Hlavní navigace

Schváleno, Rockaway může převzít Heureku. Je tam však pár ale

Antimonopolní úřad povolil spojení obou firem. Podmínil to ale splněním několika závazků, které by měly odstranit obavy z možného narušení hospodářské soutěže.
Jan Beránek
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Na podzim koupeno. Na jaře schváleno. Nebylo to ale úplně jednoduché. Úřad začal spojení zkoumat už v lednu s tím, že rozhodnutí mělo padnout v únoru. Nakonec se to protáhlo. Úřad Petra Rafaje rozdělil celou schvalovací akci na dvě části. Mall.cz totiž na své povolení ke vstupu do řad e-shopů Rockaway stále čeká. 

„I když řízení trvalo delší dobu, než jsme předpokládali, oceňujeme, že se podrobně zabýval všemi připomínkami, díky čemuž v budoucnu nevznikne prostor pro jakékoliv pochybnosti o nezávislosti Heureky,“ říká mluvčí Rockaway Michaela Papežová s tím, že budou chtít poskytovat transparentní služby. 

„Heureka bude fungovat jako nezávislý subjekt a nebude propojena s e-shopy z naší skupiny, tak jak jsme plánovali od samého začátku. V rámci služby Ověřeno zákazníky bude Heureka i nadále dbát na ochranu dat a dalších údajů, jak má už dnes zaneseno v Kodexu používání dat,“ dodává Papežová.

Situace kolem Heureky byla možná komplikovanější než u Mallu. Kolem propojování velkého e-commerce hráče s největším tuzemským srovnávačem totiž v minulosti jednou za čas vzplály vášně. 

Naposledy se proti tomu ohradila Alza, která včera oznámila, že s Heurekou přestává spolupracovat. „Už délka projednávání spojení poukazuje na závažnost věci a reálná rizika. Informace z celého trhu, získané na Heurece o trendech, citlivosti zákazníků a jejich preferencích, lze využít pro subjekty ve skupině Rockaway, a tím získat konkurenční výhodu. I za předpokladu, že budou všechny podmínky spojení dodrženy, nepovažujeme je za dostatečné a transakci stále vidíme jako riziko pro českou e-commerce,“ komentuje situaci marketingový ředitel Alzy Karel Kučera

Úplně přesvědčený není ani Martin Kasa z Pilulky. „Jelikož je zatím rozhodnutí nepravomocné, je patrně předčasné jej nějak komentovat. Nicméně je jasně patrné, že i úřadu není úplně lhostejná role služby Ověřeno zákazníky, ke které se váže většina závazků. Závazky vznikly na straně účastníka a osobně tam postrádám několik klíčových věcí. Tuším, že ti co vznesli námitky na úřad se k nim ještě budou vyjadřovat a budeme patrně svědkem odvolání,“ prognózuje. 

Úřad se ale podle svých slov zabýval dopady spojení na trhu cenových srovnávačů a on-line obchodu. 

V průběhu správního řízení bylo zjištěno, že společnost Heureka Shopping v rámci svých služeb sbírá o e-shopech řadu informací, z nichž některé jsou obchodně citlivé. Současně některé ze služeb, jež jsou poskytovány společností Heureka, jsou nejen důležité pro spotřebitele, ale i podstatné pro provozovatele e-shopů. Bylo proto nezbytné, aby i po uskutečnění spojení byla zachována možnost využívání těchto služeb alespoň na dosavadní úrovni. 

V této souvislosti dorazila na antimonopolní úřad řada námitek, které vyjadřovaly obavy z možného narušení soutěže. „V zájmu odstranění těchto obav navrhl účastník v první fázi správního řízení závazky, které Úřad akceptoval jako dostatečné k zachování účinné soutěže na trhu,“ tvrdí zpráva ÚOHS s tím, že rozhodnutí padlo už 16. května, zveřejněno bylo ale dnes.

Heureka tak může pod křídly Havrlantovy skupiny Rockaway fungovat, pokud splní následující podmínky:

  • na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
  • srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic. 

Situaci, kterou vyhrotila Alza, chce uklidnit i šéf Heureky Tomáš Braverman. „Rád se s e-shopy potkám osobně a povedu otevřenou diskuzi o našem fungování. Přiznám se, že neopodstatněnému napadání naší nezávislosti opravdu nerozumím,“ tvrdí ve společném prohlášení obou firem.  

Další podrobnosti a komentáře zjišťujeme.