Hlavní navigace

Seznam.cz: Pokus s redesignem hledání končí a změníme agenturní bonusy

27. 2. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Seznam.cz
Upuštění od dlaždicové podoby výsledků hledání, změna bonusů pro agentury, spuštění nového Lide.cz a příslib nových map – Seznam na setkání s novináři zveřejnil řadu nových informací.

V některých ohledech byli zástupci Seznamu na dnešním setkání s novináři tajemní, i tak ale prozradili zajímavé informace. Pojďme si je probrat stručně jednu po druhé:

Maticové výsledky vyhledávání končí

Experiment Seznamu s novým designem výsledků vyhledávání, který spustil minulý říjen pro zhruba 40 tisíc testerů (a také na mobilní verzi stránek a na slovenském „laboratorním“ webu seznam.sk) se nakonec v testu neosvědčil. Seznam proto příští týden přijde s novou variantou layoutu – která bude v podstatě návratem ke starému designu. 

Podle šéfa firmy Pavla Zimy testování ukázalo, že nová podoba dobře funguje pro navigační dotazy (tedy ty, kdy lidé hledali adresu nějakého jiného webu), při dotazech na konkrétní informace ale uživatelům lépe vyhovuje klasický výpis výsledků s náhledy stránek.

K tomu se teď také Seznam vrátí a byť jej nazývá „hybridní“, hlavní změna má spočívat jen v určitém zvětšení náhledů.

Volnamista.cz, Lide.cz a Mapy.cz

Nový design si ale Seznam pochvaluje u služby Volnamista.cz, která nahradila server Sprace.cz. Podle Zimy má nový web asi dvojnásobnou návštěvnost a denně zaznamená asi pětinásobný počet odpovědí na vložené inzeráty (což znamená asi 4 tisíce za den). 

V druhé půlce března by se uživatelé měli dočkat také nové podoby služby Lide.cz, kterou Seznam původně chtěl redesignovat už loni na podzim. Nakonec se ale rozhodl spuštění pozdržet a zareagovat na některé z připomínek uživatelů. 

A na 20. března Seznam svolal tiskovou konferenci, kde chce představit novou podobu služby Mapy.cz. Jak se mapová aplikace změní, zástupci Seznamu neprozradili. Objeví se v ní například panoramatické snímky měst a ulic, které firma původně slibovala zprovoznit koncem loňského roku?

CHAPS a jízdní řády

Snaha Seznamu o přístup k datům o jízdních řádech, které pro stát shromažďuje firma CHAPS, na jednu stranu uvízla na mrtvém bodě. Na vládě leží vyhláška ministerstva dopravy, která by měla data zpřístupnit i dalším zájemcům, termín jejího schválení je ale neznámý. A i kdyby prošla, může reálné uvolnění dat trvat ještě hodně, hodně dlouho – viz: Cesta ke konci monopolu na data o jízdních řádech může být trnitá a trvat roky.

Seznam.cz prý už absolvoval několik schůzek se zástupci nového vedení ministerstva dopravy, nedá se ale čekat, že by úřad do sporu nějak aktivně vstupoval, řekl výkonný ředitel firmy Michal Feix.

Zástupci Seznamu tak i nadále pokračují v soudních sporech a čekají na výsledek řízení u antimonopolního úřadu, zároveň ale připouštějí, že našli ještě jedno alternativní řešení, díky kterému by data mohli dostat ještě v letošním roce. Feix sice odmítl říct, o co konkrétně jde, podrobnosti by ale Seznam měl prozradit už v březnu.

Změna agenturních bonusů

Zajímavou změnu s potenciálně velkým dopadem na reklamní trh chystá Seznam u bonusů vyplácených mediálním agenturám. Nebude je nově vypočítávat jen z objemů peněz, které agentury firmě přinesou, ale zahrne do jejich stanovování také to, jak velké procento reklamních výdajů klientů jsou schopné přinášet.

Chceme agentury motivovat k tomu, aby s klienty více pracovaly, vysvětluje Michal Feix. Cílem je podle něj také zlepšit pověst, kterou u agenturních klientů Seznam má. 

Agentura, které se podaří navýšit peníze od klienta např. o deset procent, tak může při nižších celkových výnosech dostat stejný bonus jako agentura, která přináší v absolutních číslech více peněz, ale její podíl na reklamních výdajích klienta se nemění.

Seznam tak v podstatě začne motivovat agentury k tomu, aby do něj směřovaliy vyšší procento z klientových reklamních výdajů. A i když očekává navýšení příjmů „jen“ o malé desítky milionů korun, konkurenci se takový postup určitě líbit nebude.

Změna v bonusech by se měla objevit v nových smlouvách s mediálními agenturami až od roku 2015 a podmínky se budou u jednotlivých agentur lišit.

Mozky českého internetu

Čeští politici letos dostanou tolik informací o fungování IT, jako snad nikdy v životě. Poté, co záměr pustit se více do lobování za zájmy české internetové scény oznámilo Sdružení pro internetovou reklamu, inicioval vytvoření neformální lobistické skupiny také Seznam.

BRAND24

Ve volném klubu fyzických osob Mozky českého internetu se mají sejít asi tři desítky osobností, které budou společně debatovat o tom, jak by se dalo české online prostředí zlepšit. Mají pořádat různé diskusní akce, poskytovat politikům informace pro rozhodnutí týkající se digitálního světa a vést diskusi o jeho podobě.

Zakládajícími členy sdružení jsou David Beška, Michal Feix, Petr KoubskýJiří Řehola, Jan Sedlák, Jakub UngerPatrick Zandl. Sdružení, které vzniklo na popud Michala Feixe, nemá  mít formální vedení a nemá reprezentovat žádnou konkrétní firmu. Jak bude podobný kolektiv fungovat, je zatím otázkou.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).