Zatím pouze tři státy z evropské sedmadvacítky zapracovaly do svých národních mediálních zákonů ustanovení o regulaci audiovizuálních služeb na internetu. Jde o Belgii, Rumunsko a Slovensko. Evropská směrnice, která tuto regulaci zavádí, přitom byla přijata v prosinci 2007 a všechny členské státy měly dva roky na to, aby ji implementovaly do svých zákonů.
ROZHOVOR K TÉMATU: Příští rok asi ještě internet regulovat nebudeme, říká šéfka Rady pro vysílání
Směrnice, která reguluje provozování televizního vysílání a videoslužeb na internetu, platí na celém území EU od minulé soboty 19. prosince. A to i ve státech, které nestačily její obsah promítnout do svých zákonů. Takovou zemí je i Česká republika. Kvůli absenci zákona však stát neurčil, kdo má regulaci vykonávat. Serveru DigiZone,cz to řekla Kateřina Kalistová, předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), pod jejíž kompetenci by měla tato regulace spadat.
Některé evropské země směrnici uplatňují jen částečně. Podle serveru Broadbandtvnews.com jde o Dánsko, Francii, Lucembursko, Velkou Británii, Rakousko, Německo, Irsko, Maltu a Nizozemsko. Směrnice kromě jiného určuje kvóty pro reklamní prostor u vysílání přes internet a videa na vyžádání, a povoluje například product placement – přímou propagaci výrobku v televizním pořadu.
Podle Evropského soudního dvoru lze směrnici uplatňovat i bez existence příslušného národního zákona. Komisařka EU pro informační společnost a média Viviane Redingová nicméně vyzvala všechny země unie, které dosud nepřijaly příslušné zákony, aby tak učinily co nejdříve. Naléhavě vyzývám země EU, aby přizpůsobily své vnitrostátní právní předpisy a zajistily, aby se v praxi mohly používat nové reklamní techniky. Neexistuje žádná omluva pro jakoukoli další prodlevu,
uvedla Redingová.