Rizika spojená se sociálními technologiemi si šéfové firem uvědomují

31. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Isifa
Sociální sítě, sdílení, snadné pořízení fotografií a jejich šíření, přinášejí (staro)nová rizika pro firemní využití. Podle průzkumu společnosti McKinsey si většina šéfů firem rizika uvědomuje.

Sociální technologie a rizika s jejich užitím spojená pro firmy si šéfové firem uvědomují, zjistil to průzkum (PDF) společnost McKinsey. Pouze 6 % dotazovaných si žádná rizika spojená se sociálním technologiemi nedokázala vybavit.

Na první místo (55 %) staví významně vyšší riziko úniku důvěrných informací, kde je ale nutné poznamenat, že toto riziko je vlastní Internetu coby komunikační platformě. V případě sociálních sítích je ale výše rizika ovlivněna tím, že zaměstnanci často považují své soukromé účty za dostatečně soukromé a často nechtěné zveřejňují informace, které by zveřejněny být neměly.

Druhé riziko (40 %) představuje vyšší možnost úniku nepatřičných informací z oblasti duševního vlastnictví, a stejně významné je třetí, zaměstnance sociální sítě a aktivity odvádějí od práce. Zatímco první lze snadno pochopit a vztahuje se k prvnímu z rizik, druhé má obtížné řešení. Zákaz sociálních sítích není zcela správné řešení – ti co bez nich nebudou moci žít, je začnou používat na mobilních telefonech a jejich pracovní aktivita poklesne ještě více. A společnost může přijít o podporu svých zaměstnanců v sociálních sítích.

v rámci průzkumu ale také 30 % dotazovaných vyjádřilo názor, že zaměstnanci mohou pomocí sociální sítí ušetřit čas. Vše tedy ještě nejspíš není ztraceno a firmy skutečně zkoušejí používat sociální technologie rozumně.

S tím ostatně souvisí čtvrté riziko v pořadí (30 %), tedy to, že zaměstnanci na sociální sítě vkládají informace, které se o společnosti vyjadřují negativně. Což by v prvé řadě mělo znamenat, že je pravděpodobně něco ne zcela v pořádku a společnost by to měla napravit. Zpravidla se to ale řeší zákazy a nařízeními, vnitřními pravidly co smí zaměstnanci na sociální sítě vkládat. A následně k tomu, že ti co si chtějí stěžovat a nadávat, tak si založí účty falešné a dělají to stejně.

Na dalším místě je s 19 % je mírně související riziko, tedy že se zaměstnanci budou účastnit negativních či nevhodných diskuzí prostřednictvím používaných sociálních technologií. Což může být nepříliš vhodné, zejména pokud se budou účastnit diskuzí týkajících se společnosti a společnosti bránit (byť v dobré víře). Odhalení jejich příslušnosti k společnosti pak vede k větším problémům.

Malý podíl, 7 %, má předposlední z rizik, tedy to, že by konkurence mohla pomocí sociálních sítí narušit obchodní model.  Což je riziko poměrně reálné, zajímavé ale je, že dostalo tak nízké ohodnocení. Jakkoliv výrazný úspěch v sociálních sítích není nic jednoduchého, může být velmi výrazným posílením obchodních i marketingových výsledků.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Zajímavé ještě je, že dotazování dospěli k jedné pětině coby vlivu sociálních médií na zvýšení příjmů a snížení nákladů.

Zdroj: Almost All Global Execs Recognize There Are Risks to Social Tech Use

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).