Hlavní navigace

Senzory Martina Malého: Jak funguje vysílání z jedoucího auta

20. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Sigfox
Je léto, prázdniny, a tak je ideální příležitost hrát si s elektronikou. A nepotřebujete k tomu žádné složité pomůcky.

Protože jezdím často přes celou republiku, rozhodl jsem se zkombinovat práci se zábavou. Vzal jsem tedy kit SmartEverything, o kterém jsem se tu už zmiňoval, a vyrazil na cesty.

Kit SmartEverything je takový “švýcarský nůž” – je to de facto Arduino s procesorem Cortex M0+, vybavené mnoha senzory a modulem pro Sigfox. Už jsem si s ním hrál, měřil jsem třeba teplotu, tlak a vlhkost a posílal přes Sigfox, ale tentokrát jsem si řekl, že budu měřit svou pozici a v pravidelných intervalech posílat souřadnice.

Nejprve jsem nainstaloval ukázkový sketch pro zjišťování pozice z GPS. Vzhledem k tomu, že veškerá “byznys logika” je omezená na zavolání knihovní funkce a poslání přes sériový port, tak nebylo moc co řešit a vše fungovalo na “první dobrou”. Druhý krok bylo posílat souřadnice přes Sigfox. Ani to není nic složitého. Trošku programátorské práce vyžaduje převedení souřadnic do podoby, která se vejde do datové zprávy u Sigfoxu (12 bajtů), ale není to nic neřešitelného. Přiznám se, že v tomto bodu jsem se, trošku v časovém presu, vykašlal na vymýšlení kola a použil místo toho hotové řešení.

Původně jsem počítal s tím, že desku budu napájet z power banky 10Ah, jenže ukázalo se, že v klidovém stavu mezi měřeními má tak nízkou spotřebu, že se banka sama vypnula. Proto jsem zvolil autoadaptér na mikroUSB a jel se SmartEverything, přilepeným na palubní desce.

V backendu Sigfoxu jsem pak nastavil volání serveru, kterému se předávala data. Chystal jsem se na cestu po D2, D1 a D0, počítal jsem cca 2 hodiny 30 minut jízdy, a trochu jsem “šlápl na plyn” a posílal jsem data častěji než jednou za deset minut. Díky tomu jsem získal hustší síť bodů. Naměřené hodnoty jsem si pak zpracoval, naimportoval do Fusion Tables a získal jsem toto:

Co bod, to zachycená zpráva. Na serveru se ukládaly kromě pozice i informace o RSSI a SNR – najdete je v infoboxech. Barva bodu odpovídá hodnotě RSSI.

Co z mapy vyčteme? Především dvě věci:

BRAND24

  • Pokrytí je už poměrně slušné 
  • Při rychlostech nad 110 km/h zprávy nepřicházejí.

Přenos funguje prý i při rychlostech 850 km/h (testováno z letadel), ale hodně záleží na úhlové rychlosti a kvalitě signálu. Na rozdíl od letadla, které může delší čas letět jedním směrem, se auto, a na D1 obzvlášť, vůči stanici neustále natáčí, posouvá, brzdí, zpomaluje… Vysílání z auta podle odhadů Pavla Sodomky (SimpleCell) znamená 15 dB útlum, rychlost třeba dalších 10 dB, a pokud se auto pohybuje někde v členitějším terénu (dálnice v zářezu, kopce v okolí) s nižší kvalitou signálu, data nechodí. (Útlum je pouze odhadnutý, zatím není měřený.)

Pro zajímavost přidávám aktuální mapu pokrytí signálem Sigfox a plánovaného pokrytí oblasti D1. Tato dálnice by měla být pokrytá téměř celá, ve výstavbě jsou stanice Senohraby, Humpolec, Velké Meziříčí a Velká Bíteš, staví se i druhá stanice v Jihlavě. Tento týden by se měly stavět stanice Mariánské Lázně a Chrudim, následující pak zmiňované Meziříčí, Bíteš, Humpolec, a také Bruntál.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).