Hlavní navigace

Skupina Barrandov chystá expanzi za hranice Česka, buduje mezinárodní televizi

Jan Potůček

Má jít o společný podnik s televizním manažerem, s nímž už většinový majitel Barrandova Jaromír Soukup úzce spolupracuje. Pro Barrandov se tím významně rozšíří okruh potenciálních diváků.

Doba čtení: 8 minut

Vstup čínské skupiny China Energy Company Limited (CEFC) do majitele televize Barrandov, mediálního domu Empresa Media, není jediným zahraničním „dobrodružstvím“ Barrandova těchto dní. Zcela mimo čínskou akvizici menšinového podílu v Emprese a její sesterské agentuře Médea je další zahraniční aktivita Barrandova, na které se však podílí pouze dosavadní vlastník televize Jaromír Soukup. Ten se rozhodl expandovat na sousední televizní trh a zřejmě k tomu ani nebude potřebovat zavedenou značku Barrandov. Tato televizní skupina mu ale při dobývání nového trhu zcela jistě pomůže – už jenom proto, že má v Česku přístup k datům z peoplemetrů, a tudíž může inzerentům prodávat reklamní časy podle dosažené sledovanosti.

Deset milionů diváků nestačí

Nový projekt mezinárodní televizní stanice Soukup postaví na základech nejmladšího ze čtyř kanálů skupiny Barrandov, hudební stanice Barrandov Muzika. Ta sice využívá značku Barrandov, fakticky ale nepatří pod Empresu Media a provozuje ji jiná firma než zbývající tři programy TV Barrandov, Kino Barrandov a Barrandov Plus (držitelem jejich licence je společnost Barrandov Televizní Studio vlastněná Empresou Media). Vysílací licenci stanice Barrandov Muzika ale vlastní stejnojmenná společnost, v níž Jaromír Soukup vlastní mírně nadpoloviční podíl 51 procent. Zbývajících 49 procent patří slovenskému televiznímu producentovi Peteru Núňezovi, spolumajiteli slovenské hudební televize Senzi TV. Právě od ní Barrandov Muzika přebírá většinu svého současného programu.

Senzi TV a Barrandov Muzika by se měly od Nového roku propojit do jedné společné česko-slovenské televize zaměřené na lidovou hudbu pod názvem Senzi Muzika. Tento záměr nedávno na svém profilu na Facebooku vyzradila skupina Naživo, která se objevuje jak na Senzi TV, tak na Barrandovu Muzika. 1. ledna 2016 se ,,TV Senzi“ a ,,Muzika Barrandov“ spojí a vznikne jedna velká hudební TV s názvem ,,Senzi muzika“ – která bude mít novou grafiku a spoustu nových pořadů. Přátelé – máme se na co těšit! napsali hudebníci, ale později tento příspěvek – zřejmě na žádost Barrandova – ze sociální sítě stáhli. Mezitím si jej ale stihl přečíst dostatek lidí z mediální sféry a informace začala kolovat po internetu. Skupina Barrandov k ní zaujala pozici mrtvého brouka, slovenská Senzi TV však byla o něco sdílnější.

Ukázka ze zkušebního vysílání Senzi TV
Repro foto: Senzi TV

Ukázka ze zkušebního vysílání Senzi TV

Jojka: Vyjádříme se nejdříve tento týden

K danému tématu bychom se chtěli oficiálně vyjádřit nejdříve příští týden, poprosím vás proto o strpení. Jakmile to bude aktuální, ozvu se vám a poskytnu všechny možné informace, odpověděla koncem minulého týdne na přímý dotaz k fúzi Senzi TV a televize Barrandov Muzika Miroslava Klempová, PR manažerka slovenské televizní skupiny Joj, která spoluvlastní Senzi TV. Mimochodem, slovenská Senzi TV startovala v době, kdy Jojku vedl jako generální ředitel František Borovský, současný programový ředitel skupiny Barrandov, pod jehož vedením vznikly tematické kanály Kino Barrandov, Barrandov Plus a Barrandov Muzika. Oficiálním provozovatelem Senzi TV je ale akciová společnost Senzi TV, jejímiž jednateli jsou Peter Núňez a Marcel Grega. Společnost má akcie na jméno a přes slovenský obchodní rejstřík nelze zjistit, jak velký podíl v ní drží televizní skupina Joj (údajně to má být 50 procent, druhou polovinu má mít Núňez).

Sloučením Senzi TV a programu Barrandov Muzika by mohl vzniknout velký česko-slovenský kanál zaměřený na lidovou hudbu, který by oslovil větší množství diváků než konkurenční a v Česku mnohem úspěšnější Šlágr TV. Té se daří denně dosahovat podílu půldruhého procenta na publiku starším 15 let, zatímco Barrandov Muzika několik dní po svém startu dosahuje na hodnoty okolo 0,03 procenta a její nejúspěšnější pořady oslovují jen tři tisíce diváků. Barrandov Muzika by ale sloučením se Senzi TV získala výhodu v přístupu k datům z peoplemetrů na Slovensku. Šlágr TV sice na Slovensku také vysílá, nezřídka i v regionálních multiplexech DVB-T, není ale zapojena do peoplemetrového projektu, takže nemůže na slovenském trhu plnohodnotně prodávat reklamní časy (na rozdíl od Česka). Senzi TV se navíc může opřít o marketingovou podporu televize Joj, společný projekt s Barrandovem pak také o televizi Barrandov.


Foto: TV Barrandov

Slovenskou Senzi TV založila televize Joj v době, kdy jí šéfoval František Borovský, dnešní programový ředitel skupiny Barrandov. A spoluvlastní ji producent Peter Núňez, který připravoval pro Jojku zábavné formáty a nyní to samé dělá pro TV Barrandov.

Kde vezme nová televize obsah?

Nevýhodou budoucí stanice Senzi Muzika – pokud tedy skutečně vznikne – je žalostný nedostatek obsahu. Většinu videoklipů s lidovou hudbou na českém a slovenském trhu vlastní vydavatelství Česká Muzika, případně Slovenská Muzika, které patří majiteli Šlágr TV Karlu Peterkovi, a ten je logicky konkurenci neprodá. Proto se také oddaloval start českého kanálu Barrandov Muzika, který nyní programově stojí výhradně na pořadech přebíraných od slovenské Senzi TV, včetně Senzi parády a dalších formátů. Povětšinou pracují s odpadlíky od Šĺágr TV, nemají dostatečný hudební archiv ani promyšlený teleshopping, ale můžou na Slovensku obchodovat reklamu, což se Karlu Peterkovi zatím nedaří. Můžou získat finanční injekci a některé hvězdy Šlágru prostě přeplatit, řekl serveru DigiZone.cz zdroj obeznámený se situací u obou televizních skupin.

Senzi má oproti Šlágru na Slovensku ještě jednu výhodu. Vysílá v celoplošném multiplexu DVB-T, zatímco Šlágr se musí spokojit s několika regionálními terestrickými sítěmi, přítomností na satelitu a v nabídce kabelových společností. Šlágr TV přitom měla zájem o programovou pozici v celoplošné síti DVB-T, ale monopolní provozovatel celostátních multiplexů, společnost Towercom, ji do ní nepustil. Zajímavé je, že Towercom vlastní stejná investiční skupina jako slovenskou televizní skupinu Joj, která částečně stojí za konkurenční Senzi TV. Jde o J&T, která v Česku pokoušela prorazit se zpravodajskou televizí Z1, ale po dvou letech její vysílání ukončila (na Slovensku vlastnila také zpravodajskou TA3, později ji ale vyměnila za plnoformátovou TV Joj, ke které poté spustila několik tematických stanic včetně Senzi TV). Menšinový podíl v J&T vlastní stejná čínská skupina CEFC, která nedávno vstoupila i do majitele TV Barrandov.


Foto: Šlágr TV

Majitel Šlágr TV Karel Peterka nevěří v úspěch společného podniku Senzi TV a Barrandova

Slovenskou Senzi měl původně stavět Šlágr

Před čtyřmi lety to přitom měla být Šlágr TV, kdo společně s televizí Joj postaví Senzi TV. Přede dvěma nebo třemi lety jsme se domlouvali s Jojkou, jejím vedením a předsedou představenstva, že na Slovensku společně uděláme podobný kanál jako Šlágr TV. Ještě před nimi s námi vyjednávala maďarská lidová Nota TV, která se k nám dostala přes kontakty v České televizi. Ti chtěli také udělat společný projekt, dokonce jsme podepsali smlouvu a nový kanál se měl objevit v satelitní službě Digi TV. Neměla to být volně šířená stanice, ale placený kanál na kabelu a satelitu. Celé to ale skončilo na tom, že jsme po Notě žádali, aby tato naše společná televize vysílala alespoň v malém regionálním multiplexu DVB-T v Českých Budějovicích, abychom si ji mohli naladit. S tím oni zásadně nesouhlasili a na tom naše spolupráce skončila. O tom se dozvěděla slovenská Jojka a oslovila nás, že by do takového společného projektu šla s námi, popsal loni v rozhovoru pro DigiZone.cz Karel Peterka.

Jojka se tedy nejprve domluvila se Šlágrem, který měl být hlavním dodavatelem obsahu pro Senzi TV, a slovenská strana měla zajistit distribuci signálu. Potom mi ale předseda představenstva Jojky volal, že to na představenstvu neprošlo, protože Jojka zrovna spouštěla Wau TV a nemohla si dovolit hned stavět další nový kanál. Později jsme znovu zkusili Jojku oslovit, u toho jsem ale bohužel nebyl, pověřil jsem tím naše blízké spolupracovníky. Nejdřív to odsouhlasili, v druhém kole si vyžádali i nějaká čísla, ale nakonec z toho opět couvli. Poté, co nám Jojka oznámila, že do toho nakonec nejde, mi v době, kdy jsem byl na dovolené v Itálii, zavolal kolega ze Slovenska, že dostal dopis od nějaké nové lidové televize a zda o tom něco nevím. Že Jojka zakládá Senzi TV, dodal Peterka, jak se nakonec Jojka rozhodla Šlágr obejít.

Content 2018 tip Kavka

Ukázka z vysílání Šlágr TV/Musibox v satelitní službě Digi TV
Repro foto: Šlágr TV/MusicBox

Ukázka z vysílání Šlágr TV/MusicBox ve slovenské satelitní službě Digi TV

Dlouhá chapadla J&T a potíže Šlágru na Slovensku

Následně Šlágr začal objíždět slovenské interprety, kteří vystupovali na jeho obrazovce, a začal s nimi podepisovat nové exkluzivní tříleté kontrakty (které mimochodem touto dobou končí). Karel Peterka se totiž bál, že by slovenské kapely mylně považovaly Senzi TV za společný projekt Jojky a Šlágru, jak se o něm do té doby mluvilo. Nakonec nás J&T vyřadila i z placené služby Plustelka, kterou v terestrice provozuje její společnost Towercom. Nahradili nás nějakým jiným programem, a tím se jejich postoj vůči nám stal naprosto jasným a otevřeným. Měli jsme nabídku jít i do celoplošné sítě DVB-T, ale bylo by to pro nás za ty peníze smrtící, nedokázali bychom to zaplatit. Naštěstí jsme se domluvili s provozovateli regionálních multiplexů, takže pozemně vysíláme ve velkých městech a dostali jsme se i do vysílání MusicBoxu, dodal loni Peterka pro DigiZone.cz.

Krátce před vznikem českého kanálu Barrandov Muzika pak šéf Šlágr TV letos v srpnu serveru DigiZone.cz řekl: O tom, že podniká Barrandov nějaké kroky, jsem měl informace již delší dobu. Vždy se našel někdo, kdo přišel a řekl, že Barrandov kupuje Senzi, případně se domlouvá se Senzi. Šlágr je Šlágr, a pokud chtějí uspět, budou muset svůj projekt udělat jinak. Což platí pro případ využití bohaté knihovny Peterkova rodinného hudebního vydavatelství Česká Muzika, ale už ne o budoucí spolupráci jednotlivých interpretů s konkurencí Šlágru. Byť i v tomto případě může Peterka zatlačit skrze své vydavatelství a pohrozit neposlušným hvězdám lidové hudby, že by jim nemusel napříště vydávat CD a DVD. Což by znamenalo i stopku na obrazovce Šlágru, který je stále mnohem sledovanější než Senzi TV a Barrandov Muzika dohromady.

Našli jste v článku chybu?