Hlavní navigace

Satelit kontra všichni ostatní aneb průzkumy jako na houpačce

19. 4. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Máme tu dva průzkumy. Jeden vychází z dlouhodobých dat, druhý z různých statistik, analýz a odhadů. ATO – Nielsen Admosphere vs. SES (Astra).

Astra vydala následující tiskovou zprávu (poznámka: zvýraznění – redakce): Jak vyplynulo ze studie Satellite Monitor, kterou každoročně vydává SES za účelem průzkumu televizního trhu, tržní podíl satelitního příjmu televizního signálu se v České republice stále zvětšuje. Nárůstu se těší i HDTV, jejíž podíl je třikrát větší než před pěti lety. Přibližně polovina českých domácností přitom přijímá vysílání ve vysokém rozlišení HD ze satelitu.

Satelitní příjem je tak primární volbou všech českých domácností pro příjem signálu ve vysokém rozlišení HD. Vysílání ve vysokém rozlišení se na trhu těší velké oblibě, což doprovází i konstantní pokles příjmu ve standardním rozlišení (SD). Společnost SES ze svých satelitů v současnosti vysílá 2200 HD kanálů, čímž se stává jedničkou na trhu v HD vysílání. Ze všech televizních kanálů, které SES vysílá, tvoří HD programy právě jednu třetinu. Zároveň se stále zvětšuje dosah SES – na konci roku 2015 přijímalo signál ze satelitů SES 317 miliónů domácností po celém světě.

Výstupy z průzkumu Satellite Monitor potvrdily, že SES obsluhuje největší tržní podíl na celkovém trhu televizního vysílání v České republice. SES naprosto dominuje v poskytování televizního satelitního vysílání – 97 % českých domácností využívajících satelitní televizi přijímá signál právě ze satelitů SES. To představuje úctyhodný nárůst tržního podílu o 12 % oproti roku 2010. Zároveň 96 % satelitních domácností přijímá signál konkrétně z orbitální pozice Astra 23,5 °E.

ČTĚTE TAKÉ: Vysílání v DVB-T2 začne nejdříve koncem roku. Oslabí průtahy pozemní platformu?

Přechod na DVB-T2/HEVC generuje další a další nevyřešené otázky

Všechny prezentace z konference Televizní digitalizace 2.0 jsou dostupné online

Tolik suchá zpráva z Astry, pro kterou je jako zdroj, což je vidět i v infografice v galerii, udáván: „SES, European Satellite Monitor ke konci roku 2015, statistiky operátorů placené televize, SES analýzy a odhady.“

Výsledky studie Satellite Monitor však nekorespondují s taktéž zcela současným průzkumem společnosti ATO – Nielsen Admosphere, hlavně pokud se týká podílu příjmu v České republice u jednotlivých možností sledování.

Podívejte se do galerie na graf z průzkumu, který prezentovala na konferenci Televizní digitalizace 2.0, která se konala na Ministerstvu průmyslu a obchodu 14. dubna 2016, předsedkyně představenstva této společnosti Tereza Šimečková.

  • Graf z této prezentace totiž hovoří o zcela jiných číslech. Podle Satellite Monitor tržní podíl satelitního příjmu televizního signálu se v České republice stále zvětšuje.
  • Podle grafu ATO-Nielsen Admosphere, pro který je zdrojem tzv. Kontinuální výzkum 2007–2015, se však satelitní příjem již dlouho pohybuje v průměru kolem 30 procent.
  • Zcela mimo je sdělení, že SES naprosto dominuje v poskytování televizního satelitního vysílání – 97 % českých domácností využívajících satelitní televizi, přijímá signál právě ze satelitů SES.

Dominance SES je sice nezpochybnitelná, ale kolik procent by zbývalo na ostatní poskytovatele?

Tyto dvě studie se tedy navzájem tak liší, že jedna z nich nemůže být zcela poctivá. Hádejte, která to asi je. Graduje tak souboj televizních platforem, způsobů šíření, cen atd. Každá ze služeb si může nechat udělat průzkum k obrazu svému. Studie předložená společností SES však překonává všechna známá čísla z průzkumů v posledních letech. Není pravdivý ani podíl HD kanálů na Astře, je jich méně jak polovina.

Udělejte si z přiložených grafů jednotlivých společností úsudek sami. Průzkum Satellite Monitor nekoresponduje ani s jinými průzkumy, které byly v uplynulých měsících prezentovány na různých odborných konferencích k tomuto tématu.

Podle GfK je nejvyužívanější televizní platformou satelit se 40 % a pozemnímu příjmu průzkum dává jen 34 %. Dlouhodobé průzkumy Českých Radiokomunikací však uvádějí, že pozemní příjem u nás preferuje 60 % domácností, což je 2× tolik co satelit, který preferuje cca 27 % domácností.

Studie Satellite Monitor se objevila shodou okolností v době, kdy se garantovalo, že pozemní vysílání v České republice bude zdarma a bude vysíláno nekódovaně. To je oproti jiným státům české specifikum. Tato situace ovlivňuje všechny platformy způsobu šíření signálů a ubírá satelitním operátorům klienty.

BRANDstorming tip2

Vzhledem k tomu, že Češi chtějí nejraději vše zadarmo, si nikdo zatím nedovolí pozemní vysílání zpoplatnit a ti, kteří zde vysílají, za to ještě rádi platí.

Přes tyto rozdíly v prezentacích je třeba uvést, že Astra je v naší republice nejúspěšnějším poskytovatelem a není mu tedy zapotřebí vymezovat se takovýmto způsobem oproti pozemnímu příjmu a dalším satelitním konkurentům.

Autor článku

Externí spolupracovník DigiZone se specializací na satelitní a terestrické vysílání, dálkový příjem televize i VKV rozhlasu a přítel elektroniky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).