouval. Reálnější to je u MTG, která loni odešla z volně šířených televizních stanic v Maďarsku a totéž plánuje i v Rusku (kde je důvodem nový přísný mediální zákon, který omezuje výši podílu zahraničních společností v ruských médiích). V České republice se MTG nedaří tak, jak by si švédská skupina přála. Primě škodí rekordní rok 2013, s nímž manažeři MTG srovnávají loňské i letošní výnosy, jež jsou prakticky nesrovnatelné. Na druhou stranu, kdyby MTG uvažovala o odchodu z Primy, proč by oznamovala blízký start české verze svojí placené video on demand služby Via Play? Nebo to je jenom taková kouřová clona, která má zabránit případným spekulacím?

Každopádně odchod Marka Singera z nejvyššího vedení MTG znamená, že FTV Prima už nemá v topmanagementu švédského spoluvlastníka žádného zástupce. Pro MTG nadále pracuje Pavel Krbec, který byl Singerovým podřízeným zaměřeným na internetové aktivity a nová média MTG ve střední a východní Evropě. Tato funkce mu zůstává i po Singerově odchodu, jde však o střední manažerskou pozici, která se nedá srovnávat s rolí viceprezidenta celé skupiny. Cílem těchto změn je, abych se na plný čas mohl věnovat řízení společnosti FTV Prima, kde představenstvo MTG spatřuje velký budoucí potenciál. Rádi bychom více rozšířili naše aktivity a více se přiblížili svým divákům, zdůvodňoval oficiálně svůj odchod z vedení MTG Marek Singer. Teprve čas ukáže, jak moc to s tím potenciálem MTG myslela vážně – a v jakém smyslu.

Našli jste v článku chybu?