Hlavní navigace

Skypebijci

30. 6. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Více jak deset miliard minut provolali uživatelé placené služby SkypeOut ze svého klienta Skype. Pokud bychom uvažovali, že každá minuta stála alespoň nejnižší cenu 1,7 eurocentu, protelefonovali by uživatelé SkypeOut zhruba 5,5 miliardy korun, tedy o něco méně, než činí desetina loňského obratu Českého Telecomu.
V tomto předpokládaném objemu financí neuvažujeme dražší destinace ani příjmy z dalších služeb, jako je hlasová schránka nebo příchozí číslo, a přesto jsme se dostali k obratům, jež u „zdarma telefonování“ nepřestávají fascinovat. A že tento prostý matematický postup nepoužíváme jen na Lupě, dokazuje i fronta konkurentů Skype, která se pomalu tvoří a prodlužuje.

Má někdo šanci nahradit Skype?

Síla Skype tkví v několika bodech:

  • jednoduché a přitom silné uživatelské rozhraní,
  • jednoduché a zdarma telefonování i zprávy po Internetu,
  • absolutně netechnické (uživatel nemusí nastavovat nic) a fungující i za drsnými firewally,
  • možnost telefonovat levně do telefonních sítí,
  • obsáhlá komunita vytvářející vír vtahující nové uživatele.

Používat Skype je tak jednoduché. Stáhnout, nainstalovat, zvolit si uživatelské jméno a heslo. Žádný STUN server, žádná SIP proxy. Uživatel není stresován technickými termíny a požadavky, všechno si vyřídí Skype sám. V jednoduchosti je síla.

Požadavek jednoduchosti jako přímou paralelu k masovému rozšíření nepochopili všichni, kdož chtěli Skype konkurovat, ale situace se pomalu vytříbila a dnes je konkurence Skype rozvrstvena do dvou hlavních oblastí (pokud zapomeneme pro chvíli na tradiční telekomunikační operátory): na lokální a globální prodejce VoIP.

Lokální firmy jako český Fayn nebo Softphone nemohou konkurovat globálním dosahem svého klienta, je málo pravděpodobné, že by jej používal někdo za hranicí země, a tak většina těchto klientů ani nenabízí nějakou formu posílání zpráv a soustředí se pouze na telefonování. Lokální firma nabízí služby spíše v rámci státu, ačkoliv se nebrání prodat je i mimo něj, americkým příkladem může být Vonage. Globální firma se snaží pokrývat celý trh a nabízí především diskontní ceny a vzájemně zdarma komunikující klienty.

Teleo

Příkladem globálního konkurenta Skype může být Teleo. Teleo je zaměřeno více na profesionální uživatele a nenabízí výměnu textových zpráv, které firma původně považovala za záležitost instant messagingu (IM), spíše nabízí profesionální funkce jako integraci s Outlookem, neomezený počet hlasových zpráv, kompatibilitu se SIP výrobky a samozřejmě příchozí čísla. Cena služby začíná u 21 dolarů za půl roku, k čemuž dostanete 100 minut hovoru zdarma, což je velmi konkurenční nabídka ke SkypeIn, příchozímu telefonnímu číslu služby Skype. Za něj totiž zaplatíte 30 euro ročně, minuty zdarma nedostanete žádné.

Proč tak málo slyšíme o službě Teleo, technicky skvělé a cenově více než konkurenceschopné? Protože Teleo je sice globálně nabízená, ale pouze telefonní služba. Nemá kolem sebe komunitu nadšenců, neumožňuje vyměňovat zprávy na bázi IM, nemá přenos souborů ani další z u Skype oblíbených funkcí, a ačkoliv to neznamená, že by si proti Skype nevybojoval své území, na konkurenta v očích běžných uživatelů to přece jen nevypadá.

Dialpad a Yahoo

Dialpad je nedávnou akvizicí portálu Yahoo, prodej byl oznámen v červnu 2005. Dialpad má přes tři miliony zákazníků, nedělá ale samotné VoIP služby na bázi klientů nebo hardware telefonů, ale i vydává telefonní předplacené karty, s jejichž pomocí lze telefonovat z klasických telefonů levněji – funguje to i v ČR. Yahoo zřejmě bude nabízet telefonní klient Dialpad integrovaný do svého Yahoo Messengera, čímž by se postavilo přímo vůči Skype. Dlužno dodat, že Yahoo messenger je poměrně rozšířený a již dnes nabízí telefonování mezi jednotlivými uživateli zdarma a pomocí integrovaného Net2Phone (ten by mohl být Dialpadem nahrazen) za poplatek na telefonní čísla. Yahoo doufá v další popularizaci tohoto nástroje i díky spojení se blogingovou a sociware službou Yahoo 360.

Jajah

Úplně novým bojovníkem proti Skype je služba rakouské firmy nazvaná Jajah. Jde vlastně o velmi podobnou koncepci, s jakou přišel Skype – graficky docela povedený klientský software, u něhož nepotřebujete provádět žádná nastavení (kromě registrace uživatelského jména), abyste s ním mohli telefonovat. Jajah umožňuje volat do telefonní sítě (pět minut hovoru máte zdarma, pak platíte velmi nízké ceny), dokonce umožňuje volat i na Skype klienty a na jiné klienty VoIP sítí používajících SIP nebo IAX rozhraní Asterisků.

Právě podpora standardního SIP protokolu může být pro Jajah velkou výhodou. V poslední době totiž Skype čelí silné kritice právě pro svoji nekompatibilitu s čímkoliv, což mimo jiné znamená, že neexistuje žádný hardware telefon (vyjma drahých PocketPC s WiFi), který by bylo možno se Skype použít a telefonovat z něj i bez zapnutého počítače. Pro SIP ale existuje hardware telefonů celá řada včetně těch vybavených WiFi, takže pro Jajah není problém si takový telefon pořídit.

Jajah umí přenášet videokonference, telekonference a umí posílat textové zprávy včetně SMS zpráv (nikoliv do ČR) za slušné ceny. Dokonce umí zprávy překládat z jazyka do jazyka, a ačkoliv čeština chybí, pokud vám jako cílový jazyk vyhoví třeba angličtina nebo němčina, můžete si popovídat třeba s Italem, Španělem nebo Kataláncem a dlužno říci, že ten překladač funguje moc pěkně.

Podobně jako Skype šifruje i Jajah všechny hovory mezi svými klienty (do telefonní sítě a na Skype to už samozřejmě nejde). K dispozici je také hlasová schránka pro ukládání vzkazů, když nemáte zapnutý počítač. Jajah o sobě také tvrdí, že funguje na principu P2P, ačkoliv není vůbec zřejmé, jak to dělá – podrobnosti nebyly zatím publikovány. Již delší dobu ale existuje P2P verze SIP protokolu nazvaná P2PSIP, možná tudy vede cesta.

Jajah má zatím skvělé ohlasy. Ačkoliv program existuje už ve verzi 2.2 (i když je stále označován jako beta), již nějakou dobu byl dostupný pouze v němčině pro rakouský trh, což jeho výlet do anglofonního světa dosti limitovalo. Anglická a notně přepracovaná verze a několik nadšených článků na Internetu, které Jajah pasovaly na Skype killer, přehltily kapacitu Jajah tak, že začaly být problémy se samotným připojením ke službě. A to není dobře…

1713

… a ti ostatní

Jajah jde proti Skype s výhodou standardního protokolu SIP a bude se snažit komunitu přiklonit na svoji stranu. Jinak na to v poslední době šel VoipBuster, který nabídl minutové telefonáty do pevné telefonní sítě zdarma – získal záhy obrovské množství příznivců, ale na ekonomický úspěch to zatím nevypadá, protože samotný software není zdaleka tak dobrý jako Skype, a až to přestane být výhradně otázka ceny, půjde počet příznivců radikálně dolů. A na frontě ještě není dobojováno, žhavou novinkou tohoto týdne je Wavigo, opět bohatě propracovaný klient nabízející instant messaging i do dalších IM sítí a řadu více či méně potřebných služeb. Oproti Jajah mu chybí úhlednost a videokonference, ale zase má českou verzi webových stránek.

Skype je dnes velmi obtížné zaškatulkovat. Nelze ho považovat ani za pouhý nástroj na telefonování, není to pouhá IM služba. Je to prostě Skype. A tomu se těžko konkuruje. Už legendární se na Internetu stala výměna názorů mezi společnostmi Nokia a Skype, kdy šéf strategie firmy Nokia Tero Ojanperä prohlásil, že Skype se musí změnit, nebo zemře, neboť nemůže být živ jen z hlasových hovorů. Zda skutečně v odpověď na to prohlásil šéf Skype Niklas Zennström, že to je trefná poznámka od firmy, která se živí prodejem hlasových sítí, se už asi jen tak nedozvíme. V každém případě ani Nokia nenašla zalíbení v oblibě Skype a do svých telefonů vybavených Series 60 hodlá dodávat software pro spolupráci s Avaya IP ústřednami, takže z mobilu budete moci skrze WiFi používat i firemní číslo skrze firemní Avaya IP ústřednu. Podporována tato funkce bude ovšem skrze SIP (ten už Series 60 telefony podporují), takže zkrátka dost možná nepřijdou ani uživatelé konkurenčních či open-source řešení. Ostatně prvním zařízením Nokia, jež bude nabízet i SIP klienta, bude tablet Nokia 770 založený na Linuxu.

BRAND24

A na závěr porovnání cen telefonování u služeb bez měsíčního poplatku:

Služba ČR pevná linka ČR mobil USA
Jajah 0,75 Kč 6,45 Kč 0,35 Kč
Dialpad 1,14 Kč 5,36 Kč 0,91 Kč
Skype 0,81 Kč 6,24 Kč 0,60 Kč
Softphone.cz 1,01 až 2,26 Kč 5,95 Kč 3,33 Kč

Ceny jsou uvedeny včetně DPH.

Používáte Skype?

  • Ano, často.
    28 %
  • Ano, ale ne SkypeOut.
    40 %
  • Zřídka.
    14 %
  • Vůbec.
    18 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).