Hlavní navigace

Registrace do katalogů a její (ne)smysl

18. 3. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Máte web? Přemýšleli jste o tom, že jej ručně registrujete do katalogů nebo si na toho někoho zjednáte? Má registrace do katalogů smysl a kdy?

Registracemi webů do katalogů se věnuji zhruba tři roky a za tu dobu jsem prošel několika stádii. Původně jsem nabízel 60 katalogů, následně jsem jejich počet snížil na 40 a nakonec jsem i tento počet zredukoval na konečných 15 (včetně oborových) . Podle mých vlastních zkušeností má  zařazení do katalogu smysl. Ovšem není katalog jako katalog.

Poznámka: V tomto článku se zabývám výhradně ruční registrací do katalogů.

Mizérie současných registrátorů

V současné době nabízí registraci do katalogů spousta jednotlivců, ale i firem. Není se čemu divit, protože je o ni mezi firmami a živnostníky docela zájem. Vzájemná konkurence mezi registrátory tlačí ceny dolu a počet nabízených katalogů naopak roste. Většina registrátorů se však bohužel zaměřila pouze na tyto dva aspekty a kvalitu nikdo moc neřeší (kupodivu ani většina zákazníků).

A tak se dnes můžeme setkat s nabídkami registrace do řádově stovek katalogů za cenu kolem 5 Kč za katalog (někteří jdou ještě níž). Navíc registrátoři nezapomenou označit všechny katalogy za kvalitní a zarputile se o tom snaží přesvědčit i své potenciální klienty, kteří pak snadno podlehnou. Kvalitních katalogů však je na českém webu jen velmi málo. Registrace do stovek katalogů vašemu webu žádný užitek nepřinese, je to naopak naprostá ztráta času.

Ostatně nechápu, jak se někdo na cenu 5 Kč za katalog může dostat (a to není zdaleka nejnižší nabídka). Pokud se na to podíváme hodinově, musí jich takový registrátor udělat opravdu hodně, aby si vůbec něco vydělal. Už toto je jasný argument, že lze jen těžko hovořit o kvalitně provedené práci.

Penalizace od vyhledávačů

Na druhou stranu nevěřím tomu, že pokud si někdo opravdu nechá udělat nebo udělá svépomocí registraci, řekněme do 200 katalogů, budou ho za to vyhledávače nějakým způsobem penalizovat, pokud tedy nebude odkazovat na katalogy zpět. Neumím si představit, jak by případnou penalizaci vyhledávače vyhodnocovaly. Vyhledávače těmto odkazům přinejhorším nepřiřadí vůbec žádný význam.

Katalogy se brání

Poslední dobou stále více katalogů přechází na zpoplatnění registrace (jsou to desetikoruny) a není se čemu divit, protože zpracovávat denně bezpočet požadavků na přidání nové a často nekvalitní stránky, musí být dosti únavné. Mezi tyto katalogy patří například Zacatek.cz či Bezvaportal.cz.

Oba byly svého času bezplatné a považuji je za ty kvalitnější. Očekávám, že podobnou cestou se vydá většina katalogů, které ještě něco znamenají a právě ty jsou vhodnými kandidáty pro přidání vašeho odkazu. Nastavením mírného poplatku totiž eliminují požadavky od registrátorů, kteří odkazy tapetují, kam je napadne, a výrazně tak redukují celkový počet odkazů.

Registrace do katalogů smysl má

Na problematiku registrace do katalogů někteří nahlíží jako na SEO spásu, jiní ji zase úplně zatracují. Dle mého názoru je pravda někde uprostřed a spíš se blíží k tomu druhému. Rozhodně nemá cenu zkoušet bezhlavou registraci do všeho, co vypadá jako katalog. Avšak registrace do 10 i méně kvalitních katalogů může webu přinést užitek. Nejtěžší je však zvolit ty správné.

Pokud se vám to zdá komplikované, celou registraci do katalogů můžete pustit z hlavy a svůj web přidat jen do těch největších – Najisto.cz (Centrum + Atlas) a Firmy.cz (Seznam). Časem totiž určitě narazíte na katalog, který souvisí s vaším oborem (oborový) nebo regionem (regionální).

Jak poznat kvalitní katalog?

Kvalitní katalog by měl v první řadě plnit svůj účel – tedy nabízet uživatelům databázi odkazů na kvalitní a prověřené stránky, a být k tomuto účelu skutečně využíván, nikoli sloužit jen pro SEO.

Pokud narazíte na neznámý katalog, prvním kritériem pro rozhodnutí, zdali se do něj registrovat, by měla být vizuální podoba, funkčnost a použitelnost pro uživatele. Snažte se dívat na katalog očima vašich zákazníků.

Dále je vhodné se zaměřit na sekci relevantní vašemu webu. V případě, že obsahuje přiměřený počet odkazů, které lze považovat za kvalitní, je vhodné takový katalog vyzkoušet. Na druhou stranu pokud svoji sekci nenajdete (například katalog má jen velmi obecné sekce), obsahuje tisíce záznamů a některé se i duplikují, nemá podle mého názoru pro provozovatele smysl se do takového katalogu registrovat.

Nejpřínosnější katalogy

Pokud pomineme nejvýznamnější obecné katalogy Najisto.cz a Firmy.cz, tak největší smysl mají katalogy oborové. Dají se dobře najít ve vyhledávači zadáním klíčového slova, které souvisí s vaším oborem. Pro ty, kteří se zabývají tvorbou webu a online marketingem, je to například katalog Webdesignéři.cz.

BRAND24

V kolika katalozích firem jste registrovaní?

Slovenské katalogy

Většina registrátorů nabízí i slovenské katalogy. Často to opět dělají především kvůli konkurenci – aby mohli nabídnout ještě více katalogů. Zde je vhodné poznamenat, že slovenské katalogy zdaleka nejsou pro všechny weby. Představte si, že máte zámečnictví v Praze.

Dost pochybuji, že by vás někdo hledal ve slovenském katalogu. Naproti tomu pro majitele penzionu v česko-slovenském pohraničí tyto katalogy smysl mít mohou. V každém případě kvalitních slovenských katalogů, které akceptují české stránky, je tak málo, že se dají spočítat na prstech jedné ruky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).