Hlavní navigace

RE: klikni.idnes.cz je ostudou mezi katalogy

Jan Kubíček

Na podzim roku 2000 jsme se v iDNES rozhodli udělat a spustit vedle nejlepších zpravodajských stránek a WAPu v zemi také všeobecný katalog internetových stránek. Měli jsme několik cest, jak to udělat - domluvit se s existujícími katalogy, zkopírovat si jejich popisky robotem, nebo udělat zcela nový katalog na zelené louce. Co jsme zvolili a proč?

Nejprve jsme kontaktovali ostatní katalogy na českém trhu a nabízeli jednání o spolupráci, protože když se spojí dva silní a dobří, je to lepší, než když jdou proti sobě. Byla to však slepá ulička, neboť na českém webu není příliš vůle ke spolupráci. Tato jednání nám však přinesla skvělého partnera z trochu jiné oblasti, Mobil server, který jako jediný z velkých pochopil, jakou cenu má schopnost dohodnout se a spolupracovat.

Druhá cesta, jak udělat rychle katalog, byla zkopírovat, tedy „vykrást“, existující katalogy, přebrat popisky k adresám a tvářit se, že udělat to takto je košer a doufat, že nám to projde. Není třeba zastírat, že tak mohlo vzniknout několik konkurenčních katalogů před námi. Pro nás, jako seriózní firmu, to však byla cesta naprosto nepřijatelná.

Proto jsme se rozhodli zpracovat holou databázi všech URL (přes několik miliónů hyperlinků), kterou se nám podařilo robotem z českého netu získat, a každý web otevřít, prohlédnout a napsat sami popisek. Je logické, že tento popisek není ideální, neboť jej nenapsal autor webu, ale naši spolupracovníci. Nebylo možné přiblížit se charakteru autorského popisku, neboť jsme přísně zakázali porovnávat text na jiných katalozích. Na druhou stranu někteří tvůrci webů sami s oblibou zveličují a píší popisky typu „Vše o grafických kartách“, zatímco je tam jediná recenze. Pak jsou popisky vytvořené nezávislými editory pro uživatele katalogu lepší.

Proto mohu jen těžko polemizovat s Liborem Nováčkem, který svou kritiku na nově spuštěný katalog KLIKNI.cz (server LUPA, článek ZDE) postavil právě na myšlence, že náš katalog je špatný proto, že jsme neukradli autorské popisky jinde. Neboť si neumím představit, jak jinak bychom se přiblížili autorskému popisu svého vlastního webu.

A zcela pominul jiné, kladné stránky celého projektu. Přitom dlouze hovořil s Lucií Kudláčkovou, odpovědnou manažerkou za KLIKNI.cz, která poskytla informace, o které projevoval zájem. Místo toho však postavil svůj text za anonymní zdroje a tvrzení z druhé ruky.

KLIKNI.cz je katalog, kde několik desítek lidí během pár měsíců (neboť není možné v tak hektickém prostředí internetového trhu plýtvat časem) popsalo přes 100.000 webů, od velikánů až k malým stránkám, které v žádném jiném českém katalogu nenajdeme. Navíc, právě proto, že jsme každý web otevřeli a prohlédli, je katalog KLIKNI.cz nejaktuálnější katalog českého Internetu – zachycuje totiž stav tři měsíce zpátky. Tudíž je u nás jistě nejmenší podíl nefunkčních, starých a mrtvých webů než jinde.

Většina webů zatříděných v KLIKNI.cz nese informaci o jazykových mutacích a také o své regionální působnosti – což jsou opět novinky, které jiné katalogy nemají.

KLIKNI.cz jako jediný není jen všeobecný katalog, ale zároveň také 14 regionálních katalogů podle jednotlivých krajů. Další služby, jako je oboustranný překlad do sedmi jazyků, laťku kvality ještě zvyšují.

Každý den se kvalita popisků katalogu KLIKNI.cz zlepšuje, neboť už žije, je veřejný, vyšel „z laboratoře“ a autoři jednotlivých webů si své popisky upravují podle svého a hlavně registrují i další nové weby. A to díky nejlepšímu servisu, který může katalog na českém Internetu nabídnout. Redaktoři KLIKNI.cz reagují na připomínky ještě ten den, kdy je dostanou, většinou obratem, navíc máme v provozu pro webové firmy věc poměrně neobvyklou, tedy i telefonickou hotline.

Ano, KLIKNI.cz je kojenec, vždyť je na světě jen pár dnů. Bude růst a učit se chodit, brzy dostane další funkce. Posílí jej fultextové prohledávání celého českého Internetu, freemailové služby, obrovský katalog všech podnikatelských subjektů a další funkce. Katalog však rozhodně nebude prospívat, pokud o něj nebudou mít webmasteři zájem. Proto je naše několikaměsíční práce sdělením právě jim – my jsme investovali mnoho, abychom našli váš web nebo stránky a zařadili je do katalogu. Pokud vám popisek nevyhovuje, můžete si jej upravit ke své spokojenosti – a navíc k němu přidáme regionální třídění, jazykové mutace a dokonce i telefon či e-mail na vás přímo u webové adresy.

Den dva poté, co jsme před třemi lety otevřeli stránky iDNES, vyšla recenze „Pod to bych se nepodepsal“. Já se pod iDNES podepisuji po celou dobu, a stejně tak i pod nový KLIKNI.cz. Věřím totiž ve své spolupracovníky, kteří poctivost a serióznost ve své práci staví nad krátkodobý efekt.

Našli jste v článku chybu?