Kolik lidí u vás v současné chvíli pracuje na televizním webu Z1?
Nelze přesně specifikovat, kolik redaktorů připravuje zpravodajství pro web Z1, protože jsme poměrně úzce propojeni se zbytkem televizní zpravodajské redakce. Samotná internetová redakce dnes má sedm redaktorů, ale v praxi to funguje tak, že si některé zprávy pro web připravujeme úplně sami od editace hrubého materiálu z terénu a střihu až po umístění na naše stránky a někdy přebereme celou reportáž nebo zajímavý rozhovor od kolegů připravujících zprávy do vysílání. Minimálně se tedy dá říci, že každý redaktor je pro nás zdrojem informací. Dále také využíváme servisu třetích stran, spolupracujeme s iDnes, využíváme servisu ČTK atd.

- 12 let zkušeností z práce v televizním zpravodajství a z natáčení ve více než 70 zemích světa.
- Vzdělání: PF UK (ČR), MBA (Univerzita Sejong, Jižní Korea).
- Poslední zaměstnavatelé: TV Prima (1994 –1999, 2001 – 2007) Reportér televizního zpravodajství, Reportér ČRO na částečný úvazek (2003–2006), v současné době působí jako vedoucí Internetu na zpravodajské televizní stanici Z1.
Do jaké míry ale pro vás představuje web prioritu? Na první pohled totiž jako moc velká priorita nepůsobí.
Otázkou je, zda myslíte nejžhavější přítomnost, nebo to, jak web vnímáme do budoucna, jaké jsou výhledové plány. Web je pro nás určitě velkou prioritou, takže jej určitě nevnímáme jako nějaký desátý derivát televizního obsahu. Na druhé straně asi by nebylo úplně fér, kdybych řekl, že je v tuto chvíli stejně důležitý jako televize, zároveň však není ani na druhé koleji. Výhledově má web určitě srovnatelnou důležitost jako televize samotná. Obsah totiž chceme komunikovat dvoukanálově, tedy jedním směrem do televize a druhým právě na Internet, není to tedy tak, že web paběrkuje jakési televizní zbytky nebo se zpožděním přebírá televizní obsah. Naopak, naší vizí je, aby portál Z1 přinášel vlastní pořady. Momentálně například připravujeme zprávy v 60 vteřinách, což je čistě webový formát a nemá v běžném vysílání obdobu. Obrovská výhoda Internetu je v možnosti být aktuální. Zpravodajský servis Z1 přináší zprávy každých 30 minut, pokud k nám dorazí materiál s horkou novinkou mezi jednotlivými bloky, naším cílem rozhodně není počkat, až to dáme do televize, ale okamžitě děláme zkrácený výstup na web. Momentálně z televize přebíráme asi více, ale jak říkám, není to konečný stav.

Co byste nám řekl k současné podobě webu? Na první pohled nepůsobí jako ideální představa televizního portálu, je tato podoba v tomto stavu už definitivní?
Současná podoba rozhodně není definitivní. Televize Z1 připravovala své stránky souběžně se zahájením vysílání a realizovány tak byly jak obsahově, tak technologicky v určité časové tísni. Interně nazýváme stávající podobu našich stránek fází nula. Když se mě zeptáte, kolik vývojových fází tam já osobně ještě vidím, než ho budeme moci prohlásit za hotový, tak vám řeknu, že třeba klidně pět. Současná podoba webu pro nás není uspokojující. Na druhé straně, abych neukřivdil těm, kteří pro nás web připravovali, je nám jasné, že v tak krátké době, v jaké portál Z1 vznikal, připravili to nejlepší, co pro úvodní, startovací fázi možné bylo.
Pokud byste chtěli vědět, jak má podoba webu vypadat řekněme v září nebo v prosinci, řeknu vám, že základní podobu rozhodně zatím měnit nechceme, ale rozhodně jej chceme doplnit o funkcionality, které v současné době nemá. Jednou z věcí, kterou například hodně vnímám sám, je chybějící archiv odvysílaných pořadů, uvažujeme o RSS kanálu. Dále chceme spolupracovat s dalšími servery nebo zařídit lepší provázanost mezi články s jedním pojícím tématem.
Další věc je doplnění personifikace, dnes poměrně běžný jev, to znamená uživatelský výběr tematických oblastí, které mi jakožto uživateli vyhovují. Někoho například nezajímají zprávy ze sportu, jiný uživatel se zajímá o konkrétní kauzu, takže si zde bude moci navolit, zda chce zprávy z domova, ze světa, nebo všechny výstupy související například s kauzou Čunek.

Pohled takřka ze zprávařského křesla
Jaká je vlastně cílová skupina webu, liší se nějak od diváků televize? Kolik lidí vlastně chodí na váš web dnes?
Je potřeba hledět na to, že my v současné chvíli stránky Z1 nijak výrazně nepropagujeme. Pokud děláme reklamu, tak na televizi samotnou a ne na její web. Minulý týden jsme měli například kolem 3000 návštěvníků, ale v momentě, kdy budeme vědět, že je portál ve stavu, který odpovídá finální představě, tak bychom byli schopni jich sehnat výrazně více. Naší prioritou teď rozhodně není nějaké krátkodobě efektivní self promo, chlubit se chceme až hotovým projektem.
Hodláte, co se týče video výstupu, zůstat u WMV formátu?
Je to jedna z věcí, kterou jsme nedávno žhavě diskutovali. Souvisí to trochu s naší hlavní cílovou skupinou, kterou jsou hlavně lidé v managerských pozicích, kteří si často pouštějí web na pozadí v zaměstnání, a které zajímají ekonomické informace. Nejde nám o to oslovit za každou cenu všechny, tomu ostatně odpovídá i agenda settings, vybíráme si i takové zprávy, které jinde nedostanou buď žádný, nebo minimální prostor. To, že se bude stavět na Rohanském ostrově, je pro nás ve srovnání s tzv. kuřimskou kauzou zpráva číslo jedna a podle toho bude vypadat i její prostor v televizi nebo na Internetu. S tím pochopitelně souvisí i technická koncepce webu.
Nabízíte takové komplexní zpravodajství na webu již dnes? V současné chvíli vypadá web trochu poloprázdný.
Zatím se rozhodně nejedná o finální produkt, nicméně každý den pracujeme na tom, abychom požadovanou finální podobu našich stránek dosáhli co nejdříve.

Odkud tečou všechna data
A kdy bude?
Zakončení jedné klíčové etapy vývoje webu máme naplánovanou na září. Samozřejmě bych byl radši, kdyby všechno mohlo fungovat optimálně hned od začátku, ale televize si nejprve musí trochu sednout. Nedisponujeme týmem 50 lidí a nemůžeme zprávy určené pro web připravovat pokaždé úplně samostatně. V praxi je situace zatím taková, že jsme, jak jsem už říkal, odkázáni na to, co připravuje tým televizních reportérů. To znamená, že si na web vezmeme 80 % z toho, co připraví televize a 20 % si vytvoříme samostatně.
Začněte od září propagovat web i v televizi?
Pokud se nám podaří splnit předsevzetí dovést web Z1 do zdárného konce, tak ano. Nebude to ovšem způsobem, jakým to například dělá konkurence. Internet dostane své zasloužené místo v reklamních kampaních Z1 a půjde nám hlavně o to vytvořit mezi diváky povědomí o provázanosti televize s prostorem na webu. Portál Z1 by měl představovat samostatný plnohodnotný informační servis.
Co si myslíte o tom, jak to dělá Nova?
Osobně bych to dělal trochu jinak. Neříkám, že Nova postupuje špatně, ostatně nějakou svou návštěvnost má. Ponechme stranou, zda by nemohla být vzhledem k míře propagace serveru vyšší. Naše koncepce jsou ale diametrálně odlišné, a to zejména co do výběru zpráv. Diplomaticky řečeno, ne všechno, co si někde natočím, by se u nás nutně mělo objevit na webu. Navíc, měřítka úspěchu jsou podle mého názoru spíše relativní než absolutní, nějaký web je úspěšný, pokud má 100 tisíc návštěvníků, jinému k úspěchu může stačit 10 tisíc. Co máme s Novou naopak společné, je sázka na zpravodajský videoobsah.
Zůstane ve finální verzi webu trochu nestandardní načítání stránky do framu?
Uznávám, že je to nezvyklé, ale v tuto chvíli jsme se nerozhodli, že by web měl vypadat jinak. Tvůrci našich stránek nás přesvědčili o tom, že současná koncepce má své kouzlo a pro nás je důležité, jestli to bude vyhovovat našim divákům, uživatelům. Tím vlastně odpovídám i na otázku ohledně WMV. Nikdy se totiž nepodaří vytvořit takovou aplikaci, která bude ideálně funkční na úplně všech platformách a úplně pro každého.

Redakce z nadhledu
Jaký používáte způsob distribuce videa?
Momentálně streamujeme z jednoho místa, ale to neznamená, že to tak ještě musí zůstat. Hodně je to ovlivněno technologicky. Celá naše televize běží v redakčním systému Dalet, současný web je od tohoto systému oddělený, ale výhledově tomu tak nebude a také internetová redakce bude pracovat v tomto systému.
Zatím jsme to mluvili o budoucnosti, proč vůbec televize spouštěla web v provizorním stavu?
Neřekl bych, že jsme spustili web v provizorním stádiu. Z1 je komerční zpravodajskou televizí a jako od takové se od ní očekává i existence portálu odpovídajícího jejímu charakteru. Samozřejmě, je možné vybudovat něco perfektního, rok to zkoušet a pak to spustit s rizikem, že třeba ještě vyplave na povrch něco, na co se zapomnělo, anebo je možné spustit projekt po třech měsících příprav a optimalizovat jej za chodu. Nám přišla schůdnější druhá varianta.
Bude na vašem webu reklama?
S reklamou v nějaké formě určitě počítáme. Plánujeme například selfpromo, také chceme provázat televizi s Internetem a nabízet zde reklamní balíčky. A když se objeví potenciální zájemce o samostatnou reklamu na našich stránkách, rozhodně ho neodmítneme.
Bude videoreklama?
Je to možné, nicméně podoba reklamy je zatím ve formě plánů a představ méně specifikovaných než konečná podoba našeho webu.
Je možné, že se třeba objeví reklamy před videosoubory?
Podle mého názoru se jedná o jeden z uživatelsky nejméně oblíbených formátů. Já osobně bych rád šel jinou cestou.
Děkujeme za rozhovor.
Fotografie: Ivana Dvorská