Zřetelnější a jasné mají být podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) doplňkové texty k televizním reklamám na léky a léčivé přípravky, u nichž to vyžaduje zákon. Rada vydala stanovisko, v němž upřesňuje výklad pojmu „zřetelný text“, který obsahuje vysílací zákon. Jednoznačnější vysvětlení má předejít zbytečným sporům a správním řízením s provozovateli televizních stanic a zadavateli reklamy, kteří toto ustanovení obcházejí.
K TÉMATU: Několikasettisícová pokuta pro více než dvacet kabelovek za Hustler TV
Zřetelný text má být proveden takovým způsobem, aby byl divákem nejen zaznamenatelný, ale aby divák měl současně i dostatečnou dobu k jeho přečtení, tzn. že doba uvedení textu by měla být úměrná délce celého vloženého textu a nebyla kratší než doba nezbytně nutná pro hlasité přečtení textu. Je-li kromě povinného textu do reklamy vložen i další text dle úvahy tvůrce reklamy, pak musí být divákovi poskytnut takový čas, který umožní přečtení celého vloženého textu,
stojí ve stanovisku RRTV.
ČTĚTE TAKÉ: RRTV rozdávala pokuty za závadnou reklamu
Podstatným kritériem pro vyhodnocení zřetelnosti je podle Rady dostatečná velikost písma, umožňující čitelnost textu ze „standardní vzdálenosti od obrazovky“, barva písma s ohledem k barvě podkladu, tzn. aby písmo nesplývalo s podkladem, a typ písma, tzn. aby použitý font nebyl obtížně rozluštitelný. Zřetelnost textu by neměla být narušována odváděním pozornosti diváka od předmětného textu, zejména rušivými dynamickými podkresy, či nadbytečnými obrazovými či zvukovými efekty,
žádají radní.
Text nesmí být uváděn svisle podél prezentovaného výrobku. Vzhledem k faktu, že požadavek na zřetelnost je požadován v souvislosti s reklamou na doplňky stravy a volně prodejná humánní léčiva, tak za nesplnění podmínky zřetelnosti textu je považována situace, je-li text uveden pouze na balení přípravku. Text musí být výlučně v českém jazyce,
dodává RRTV.