Hlavní navigace

Skypicker vylétá z šedé zóny. Na podzim chce vyrazit do Ameriky

Jan Beránek

Brněnský startup se vypracoval mezi nejvýnosnější projekty nové generace tuzemské scény. Začíná se měnit ve firmu a žen ve vedení společnosti přibývá.

V květnu v levných letenkách protočili sto milionů korun a od začátku roku tak už systémem brněnského Skypickeru proteklo 350 milionů. „Rosteme rychle, momentálně nabíráme čtyři lidi týdně. Museli jsme se přestěhovat do většího a teď hledáme zkušeného šéfa marketingu,“ vysvětluje zakladatel firmy Oliver Dlouhý

S růstem musela k Lucii Brešové, která do Skypickeru přešla loni z Jihomoravského inovačního centra, přijít další posila. Brešová se posunula na pozici finanční ředitelky a křeslo provozní šéfky po ní převzala Dana Holušová, která do startupu přišla z byznysu cestovních kanceláří. 

Dnes osmdesátičlenný tým připravuje expanzi do Spojených států a Kanady, kam by chtěl během podzimu proniknout prostřednictvím partnerské sítě. Přímo se svou firmou se ale Dlouhý do Silicon Valley nechystá. „Řekli jsme si, že se nebudeme nikdy stěhovat o víc než kilometr. A do Ameriky vlastně ani moc nepotřebujeme,“ tvrdí s tím, že nové sídlo je jen pár ulic od toho současného, ve kterém vydrželi přibližně půl roku.

S rychlým růstem už musel Skypicker začít pracovat na přesunu do oficiálních vod. „Čím dál tím víc se snažíme domlouvat se s aerolinkami na spolupráci. Prostě už trochu vylézáme z šedé zóny, kdy jsme tahali data rovnou z jejich stránek. Přes 95 % našich dat je dnes už se smlouvou a se vším všudy,“ tvrdí Dlouhý s tím, že momentálně monitorují 130 nízkonákladových aerolinek a až tisícovku klasických leteckých společností včetně těch nejmenších. 

Data o svých letech a kombinacích už dokázali využít. „Prodáváme je velkým firmám, ale nemůžu říct kterým, protože jsme vázáni mlčenlivostí. Není to ale až tak moc o prodeji dat, ale spíš o tom, abychom s těmi firmami mohli dělat jiný byznys, který se bude týkat našeho hlavního byznysu. A tím je prodej letenek,“ naznačuje Dlouhý. 

Další investory nepotřebujeme

Skypicker získal letos v únoru do sbírky dalšího investora. Ondřej Tomek si pořídil deset procent firmy za pětadvacet milionů korun a zařadil se vedle Jiřího Hlavenku a kapitál od Touzimsky Airlines. Celkem už tak investoři drží ve firmě přibližně 66 procent. 

A zatím se investorům vyplácí. Zatímco loňský rok končila firma s měsíčními tržbami kolem 40 milionů korun, v květnu už pokořila hranici stovky milionů. „Investoři krouží kolem, ale teď je nepotřebujeme. Už jsme ziskoví a vývoj si platíme ze svého,“ tvrdí Dlouhý s tím, že už testují nový model, který by měl přinést nové tržby. 

„Budeme spouštět kombinace klasických aerolinek s nízkonákladovými. Pro představu – když člověk letí z Prahy do Bangkoku třeba s KLM, tak my to pak dokážeme propojit ještě třeba s Air Asia,“ popisuje novinku Dlouhý s tím, že tím dokáží výrazně snížit cenu výsledného letu. 

Podle Dlouhého má propojení letů dvou zatím nespolupracujících aerolinek možná větší potenciál než jejich základní služba – tedy vytváření nových spojů kombinací levných letenek. 

WT100

Rusové už moc nelétají

Zatímco ještě loni na podzim Dlouhý mluvil o tom, jak Skypicker naučil Rusy létat do Evropy, letos už to tak žhavé není. „Rusko už není náš nejdůležitější trh. Vyrostly nám nové. Třeba Skandinávie a jihovýchodní Asie. Díky tomu, že jsme pustili nové kombinace, tak se nám trochu rozjela Evropa. Typicky lety Londýn – Bangkok, na které my umíme napojit Air Asia,“ tvrdí. 

Na trhu se podle Dlouhého ani nijak výrazně neprojevily makroekonomické vlivy, jako byl pokles ceny ropy a naopak posílení dolaru. Jsou ale rozdíly v solventnosti zákazníků. „Průměrný nákupní košík je ve Skandinávii 500 eur, střední Evropa má pod 200 eur,“ prozrazuje Dlouhý. 

Našli jste v článku chybu?