Hlavní navigace

VoIP pro domácí uživatele – SoftPhone a Fayn

20. 7. 2004
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Internetovou telefonii znají čeští uživatelé již poměrně dlouho, jenže teprve nedávno začalo být možné používat ji zcela plnohodnotně, tedy nejenom volat do zahraničních destinací za velmi výhodné ceny, ale také mít příchozí číslo, klasické telefonní číslo, jež se neliší nijak od toho "pevnolinkového". Pojďme se tedy podívat, jak vypadá kvalita, cena a další vlastnosti telefonování přes Internet.

Od té doby se VoIP stalo běžným řešením v řadě firem, jimž jejich dodavatelé internetové konektivity s oblibou tlačí své telefonní linky protunelované skrze IP. Vzhledem k tomu, že takovéto řešení internetové telefonie se na skutečný Internet spoléhá jen velmi málo, pokud vůbec, a celý transport se odehrává v síti, nad níž má dohled zvolený telekomunikační operátor (což přináší upřednostnění hlasového provozu oproti jiným datům a další výhody), ujímá se pro toto řešení zkratka VoBB, voice over broadband. Jenže tato služba běžnému domácímu uživateli určená není, je příliš drahá a pro normálního uživatele až příliš komfortní – služeb virtuálních ústředen využijí spíše firmy.

Příchozí telefonní číslo

Pro běžného domácího uživatele jsou na českém trhu zatím jen dvě služby VoIP, tedy služby přenášející telefonní hovory (a případně i faxy) skrze libovolnou IP linku. Jedná se o dva roky fungující službu Fayn a několik měsíců starou službu SoftPhone. Cílem tohoto článku je obě služby představit a pro čtenáře také ze zkušeností porovnat.

Obě služby nabízejí to nejdůležitější – příchozí telefonní číslo. Region, z něhož je číslo přiděleno, si může uživatel vybrat, v každém případě jde ale o normální „pevnolinkové“ číslo – hovory na něj jsou tarifikovány jako hovory do pevné telefonní sítě. Existují i další služby VoIP, které toto nenabízejí – například Skype nabízí telefonování zdarma, ale jen mezi Skype klienty, služba Wirphone zase nenabízí příchozí telefonní číslo a zůstává tedy na půli cesty – proto ve srovnání chybí.

S příchozím telefonním číslem souvisí také to, jak je toto číslo prezentováno při volání na telefonu volaného, pokud tento má CLIP (zobrazení identifikace volajícího) – například na mobilním telefonu. V případě Faynu není situace nejlepší – volanému je zobrazeno číslo Fayn brány, na které se zpětně nelze dovolat, takže volaný si musí domyslet, o kterého člověka s Fayn službou šlo, a najít si jeho číslo. V případě SoftPhone je situace zajímavější, i když také ne zcela korektní. SoftPhone se totiž identifikuje číslem v rozsahu brněnského UTO, ovšem toto číslo je pouze aliasem ke skutečnému číslu volajícího, a lze se na něj tedy zpětně dovolat. Má to svoji výhodu – uživateli můžete z Brna volat jako místní hovor (a z mobilu je to jedno, cena do pevné sítě je stejná), na druhou stranu vás číslo může zmást. V obou případech se problém řeší.

Samostatný telefon

Domácí uživatel může službu VoIP provozovat dvěma základními způsoby:

  1. chce mít pouze instalovaný software v počítači a zvuk řeší reproduktory a mikrofonem počítače, nebo speciální telefon připojený přes USB,
  2. vyžaduje nezávislost telefonního přístroje na puštění počítače, tedy chce hardwarový telefon.

V prvním případě jsou nároky na provozování VoIP zanedbatelné. Uživatelé Fayn i SoftPhone si mohou zdarma stáhnout klienta, který poběží na jejich počítači, v případě Fayn je ale klient omezen pouze pro Windows. K dispozici jsou i USB telefony v ceně kolem 1000 korun.

V druhém případě je možnost zakoupit specializovaný IP telefon – Fayn prodává NP210 za 5000 korun s DPH, u SoftPhone nejlevněji pořídíte Budgetone 101 za 3700 korun, ale nabídka pokračuje až k Cisco telefonům s barevným dotykovým displejem v ceně přes 23.000 korun. SoftPhone používá standardní SIP protokol, takže prakticky jakékoliv zařízení podporující SIP si bude s účtem u SoftPhone rozumět. Oproti tomu Fayn využívá upravený H.323 protokol, s nímž pracuje jen jeho technika a software, podporu SIP ale ohlašuje na počátek roku 2005.

Paralelní linka

Pro uživatele VoIP je často docela podstatný problém takzvaných paralelních linek, tedy to, zda může používat najednou více zapojených VoIP telefonů či software na jeden účet. Zdá se vám to nepodstatné, jenže si představte, že máte doma zapojený hardwarový telefon a chtěli byste na pracovní cestě přijímat hovory na své domácí číslo nebo z něj telefonovat. K tomu služba paralelních linek slouží. U Faynu to bohužel nefunguje a pro jeden účet je možné mít v síti přihlášený pouze jeden telefon. V případě SoftPhone může být přihlášeno více telefonů a příchozí hovor vyzvání na všech – kdo dříve zdvihne, ten vyhrál… Důležité je, že telefonovat lze u SoftPhone i v případě, že je někdo jiný přihlášen na tentýž účet.

Peníze

O peníze jde až v první řadě, říká okřídlené rčení. V případě VoIP to docela tak neplatí, proto jsme s nimi ani nezačínali. Následující tabulka ilustruje tarify VoIP služeb určené pro domácnosti v sítích SoftPhone, Fayn a pro ilustraci také Wirphone a klasický telefon od Českého Telecomu Home Mini.

Ceník tarifů pro domácnosti

SoftPhone Home Start

SoftPhone Home Basic

Fayn

Wirphone

Telecom Home Mini

zřízení

595,00 Kč

595,00 Kč

299,00 Kč

0,00 Kč

3 966,00 Kč

měsíční paušál

zdarma

119,00 Kč

106,00 Kč

0,00 Kč

215,00 Kč

ve vlastní síti

0,12 Kč

zdarma

zdarma

zdarma

viz hovory

místní hovory – špička

1,65 Kč

1,37 Kč

1,30 Kč

1,30 Kč

3,17 Kč

místní hovory – mimo špičku

1,01 Kč

0,89 Kč

0,77 Kč

1,30 Kč

1,58 Kč

dálkové hovory – špička

2,26 Kč

2,14 Kč

1,79 Kč

1,30 Kč

8,27 Kč

dálkové hovory – mimo špičku

1,37 Kč

1,19 Kč

1,19 Kč

1,30 Kč

3,84 Kč

mobilní sítě

5,95 Kč

5,41 Kč

5,35 Kč

5,47 Kč

10,10 Kč

kredit

0,00 Kč

0,00 Kč

50,00 Kč

0,00 Kč

102,00 Kč

účtování

60 + 60

1 +1

1 +1

1 +1

různé

USA, Německo, Británie, Francie atd

3,33 Kč

2,86 Kč

3,10 Kč

2,26 Kč

20,62 Kč

Slovensko

3,45 Kč

3,09 Kč

3,09 Kč

2,26 Kč

18,12 Kč

Slovensko mobil

9,16 Kč

8,69 Kč

7,00 Kč

8,33 Kč

27,00 Kč

Je asi zřejmé, proč je VoIP telefonie tak zajímavá. Oproti nejlevnějšímu tarifu Českého Telecomu jsou sazby atraktivnější bez výjimky, a to i po odečtení volného kreditu. Navíc obě služby nabízejí možnost mít telefonní číslo za nízký měsíční paušál, u SoftPhone dokonce bez měsíčního paušálu. Na druhou stranu je také jasně vidět, že mezi SoftPhone a Fayn není výrazný cenový rozdíl, a pouze málotelefonující mohou přemýšlet nad tím, zda nebude lepší vybrat si SoftPhone Home Start tarif, který je i bez toho stokorunového paušálu jen mírně dražší při tarifikaci a v cenách.

Kvalita

Kvalita byla vždy alfou a omegou internetové telefonie. Na co telefonovat lacino, když protistraně nerozumíte. V každém případě je nejlepší to vyzkoušet. Fayn nabízí k instalaci testovací software, který zkontroluje kvalitu linky a vydá o ní své dobrozdání. SoftPhone na to jde jinak a zdarma vám umožní vytvořit si na měsíc testovací účet a telefonovat si na něj (provolbou přes IVR) nebo z něj.

Obojí jsem zkoušel na nejpomalejší lince UPC Chello, později jsem ji pro větší dramatičnost prodloužil o velmi nekvalitní WiFi linku a u obou služeb jsem nepozoroval žádné větší problémy, ačkoliv samozřejmě platí, že zatížená WiFi linka není pro VoIP vhodná. A také platí, že linky s podporou QoS jsou pro IP vhodnější, například na ADSL ale s QoS nepočítejte. Český Telecom by byl sám proti sobě. Proto platí – vyzkoušejte si…

Správa účtu

Na serveru Fayn najde zákazník pod heslem oblast, kde může do jisté míry spravovat svůj učet, zejména se dívat, kdy, kam a jak draho volal. Bohužel zde chybí evidence příchozích a především nepřijatých hovorů. Tu poskytuje SoftPhone a dokonce umí hlásit nepřijatý hovor pomocí emailu nebo placené SMS.

U obou operátorů si můžete vytvářet osobní telefonní seznam, ani v jednom případě se ale nijak nepropojuje se samotnou telefonní aplikací a slouží spíše pro vaši informační potřebu. Můžete také vyhledávat na webu lidi a ověřit si, zda jim můžete v rámci domácí sítě telefonovat zadarmo a samozřejmě zkontrolovat stav kreditu.

Dlouhodobé zkušenosti

U VoIP služby nepočítejte s tím, že vám garantuje stoprocentní funkčnost. Zatímco klasická pevná linka má výpadky snad jen v případě zatopení ústředny při povodních nebo neopatrně bagrujícího bagru, u VoIP budou výpadky častější – nehoda může postihnout poskytovatele při upgrade a samozřejmě vám nezávisle na tom může lehnout pevná linka.

Dlouhodobé zkušenosti připadají v úvahu spíše u služby Fayn, kde si uživatelé v diskusním fóru stěžují hlavně na problémy s telefonem NP210. Moje zkušenost s ním ale je bezproblémová, i když možná proto, že jsem jej začal používat až od posledních verzí firmware. Diskusní forum Faynu je jen pro platící uživatele.

SoftPhone oproti tomu nemá žádné diskusní fórum, takže těžko říci, s čím u něj uživatelé mají největší problémy, sám jsem na žádný vážný nenarazil, kromě toho, že se mi podařilo vypnout mikrofon na notebooku pro X-Lite (software pro SIP telefonii) a už mi nešel nahodit, což je ale chyba mezi klávesnicí a židlí.

Oba poskytovatelé mají svá omezení v oblasti plateb. Oba přijímají platby pouze formou kreditu, tedy předplatného, ačkoliv oba také dovolují jít do mírného záporu zejména v okamžiku, kdy se vám strhává měsíční paušál. Platit ex post nelze. Faktura je elektronická.

Ani SoftPhone, ani Fayn ale nenabízejí přenesení telefonního čísla s tím, že by to bylo velmi drahé.

ebf - partner 1

Komu VoIP

Internetová telefonie je zajímavá pro uživatele, kteří již zcela opustili služby Českého Telecomu, protože jsou do Internetu připojeni například prostřednictví kabelové televize. VoIP jim nabízí možnost zachování pevného telefonního čísla a telefonování za velmi nízkých nákladů. Navíc lze takové telefonování používat i na cestách a přitom vypadat, jako že sedíte ve své kanceláři či doma. Pro uživatele z velkých firem ale pravděpodobně podobné řešení nabídne dodavatel telekomunikačních služeb.

Tomuto rozporu – kdy většina uživatelů Internetu se nemůže zbavit analogové telefonní linky a používat citelně modernější VoIP, protože internetová linka je prakticky neodlučitelně spojena s telefonní linkou – odpovídá počet uživatelů domácího VoIP, který v obou sítích (SoftPhone i Fayn) podle počtu přidělených čísel odhaduji na celkem 2000 klientů.

Poznámka na závěr: řešení ViPhone, které jako další nabízí VoIP nezávislé na poskytovateli infrastruktury, je určené spíše pro firmy, ačkoliv provozovatel nyní hledá obchodní model, jak svojí nabídku přiblížit i domácnostem. Na webu ale žádné cenové nabídky nemá.

Používáte VoIP?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).