Hlavní navigace

Sedmý Den D - Zpocená čela v centrále Google?

25. 2. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Den D
Je to pravděpodobně poprvé, co si pánové Brin a Page naladili v Palo Alto Českou televizi a ve Dni D se inspirovali pro svůj vyhledávač. Co na to říká Michal Rostock a jak hodnotí další soutěžící?

Sedmý Den D třetí série jste viděli

  • Safe Key – Karel Kuběna a Karel Kuběna jr. – 2 000 000 Kč za 25 %
  • DR. Erben – Karel Erben – 2 200 000 Kč za 20 %
  • Hot Baby Ohřívací Láhev – Arnošt Redl – 2 000 000 Kč za 10 %
  • Dipito – Libor Sobotík – 300 000 Kč za 10 %

Pánové Karel junior a Karel senior nám představili podstatnou a důležitou věc, zejména pro nás v pokročilém středním a důchodcovském věku, trpící zapomnětlivostí.

Marketingově a brandově měli věc zvládnutou a určitě zaujali. Co nás nepřesvědčilo, byla možnost dosažení kritické masy jejich firmy a srovnání cen jejich služby s cenou pořízení si náhradních klíčů na rohu ulice v ten den, kdy je dotyčný člověk ztratil nebo někde zapomenul. Čekat na obálku s klíči pár dní nebo je mít okopírované ten samý den, to pro nás nebylo moc co řešit.

Obecně řečeno mám dojem, že 90 procent start-upů v naší zemi má pocit, že nastavení cenových úrovní jejich produktů a služeb je nepodstatné a nezáleží na něm. Strategie získání zákazníků nabízením služby nebo produktu zdarma nebo se slevou ohrožuje profitabilitu a ziskovost podniku. Spolu s ignorováním cenové politiky, samozřejmě, jde úplná ignorance analýzy očekávaných nákladů. Smetiště firem je plné takových projektů a postavy podnikatelů kroužících okolo trosek své firmy mi připomínají vyhladovělé Somálce na smetišti, nechápající podstatu své chyby a hledající zbytky potravin, aby neumřeli hlady. 

Hledáte investora? Přemýšlíte o tom, že byste odstartovali svou vlastní společnost? Inspirací vám může být Den D, pořad vysílaný na České televizi. A my jsme požádali jednoho z porotců a zároveň investorů, démonického Michala Poplara Rostocka, aby nám Den D okomentoval a doplnil to, co jste viděli na obrazovce o to, co se stalo mezi tím. Všechny díly komentářů najdete zde.

Dr Erben reprezentoval kategorii investorů, které jste si mohli užít více v prvním a druhém kole. Osamělý vynálezce, objevitel, často dekády bádající nad svojí teorií, hledající důkazy, argumenty, píšící dopisy všem úřadům, firmám, osobnostem, píšící mnohastránkové elaboráty, přesvědčující všechny okolo o své pravdě.

Kde je ale business model? Kde je finální produkt? Kde je managerský team, který chce s produktem udělat díru do světa a za pět let mít alespoň 50 mil Euro obratu? Kde je poptávka po produktu? O tom už nepřemýšlí, protože o to jim vlastně nejde.

Kdyby náhodou osamělí vynálezci produkt dokončili, neměli by vlastně dále co v životě dělat, protože by produkt dokázal žít vlastním životem a je by jen živil. Škoda inteligentního života, prožitého nad nesmyslem. Perla na konec, Dr Erben se domníval, že jeho nápad měl hodnotu více než 10 mil CZK. Peníze zůstávají na stole. 

Hot Baby je možná dobré pro baby, ale určitě ne hot. Pan Arnošt přišel do studia s něčím, co neměl ani v beta verzi, produkt nefungoval. Takže nám zdlouhavě popisovat, jak fungovat bude. Fast forward do ledna 2011, pan Arnošt se mi ozývá, že sedm měsíců po dotočení pořadu má produkt v beta verzi.

Investoři (a také porotci) ve Dni D. První řada zleva: Tomio Okamura, Dana Bérová, Marta Nováková. Druhá řada zleva: Michal Rostock, Ivan Pilný.
Autor: Česká Televize

Investoři (a také porotci) ve Dni D. První řada zleva: Tomio Okamura, Dana Bérová, Marta Nováková. Druhá řada zleva: Michal Rostock, Ivan Pilný.

Hurá, co na to kojící matky, táži se? „Um, my jsme se jich ještě nezeptali, pane Rostock…“ chci-li uspět, mělo by mne zajímat, jak se na můj produkt tváří zákaznice, pane Arnošte, ne investoři… mezitím mateřské mléko v lahvi pana Arnošta stydne a stydne…

Pan Libor přišel se zajímavým appletem a jasným směrem, co by chtěl dělat. Sice nikdy nevedl žádný team a nerozjel nějaký business před tím, než přišel do studia, ale vzhledem k jeho věku projektu-chtiví investoři zamhouří oko a zainvestují.

ebf - partner 1

Jenže ejhle, mládenci z vývojového centra Google do měsíce ode dne natáčení uvedou na trh Google Instant. Že by Sergej Brin a Larry Page ve čtvrtek večer sledovali v Palo Alto internetová vysílání ČTV v naději, že nám odexportují naše (don’t) know how? Dosti žertů, pan Libor má hlavu, věk a odvahu na to, že o něm jistě uslyšíme a i nadále spolu pracujeme na nějakých nových aplikacích.

Je s ním radost komunikovat, protože přemýšlí… a pracuje na svých nápadech.

Komu byste dali vy své peníze? (Můžete vybrat i více projektů)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investiční bankéř ve společnosti VICf.cz...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).