Hlavní navigace

Samoobsluha je budoucností televize: o řezání kabelu, které bude bolet

Kristina Vacková

Cord Cutter. Je to sousloví, při jehož vyslovení přeběhne každému provozovateli kabelové televize po zádech mráz. I když se vám tento termín nezamlouvá, rozhodně ho nemůžete v dnešní době ignorovat.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Cord cutter (dalo by se doslovně přeložit jako „řezání kabelu“) je termín, který odkazuje na odliv diváků kabelových televizí, kteří ruší předplatné drahých televizních kanálů, nebo snižují hodiny počtu předplatného v reakci na konkurenční média.

Následující materiál ale nepojednává o redukování televizního předplatného. Skutečnost naopak ukazuje, že jen velmi málo domácností skutečně ruší televizní předplatné (na základě údajů americké výzkumné společnosti Centris to bylo v roce 2013 pouze 8 % domácností). Je možné říci, že velké kabelové společnosti, které nabízejí drahé kanály, možná předplatitele ztrácejí, ale děje se tak většinou ve prospěch jejich menších konkurentů (jako např. AT&T nebo Verizon UVerse Fios), jimž se naopak podíl předplatitelů zvyšuje. Celkově lze tedy říci, že menší konkurenti získávají nové předplatitele, a to ve velké míře, což naznačuje, že celkově počet předplatitelů kabelových televizí spíše roste.

Naším tématem je způsob, jak v dnešní době konzumujeme televizní vysílání, jinak známé jako lineární obsah. Důvodem změny konzumace televizního obsahu není fakt, že by internet ohrožoval tradiční pozemní vysílání, ale spíše to, že změna chování spotřebitelů nutí vlastníky obsahu vyvíjet vysílání tak, aby uspokojili měnící se divácká očekávání.

Co je to samoobslužná televize?

Samoobslužná televize popisuje budoucí scénář, v němž mohou spotřebitelé sledovat vše, co chtějí a kdykoli chtějí, v porovnání s dnešním modelem, kdy musí většinu obsahu sledovat podle daného plánu (TV Guide). V budoucnu, v době self-service TV, již vlastníci obsahu nebudou publikovat programy podle týdenních rozvrhů, ale místo toho poskytovat přístup k obsahu kdykoli.

Co je řízená samoobslužná televize?

Toto pojetí přístupu k videoobsahu „kdykoliv a kdekoliv“ není nic nového. Existuje již od doby, kdy se na trhu objevil videorekordér. Proto dnes již existuje řada trendů, které nás na možnou budoucnost samoobslužné televize upozorňují. Těmito trendy jsou nahrávání programů (videorekordéry a DVD rekordéry), užívání multizařízení (modely více obrazovek), změny spotřebního chování ve sledování televize, airplay, rovnováha rozmístění reklamy, digitální video, replikace vysílání, cord cutter, závislost na sledování videoobsahu, nabídka kabelové OTT (služby over the top), při kterých je audiovizuální obsah distribuován přes internet, přímý obsah zaměřený na spotřebitele. Podívejme se stručně na každý z nich.

1. Nahrávání programů

V začátcích videorekordérů jsme si všichni nahrávali naše oblíbené pořady a dívali se na ně v pohodlí, kdykoli jsme chtěli. Toto chování se znovu opakuje s příchodem PVR / DVR zařízení (jako je TiVo). Výsledkem je to, že spotřebitel chce svůj program sledovat kdykoli se mu zachce, bez ohledu na televizní plán.


Autor: 322915

2. Používání multizařízení

Spotřebitelé stále častěji sledují video z více zařízení. Podle studie společnosti Google z roku 2012, nazvané Multi-Screen World (provedené s partnery Ipsos a Sterling Brand), sledují diváci obrazový obsah na více zařízeních najednou (90 % spotřebitelů sleduje jednu ze čtyř obrazovek – TV, počítač, smartphone nebo tablet; a většina z nich použije během jednoho dne všechny čtyři). To znamená, že spotřebitelé již nesedí na gauči před televizní obrazovkou jako dříve.

3. Chování televizních diváků

Údaje z průzkumu agentury Nielsen ukazují, že spotřebitelé sledují lineární televizi méně. Proč? Protože některé z nejžhavějších show, většinou seriály, jsou rovněž k dispozici přes jiná média, jako jsou iTunes apod. Většina diváků tedy raději sleduje svůj program přesně v momentě, kdy na to má čas a náladu. Právě toto chování může být důvodem toho, že klesá sledovanost lineární televize, a to zejména u mladších věkových skupin:

  • skupina 2 až 11 let sleduje lineární televizi o 22 % méně (sledovanost za týden),
  • skupina 12 až 17 let o 33 % méně,
  • skupina 18 až 24 let o 35 % méně,
  • a skupina 25 až 34 let o 13 procent méně.

4. Airplay

Airplay umožňuje uživatelům sledovat jakýkoli obsah na obrazovce, a to i v případě, že pochází z jejich dalších zařízení. Například je docela běžné, že se uživatel může zalogovat na předplatné pouze takové živé akce, jako je zápas NFL, a nastreamuje jej na svou televizi. V tomto případě se telefon stává hlavním a nejdůležitějším zařízením. Důležitějším než televize samotná, protože ta je v tomto případě pouze druhou obrazovkou.

5. Replikace vysílání

Replikace vysílání je jednou z nejméně známých technologií, která umožňuje zákazníkům sledovat lineární obsah na zařízeních mimo domov. Na rozdíl od Airplay, kde je obsah vysílán z jiného připojeného zařízení a TV se stává pouze „druhou obrazovkou“, replikace vysílání streamuje televizní obsah přes mobilní zařízení, a to i na dálku. Předním poskytovatelem této služby je v Americe firma Slingbox (získaná DISH Network), ale podobné technologie dnes nabízejí i nejnovější verze TiVo linie PVR (Roamio) a dokonce i někteří kabeloví operátoři. Replikace vysílání je další ilustrací toho, že lidé mohou sledovat své pořady tehdy, kdy to chtějí, i když v tomto konkrétním případě se tak děje na základě plánu.

6. Reklamní parita

Nedávné pokroky v reklamě dodávané od hráčů jako BlackArrow začaly dodávat typické reklamní bloky do on-demand vysílání (vysílání na vyžádání) streamovaného videa na internetu. Například vydavatel on-demand obsahu si vyhradí (a kóduje) určitá místa ve videu, která jsou později dynamicky vyplněna reklamami, jež jsou vysílány na základě uzavřených smluv. Tím je zajištěno, že příslušné reklamy se při přehrávání dynamicky zobrazí v ohledu na to, kde spotřebitel video sleduje, tedy s ohledem na jeho geografickou lokalitu.

7. Digitální video

Vlastníci obsahu stále více přecházejí do tzv. filmless video produkce, která jim umožňuje dodávat video přes internet do televizního vysílání, a pokud mají povolení, pak i přímo konečným spotřebitelům. Společnost Paramount Pictures nedávno oznámila, že bude natáčet pouze pomocí digitálních technologií (stejně tak Netflix, Amazon a další), což znamená, že stále větší podíl jejich videa bude spotřebitelům k dispozici už ve formátu vhodném pro dodávku přes HTTP.

8. Binge Watching („nárazové sledování“ nebo „záchvatovité pozorování“)

„Binge watching“ je termín do češtiny těžko přeložitelný, ale v podstatě se jedná o nadměrné sledování videa, v moderní době většinou v kontextu sledování více epizod jednoho oblíbeného pořadu nebo seriálu najednou. Slovo binge znamená flámování, tedy v tomto kontextu delší sledování televize, než je zdrávo. Z průzkumu společnosti Netflix realizovaném v únoru 2014 vyplynulo, že až 73 % lidí se věnuje binge watchingu, tedy sledují 2 až 6 epizod stejné televizní show v jednom sezení. Fenomén binge watching se stal populární s nástupem online mediálních služeb, jako je Netflix, Hulu a Amazon Prime, s nimiž divák může sledovat televizní pořady a filmy na vyžádání.

9. Obsah dodávaný přímo spotřebiteli

Řada původních vlastníků obsahu, jako jsou společnosti HBO, AMC nebo Starz, začíná nabízet své služby spotřebitelům napřímo. V některých případech je obsah k dispozici pouze prostřednictvím předplatného kabelového nebo satelitního operátora, ale pokud k němu spotřebitel nemá přístup, může obvykle obsah sledovat díky dalším kanálům včetně mobilních zařízení, mobilních aplikací, aplikací SmartTV, herní konzole a set-top boxů (jako Apple TV a Roku). Ve spojení s binch watchingem je přímý obsah dalším způsobem, jak sledovat co chceme a kdy chceme.

10. Kabelové OTT nabídky

V posledních pěti letech se zvýšil počet kabelových operátorů, kteří nabízejí svým předplatitelům portály obsahu. Tyto portály poskytují jak lineární obsah, tak obsah na vyžádání, který již byl vysílán, nebo (v několika případech) je právě ve vysílání. Marketing těchto portálů a služeb ukazuje, že kabeloví operátoři porozuměli změně chování televizních spotřebitelů, kteří chtějí mít ve sledování videa co největší svobodu.

tipContent_IKEA

11. „Odřezávání kabelu“

Řezání kabelů se vztahuje ke skutečnosti ukončení a neobnovení předplatného kabelové a satelitní televize a k přechodu na internetové provozovatele nebo majitele obsahu, jako jsou např. ABC, CBS, NBC, AMC, Hulu, Netflix, iTunes atd. Tento trend se objevuje stále více u mladé generace, která, když opustí domov svých rodičů, si nemůže dovolit utrácet zbytečně peníze za měsíční předplatné kabelové televize, když může získat obsah volně prostřednictvím jiných kanálů.

Pokračování článku přineseme v pondělí