V poslední době se v českém Internetu objevilo několik nových služeb, které umožňují z jednoho místa prohledávat nabídky Internetových obchodů, porovnávat nabízené ceny – a posléze nakoupit nejlevněji. Dvěma z nich se podíval na zoubek se jim podíval Miroslav Suchý.
Nejdříve se v českém Internetu objevily seznamy firem a jejich prezentací, posléze pak seznamy virtuálních obchodů s možností hledat třeba podle způsobu platby. Do této kategorie spadá například ShopFinder, o kterém se na Lupě nedávno psalo. Nyní je zde novinka, s kterou přišly hned dvě firmy naráz. Jedná se o vyhledávání zboží. Tyto vyhledáváče naleznete na WWW.SEZNAMCEN.CZ a nové, ale již známé, adrese OBCHODY.CENTRUM.CZ.
Seznam cen – na rozdíl od druhé jmenované služby, která je vlastně „jen“ jedno z mnoha sekcí Centra – začíná na zelené louce. Sloužit má především pro orientaci v cenách, tak aby jste si mohli nakoupit nejvýhodněji. Momentalně však její databáze zejí prázdnotou a je otázkou, zda se autorům podaří přilákat nějaké uživatele je otázkou. Jistou možností jsou slevové kupóny, nabízené na těchto stránkách, ale uvidíme jak mnoho slev se autorům podaří vyzískat pro jejich uživatele. Další nevýhodou je, že za tuto službu musí obchodníci platit a zadávat si ceny a popis sami přes web.
Obchody na Centru již vlastně nejsou tak úplně žhavou novinkou, spolu s Centrem jsou na českém Internetu již nějaký ten týden a pomalu se zabydlují. Původně však šlo jen o prostý katalog obchodů, jakých je u nás několik. O tom, že autoři nespí na vavřínech, však svědčí jejich nová služba ‚vyhledávání komodit‘. Do této služby je již zaregistrováno kolem stovky českých obchodů, jako třeba Vltava či Kosmas. Na můj dotaz ‚Office 2000 CZ‘ bylo nalezeno 12429 položek! To opravdu svědčí o tom že jejich databáze není prázdná. Vyhledávat můžete samozřejmě jak v celkové databázi, tak i v omezeném prostoru (třeba jenom v literatuře). Výsledky lze řadit abecedně, ale i podle prodejců, nebo podle cen. Pro obchodníky je dobrou zprávou, že tato služba je pro ně zdarma (pro uživatele somozřejmě taky) a ke každé položce mít až 15 různých parametrů. Update ceníku probíhá ve stanoveném intervalu, zpravidla jednou denně. Popisy a ceny se posílají (nebo si je centrum bude stahovat z webu nebo ftp samo) ve formatu csv, což by neměl být pro žádného obchodníka problém.
Která služba má větši šanci na úspěch je podle mne již dnes jasné, ale nepředbíhejme. Vždyť obě služby jsou teprve na počátku. Jejich vznik by však mohl být jedním z toužebně očekávaných impulsů, které by měly rozhýbat českou e-komerci a nakupování po Internetu.
Související články a odkazy: