“Technologiím bude vládnout nadále zájem zákazníků, navzdory krizi bude spotřebitelská elektronika kupovaná a žádaná", předpovídali u Deloitte pro rok 2012. Mimo to slibovali dva tablety na domácnost, ústup pevných disků či využívání energií z okolního elektromagnetického záření. Předpovídali i velké problémy s velkými objemy dat a to, že 3D tisk pro domácnost ještě chvíli nebude běžně dostupný.
Dnes lze říct, že právě tyto předpovědi se Deloitte povedly. Byť se velký ústup pevných disků a nahrazení flash disky zatím masově nekoná, rok 2012 přinesl růst oblíbenosti flash disků. A také pokles jejich ceny.
Deloitte toho předpovídali ale ještě víc. V mediální oblasti třeba to, že se neuchytí personalizované televizní reklamy (tedy spoty vysílané pro konkrétní domácnost a ušité „na míru“ podle jejich zálib), nebo to, že přes nárůst nabídky on-demand videa budeme stále otroky TV programu a většinu vysílání budeme sledovat v rámci lineárního vysílání. V obou případech se předpovědi nemýlily.
A v čem se mediální předpovědi Deloitte mýlily? Třeba v tom, že přijde boom sledování videa na přenosných DVR (pod tím si nepředstavujte stolní rekordéry, ale mobilní telefony či tablety) při cestování například v tramvajích. Mylná byla i předpověď vzestupu brandové online reklamy, která měla rychle růst hlavně díky přesnějšímu cílení prostřednictvím real time biddingu.
Ne úplně se povedla předpověď konsolidace slevových serverů (“zůstalo to na půli cesty,” zaznělo na tiskové konferenci) nebo průzkumů trhu odehrávajících se ve vaší hlavě (s podtitulem “přistroje magnetické rezonance a média”, kde skutečně Deloitte pomýšlelo “skoro” na čtení myšlenek).
V telekomunikacích se předpovědi týkaly půl miliardy prodaných chytrých telefonů s cenou do 100 dolarů (splněno plně jako jediné z této kategorie), využití NFC nejenom pro mobilní platby, přímého propojování zařízení a výměny dat mezi nimi mimo Internet (tzv. “bypass webu”), konce neomezeného stahování dat po drátě nebo záplavy nových mobilních aplikací, které ale uživatelé málo stahuji (i tady to Deloitte odhadli poněkud špatně).
Jaké trendy předpovídá Deloitte pro rok 2013
Deloitte předpovídá využívání sociálních sítí ve velkých firmách – plánuje je zavést 90 % firem z TOP 500 (světového, ne českého samozřejmě) – ne ale v podobě používání pro marketing, ale opravdu pro interní použití. Deloitte ale také upozorňuje, že společnosti, které sociální sítě zavedly, jsou často zklamané nízkou mírou používání a zapojení zaměstnanců. Osobně bych k tomu dodal, že je hezké vidět jak se “intranet” přejmenovává na “interní sociální síť”. Ale firmy bohužel stále nechápou, že pokud jim nefungoval “intranet”, tak jim nebude fungovat ani “sociální síť”.
Deloitte například doporučuje nenutit zaměstnance k registraci, nastavit nízká očekávání, pamatovat na to, že zhruba třetina uživatelů bude “číst” jenom jednou týdně. A jenom asi 40 % na “interní” sociální síť něco napíše jednou za měsíc. Ostatně – na klasických sociálních sítích je 75 % obsahu tvořeno pěti procenty lidí.
Podle zkušeností Deloitte používají starší lidé interní sociální sítě více než ti mladší (45+ vs. okolo dvaceti let). Jako důvod uvádí to, že starší lidé mají možná větší potřebu “sdílet” své vědomosti a informace. Osobně bych v tom viděl spíše to, že ti starší cítí více “povinnost” účastnit se “interní” sociální sítě, zatímco těm mladým je to jedno a jejich sociální komunikace už dávno probíhá někde jinde (rozumějte na veřejné sociální sítí).
Mimochodem – Deloitte pro interní potřeby používá Yammer. A říkají, že je pro ně klíčový tím, že je “o komunitách”. Ale zmiňují případný další zásadní problém – zahlcení obsahem.
Žádné heslo nebude v bezpečí
Co dále stojí v předpovědi pro rok 2013? V oblasti bezpečnosti Deloitte upozorňuje, že 90 % uživateli vytvořených hesel bude zranitelných hackerskými útoky. Důvody jsou prosté a známe – lidé používají jednoduchá hesla (běžná slova, opakující se čísla, posloupnosti čísel…), hackeři mají k dispozici seznamy nejčastěji používaných hesel, většina uživatelů používá stejná hesla na řadě míst a do hry přibyl i poměrně nový “trend” – mobilní hesla jsou podstatně jednodušší než nemobilní.
Výkonnost dnešních systémů a nové algoritmy navíc umožňují snazší použití “hrubé síly”. Deloitte v této oblasti doporučuje vícefaktorovou autentizaci, fyzické tokeny, biometrii, vynucování silné politiky hesel a obecně delší hesla. Správně také poznamenávají, že vznikají nová rizika v podobě více a více vstupů do informačních systémů založených na mobilních telefonech.
Éra osobních počítačů (PC) nekončí je další předpovědí, která asi nepřekvapí. PC sice budou z celkového prodeje PC, tabletů a chytrých telefonů tvořit zhruba pětinu, ale stále bude platit, že více než 70 % času budou uživatelé trávit u desktopů nebo notebooků.
Podle Deloitte lze tablety a chytré telefony chápat hlavně jako zařízení pro čtení a sledování obsahu, PC na jeho vytváření. Na PC se pracuje dlouhodoběji, na chytrých zařízeních častěji, ale kratší dobu. Zde odhadují (ke konci roku 2013) počty uživatel takto – 1,6 miliardy PC, 1,9 miliardy chytrých telefonů a 250 milionů tabletů. Mimochodem to prostřední číslo je o dost vyšší než u “konkurence” (třeba u Gartnerů se setkáte s 1,2 miliardami).
Rychlý vzestup technologie LTE souvisí se stále probíhající “aukcí” (která teoreticky ani nemusí mít brzký konec). Podle Deloitte bude do konce roku 200 operátorů LTE v 75 zemích světa, počet uživatelů se ztrojnásobí na 200 milionů a předplacené LTE bude vytvářet přibližně 10 % příjmů. Pokud očekáváte 4G, tak podle Deloitte to bude hlavně pouze v testovacím provozu.
Prodej chytrých telefonů překoná 1 miliardu (počet prodaných kusů v roce 2013) – připomenu, že letos se odhadovalo zhruba 800 – 900 milionů (viz například Gartner s 821 miliony prodaných v roce 2012). Deloitte v prezentaci uváděl, že počet uživatelů byl “přibližně” 400 milionů uživatelů, ale v tomto případě jde o “odhad” za období 2010 až 2012.
Na vzestupu je reklama v mobilních zařízeních je další předpověď, která je očekávatelná – o mobilní reklamě se hovoří neustále a pro internetové giganty (Google, Facebook, atd.) zisk patřičné části koláče těchto reklamních příjmů klíčovou záležitostí. Deloitte zmiňuje výnosy až 3,4 miliardy USD. Jeden tablet přitom na displayové reklamě vydělá 7 USD, kdežto mobilní telefon jen 0,60 USD.
Mezi předpověďmi ještě najdete nástup digitálního standardu pro rozlišení 4K – ale s připomínkou toho, že vysílání ve 4K očekávat nemůžeme a bude stále platit že ani videoobsahu v tomto rozlišení moc nenajdete.
Zajímavější může být růst významu portálů s kolektivním financováním – “crowdfunding” bude nejenom trendem, ale Deloitte zmiňuje globální výdělek ve výši 3 miliard dolarů, což je 100% růst oproti roku 2011.
A v předpovědích nechybí ani zmínka o trendu BYOD (Bring Your own Device), přesněji řečeno, podle Deloitte, BYOC (Bring Your Own Computer) – ale Deloitte uvádí, že půjde o rozšíření jenom v malém rozsahu.
Poslední ze zviditelněných předpovědí je zavedení neomezeného přístupu k (mobilním) aplikacím – 50 až 100 mobilních operátorů nabídne služby typu “využívejte, kolik chcete” s neomezeným datovým přístupem ke konkrétní datové aplikaci (např. sociální sítě, email, Google, video, atd). Deloitte to označují za “střední cestu mezi tarify za zcela neomezený přístup a účtováním měřených dat”.
Pokud vás zajímají podrobné předpovědi Deloitte na rok 2013, najdete je na tomto webu.