Nebyla to Telefónica O2, nýbrž frýdecko-místecká společnost Mattes AD, kdo poprvé veřejně nabídl televizi, pevnou telefonní linku a připojení Internetu z jedné zásuvky. Takzvané triple play, tedy balíček několika služeb od jednoho operátora za podstatně nižší cenu než v případě, že si zákazník objedná jenom jeden produkt, je základním kamenem obchodní strategie provozovatelů IPTV. Původní poskytovatelé připojení k Internetu tak chtějí oslovit i zájemce o kabelovou televizi, telefonní operátoři zase udržet počet aktivovaných pevných linek.
Alternativci vs. Dominantní
Mattes AD se zaměřil na klienty ve Frýdku-Místku, Frenštátu pod Radhoštěm a Frýdlantu nad Ostravicí. V poměrně krátké době se mu podařilo získat pět tisíc klientů služby 802.tv (což je mimochodem počet aktivovaných zásuvek s IPTV od Telefóniky O2 dva měsíce po zahájení komerčního provozu), ovšem jen pro pilotní vysílání. Start komerční služby naplánoval operátor na letošní listopad. Většímu rozšíření služby ale brání skutečnost, že ji Mattes AD provozuje na vlastní optické síti vedené až ke konečnému zákazníkovi, omezené na region Frýdecko-Místecka.
Na druhou stranu, díky optice může firma vysílat v kompresním standardu MPEG-2, náročnějším na datový tok, a zároveň testovat televizi ve vysokém rozlišení obrazu. Příjem služby je možný dvojím způsobem: na klasickém televizoru přes set-top-box dodávaný přímo operátorem, nebo prostřednictvím programu VLC media player na počítači. Mattes AD je jediným českým provozovatelem IPTV, který se neregistroval u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) jako kabelový operátor, čímž se vyhnul jakékoli regulaci. Český mediální zákon totiž nezná vysílání prostřednictvím internetového protokolu. Pro Mattes AD to znamená, že může do vysílání zařadit vlastní program s živými přenosy z frýdecko-místeckého hudebního klubu Stoun, aniž by k tomu potřeboval zvláštní licenci.
Všichni ostatní provozovatelé IPTV vyslyšeli výzvu vysílací rady a prohlásili se za kabelové operátory. Platí to i o brněnské společnosti Maxprogres, jež podobně jako Mattes AD nabízí televizi přes vlastní optickou síť „až do domu“, prozatím však jen v některých lokalitách v Brně a Boskovicích. Zkušební vysílání firma spustila letos v dubnu, od 1. července jej nahradil klasický komerční provoz. Programovou nabídku služby 99digitalTV tvoří základní balík deseti televizních a šesti rozhlasových stanic (149 Kč/měs. vč. DPH), rozšířený balík pak třiadvacet televizních a šest rozhlasových programů (399 Kč/měs. vč. DPH). Navíc lze ke každé nabídce přikoupit prémiový kanál Hustler TV za 179 Kč/měs. vč. DPH.
Set-top-box potřebný pro příjem IPTV firma dodává zákazníkovi operátor. Přijímač AmiNET 110 si klient může zakoupit do osobního vlastnictví (jednorázově za nebo až v pěti splátkách), přičemž za instalaci platí pouhou korunu, nebo si ho pronajmout za měsíční poplatek 199 Kč, ale v takovém případě instalace vyjde na polovinu ceny set-top-boxu (!). Maxprogres vysílá stejně jako Mattes AD v kompresním standardu MPEG-2, set-top-boxy jsou ale schopné přijímat vysílání i v MPEG-4. Firma slibuje, že v dohledné době zprovozní i domácí videopůjčovnu, archiv s vybranými televizními pořady a rozšíří své optické sítě do Ostravy, Plzně, Hradce Králové, Jihlavy a Hodonína.
Třetím tuzemským provozovatelem IPTV přes vlastní optickou síť je pražská společnost T-Systems PragoNet. Její službu ViaTV si mohli zákazníci poprvé vyzkoušet v polovině června, do 15. září probíhalo bezplatné pilotní vysílání. Operátor se zaměřil na rezidenční klienty, IPTV nabízí výlučně v pražských objektech developerské společnosti Central Group. T-Systems PragoNet jako jediný operátor IPTV nediktuje předplatitelům, jaký mají používat set-top-box, a pouze jim doporučuje vhodné přijímače od firem Amino a Kreatel. Zakoupit je lze u smluvních prodejců uvedených na webových stránkách operátora.
Programová nabídka ViaTV je rozdělená do třech základních balíčků. „Basic“ obsahuje deset televizních stanic (veškeré české a slovenské celoplošné programy za 149 Kč/měs. vč. DPH), „Complet“ nabízí navíc ještě patnáct programů, převážně v češtině, angličtině a němčině (379 Kč/měs. vč. DPH), a „Premium“ obsahuje rovněž pětadvacet programů, ovšem včetně prémiových filmových kanálů HBO a HBO 2 (589 Kč/měs. vč. DPH). Via TV vysílá ve standardu MPEG-2 a v následujících měsících by chtěla abonentům nabídnout také video on demand.
Expanzi mimo Prahu zatím neplánuje, ale ani ji nelze vyloučit: mateřská společnost Deutsche Telekom nabízí obdobnou službu T-Home v deseti největších německých městech, nedávno ji spustila v Maďarsku a v blízké době je objeví i na Slovensku. Na rozdíl od PragoNetu ale ne přes optickou síť až do domu, ale VDSL.
Nastupuje Telefónica
Teprve po těchto třech menších firmách vstoupila na tuzemský trh s IPTV dominantní společnost Telefónica O2. Komerční nabídce O2 TV předcházel nejen rebranding původního Českého Telecomu, ale také pilotní provoz mezi patnácti sty zaměstnanci, z něhož jednoznačně vyplynulo, že kromě klasických televizních programů lze očekávat největší zájem o domácí videotéku. Technické i obsahové řešení vychází do značné míry z podobné služby mateřské společnosti ve Španělsku, kde si Imagenio TV předplatilo již téměř 300 tisíc domácností. Čeští diváci se IPTV od Telefóniky dočkali 1. září, kdy byla na příjem O2 TV připravena polovina domácností s přípojkou vysokorychlostního Internetu Expres (do dvou let by to mělo být až 90 procent).
Firma stačila během prvního měsíce uspokojit tři a půl tisíce zájemců o O2 TV, na konci druhého měsíce Telefónica hlásila pět tisíc vyřízených objednávek. Na rozdíl od předchozích třech operátorů probíhá distribuce signálu O2 TV přes síť ADSL, případně ADSL2+, což vedlo Telefóniku k použití kompresního standardu MPEG-4. Domácnost, která si chce pořídit IPTV od Telefóniky, musí být dostatečně blízko páteřních bodů sítě (tzv. DSLamů), kde se soustřeďuje celková programová nabídka. Z nich k zákazníkovi putuje vždy jen jeden vybraný televizní program. Při přepínání na jinou stanici proto dochází k určité časové prodlevě. Vzdálenost mezi DSLamem a koncovým uživatelem by neměla být delší než 3,5 kilometru, což bude i do budoucna určitý limit pro rozšíření O2 TV do menších měst a obcí.
Set-top-boxy pro příjem IPTV Telefónica dodává zákazníkům sama, respektive ve spolupráci se strategickým partnerem, švýcarským výrobcem ADB. Jde o kombinované přijímače pro televizní vysílání přes pevnou telefonní linku i pozemní digitální vysílače, a to jak ve standardu MPEG-4, tak MPEG-2. Diváci si tedy mohou vybrat, zda chtějí sledovat televizi přes zásuvku, nebo ze vzduchu. Od Telefóniky je to logický krok, protože kromě IPTV bude od příštího roku nabízet také televizi přes DVB-T. Distribuovaný přijímač iCAN 3800TW kromě toho umožňuje také obojím způsobem sledovat televizi ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV).
Programová nabídka O2 TV je srovnatelná s kabelovými televizemi, cenově jim však příliš nekonkuruje. Pokud si zákazník od Telefóniky neobjedná připojení k Internetu, zaplatí za jednu ze dvou základních nabídek 547 korun měsíčně (s Internet Expresem 449 Kč). Balíček O2 TV Zábava obsahuje čtyřiadvacet televizních a sedm rozhlasových programů, O2 TV Kino sice jen osm televizních a sedm rozhlasových programů, ale včetně prémiových kanálů HBO, HBO 2, Cinemax a Cinemax 2. Předplatitelé nabídky „Kino“ ale musí počítat s tím, že přes IPTV nenaladí všechny programy České televize. Chybí v ní zpravodajský kanál ČT 24 a stanice ČT 4 Sport.
Programová nabídka
K základním nabídkám lze dokoupit šest dalších tematických balíčků: O2 TV Zábava plus s dvaceti televizními programy, O2 TV Kino plus se čtyřmi prémiovými filmovými kanály, O2 Privat plus se dvěma erotickými kanály (všechny tři balíčky po 250 Kč/měs. vč. DPH), dále samostatně stanice HBO plus HBO 2, Cinemax plus, Cinemax 2 a Hustler TV (všechny tři nabídky po 200 Kč/měs. vč. DPH). Telefónica O2 je dosud jediným provozovatelem IPTV, který v Česku nabízí také domácí videotéku. Knihovna zatím obsahuje 250 filmů a televizních pořadů, přičemž cena za jednu výpůjčku (na 24 hodin) se pohybuje od 12 do 90 korun. Prostřednictvím televizního archivu si divák může objednat a shlédnout některé pořady České televize a televize Prima.
Na mohutnou expanzi Telefóniky O2 na podzim reagovali další dva telekomunikační operátoři. Zájem spustit vlastní IPTV nejprve oznámila společnost Czech On Line, známá spíše pod názvem Volný, následovaná Českými Radiokomunikacemi. Obě firmy půjdou podobnou cestou jako Telefónica O2, pro distribuci signálu použijí sítě ADSL. Volný od října testuje v Praze vysílání přes výkonnější síť ADSL2+ a v listopadu oznámil, že pro komerční provoz počítá s kompresním standardem MPEG-2. Službu tedy nabídne opravdu pouze tam, kde již provozuje, nebo bude provozovat ADSL2+: v Praze, Kladně, Příbrami, Mladé Boleslavi a časem také v Brně a Ostravě. Během příštího roku by ale měla být dostupná u čtyřiceti procent pevných telefonních linek v Česku.
Volný se zpočátku soustředí na pasivní nabízení televizních programů, elektronického programového průvodce a několika aplikačních služeb, jako jsou webkamery, kalendář a zprávy, zatímco vlastní videopůjčovnu hodlá spustit až časem. Při volbě přijímacích zařízení a skladbě programové nabídky se zjevně inspiroval od svého majoritního vlastníka, rakouské společnosti Telekom Austria, která provozuje IPTV ve Vídni. Ve shodě s ním Volný zákazníkům dodá set-top-boxy AmiNET 110 vhodné pro vysílací standardy MPEG-2 i MPEG-4. Divák si bude moci vybrat ze dvou programových nabídek, devíti prémiových kanálů a velké škály rozhlasových stanic, včetně regionálních komerčních rádií.
Základní nabídka od Volného bude obsahovat patnáct televizních programů včetně Óčka a Galaxie sport, rozšířená počítá s šestatřiceti televizními stanicemi. Z prémiových kanálů Volný nabídne filmové stanice HBO, HBO 2, Cinemax a Cinemax 2, erotické kanály Hustler TV, Blue Hustler a XXX-Xtreme a české filmové kanály Film Box a Film Box Extra. Ceníky jednotlivých balíčků firma zatím nezveřejnila, stejně jako rozdělení šestatřiceti registrovaných rozhlasových stanic do jednotlivých programových nabídek. Jisté je, že stejně jako Austria Telekom počítá i Volný s unikátní službou prohlížení a sdílení digitálních fotografií a dalšími komunitními kanály. Komerční provoz firma naplánovala na začátek příštího roku.
IPTV přes klasické ADSL chtějí po Novém roce nabídnout také České Radiokomunikace. Společnost bedlivě sleduje zájem o službu O2 TV od konkurenční Telefóniky O2 a rozhodla se do konce letošního roku investovat do rozvoje širokopásmového připojení k Internetu 200 milionů korun (o 50 milionů více než Telefónica). ADSL od Českých radiokomunikací by tak mělo být ještě letos dostupné na čtyřiceti procentech všech pevných telefonních linek v České republice. Firma zároveň zvyšuje kapacitu dosavadních DSLamů, protože nesplňuje aktuální poptávku po vysokorychlostním připojení k Internetu. Na podzim se Radiokomunikace rozhodovaly, zda svým zákazníkům nabídnou kompletní IPTV, nebo pouze službu Video on demand s rozsáhlou programovou knihovnou.
Každopádně se dá konstatovat, že pokud měl být příští rok ve znamení raketového nástupu zemské digitální televize, skutečnost bude nahrávat spíše IPTV. Jak zareagují kabeloví operátoři?