Hlavní navigace

Sledovanost letošních novinek. Diváky zajímalo kynutí, zločiny a rakovina

25. 3. 2024
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Česká televize
Sobotní pořad Peče celá země se stal útočištěm všech, kdo mají po krk kriminálek a vztahových seriálů. A kolik seriálů z Jadranu ještě uvidíme?

Jedničkou nedělního hlavního vysílacího času se hned zkraje roku stal seriál Smysl pro tumor. Příběh ambiciózního studenta medicíny, kterému nemoc změnila život, ale pomohla najít lásku a vážit si vlastní rodiny, vysílala ČT1 od 7. ledna do 25. února. Původní belgická verze (Gevoel voor tumor) byla oceněna prestižní cenou Prix Europa pro nejlepší televizní sérii roku 2018. Autorem české adaptace je scenárista Matěj Podzimek, režie se ujala Tereza Kopáčová.

Série inspirovaná reálným příběhem onkologického pacienta přilákala k obrazovkám průměrně 1,35 milionu diváků s podílem na sledovanosti 31,05 %. Zásah celé série se vyšplhal na 2,97 milionu diváků. Z celkové sledovanosti se 48 % odehrálo odloženě, tedy zpětně po odvysílání. Většina byla do sedmi dnů v televizi, na internetu sledovalo seriál Smysl pro tumor průměrně 110 tisíc diváků starších čtyř let.

Česká televize sledovala také spokojenost diváků. Za prvních sedm dílů dosáhla míra spokojenosti v dotaznících na průměrnou hodnotu 8,8 bodu z celkem deseti možných. Úspěch seriál zaznamenal i z hlediska zaujetí, které se vyšplhalo na 83 %, nebo originality, která průměrně činí 73 %. 

„Seriál vyhledávaly více ženy než muži. Z věkových skupin pak nejvíce bavil diváky ve věku 45–64 let a také mladé diváky 15–24 let. Nejvyššího podílu dosáhl Smysl pro tumor u vysokoškoláků, zájem s dosaženým vzděláním prudce stoupal. Regionálně je nadprůměrný zájem u diváků z Prahy, východních Čech a střední Moravy,“ uvádí podrobnosti vedoucí výzkumu a analýz Renata Týmová.

Vývoj a skladba sledovanosti seriálu Smysl pro tumor. Grafy ukazují, že si diváci seriál hodně pouštěli dodatečně z archivu.

Vývoj a skladba sledovanosti seriálu Smysl pro tumor. Grafy ukazují, že si diváci seriál hodně pouštěli dodatečně z archivu.

Autor: Česká televize

Osmého ledna se na obrazovky s druhou řadou vrátil satirický seriál z televizního prostředí Dobré ráno, Brno! Česká televize mu na ČT1 vyhradila pondělní pozdní večery. Seriál Jana Prušinovského přilákal nejprve 520 tisíc diváků zvědavých na další osudy týmu regionálního ranního vysílání. Kolem půl milionu příznivců si tato satira udržela po dobu všech osmi dílů, největší publikum měl třetí díl s 570 tisíci diváků.

Od 3. března nahradil Smysl pro tumor seriál České televize a německé ZDF Neo s názvem To se vysvětlí, soudruzi! Režiséři Matěj Chlupáček a Michal Samir nakombinovali hned několik žánrů – komedii, parodii, sci-fi, detektivku, horor i western. Scénář Mira Šifry, Lucie Vaňkové a Marie Staré ale na kouzlo někdejších seriálových koprodukcí s Německem nenavázal. První epizodu si zapnulo 935 tisíc diváků, o týden později jich ale seriál významnou část ztratil a sledovanost se snížila na 554 tisíc. Pokles pokračoval také u třetího dílu, zájem se snížil na 487 tisíc lidí.

Pro koho bylo téma onkologického onemocnění na nedělní večer příliš těžké a neoslovil ho ani socialistický ústav paranormálních jevů, tomu TV Prima nabídla drama inspirované českou politickou scénou. Seriál Sedm schodů k moci podle scénáře Josefa Klímy přilákal průměrně 967 tisíc diváků starších 15 let, průměrný podíl na trhu byl 22,88 %. Nejúspěšnější díl z 3. března 2024 si pustilo dokonce 991 tisíc lidí u televizních obrazovek při podílu 24,44 %. Spletitý příběh o vzestupu a pádu Aničky Malé (Eva Podzimková) si nejvíce oblíbily ženy v cílové skupině 15+, u nich získal share 25,97 %.

Naopak osmidílný komediální seriál Zalez do spacáku si neoblíbil skoro nikdo. Televize Prima ho nasadila proti pondělním kriminálkám na Nově a ČT1. Tomáš Klus však v hlavní roli prázdninového příběhu z letního kempu neměl vůči detektivním příběhům šanci. 

Premiéru 5. února vidělo přes 600 tisíc lidí a v cílové skupině Primy dosáhla 17% podílu na sledovanosti. Tím však hvězdná hodina tohoto seriálu skončila. S každým dalším týdnem se publikum zmenšovalo, 4. března už u televizorů sedělo jen 263 tisíc zájemců o tento pořad, což v době vysílání představovalo jen o něco víc než osmiprocentní podíl na trhu. 

Uvidíme, s jakými čísly se rozloučí dnešní finále, jehož scénář předepisuje, že „celý kemp je v napětí, jestli Sára řekne Ivanovi své ano“.

Premiérové díly krimiseriálu Specialisté na Nově mají totiž v pondělním hlavním vysílacím čase stabilní výkon, usedá k nim pravidelně 1,1 milionu diváků. A například díl z 26. února byl nejsledovanější napříč všemi hlavními cílovými skupinami. Jak už je zvykem, novou epizodu vzápětí následuje opakování staršího dílu, takže Nova vyplní Specialisty celý prime time.

O úspěšnosti detektivek ostatně ví své také Prima, která vítězí u diváků ve středečním večerním slotu. Od 10. ledna nasadila krimiseriál Na vlnách Jadranu, vyrobený ve spolupráci se slovenskou TV Joj. Jeho první epizoda se stala vůbec nejúspěšnějším lednovým pořadem Primy, když přilákala 1,18 milionu diváků a v obecné divácké skupině nad 15 let jí zajistila podíl 30,20 %. 

Víceméně milionové publikum si udržely i další z celkových šesti dílů. Navíc zajišťovaly pěkný podíl na trhu i v hlavní cílové skupině Primy (18–69 let). Volné pokračování seriálu Pod hladinou z prostředí jadranské riviéry a pobřežní policie se rozloučilo 14. února s necelými 900 tisíci diváků. 

Středeční prime time však už od dalšího týdne obsadila šestá série detektivky Polda s Davidem Matáskem v hlavní roli. Úvodní díl z 21. února si připsal 1,2 milionu diváků a tržní podíl 30,98 %. Nad milionem se publikum drží i po několika týdnech, takže je příběh suverénním vítězem středečního vysílání. Data ale také napovídají, že mladší diváci mají raději reality show Výměna manželek, která ve stejnou dobu běží na Nově.

Prima není jediná, kdo si vyzkoušel natáčení v chorvatských lokacích. Oblíbenou dovolenkovou destinaci mnoha Čechů chtěla zužitkovat také Nova, která natočila osmidílnou detektivku Policie Hvar. Jako novinka se představila v neděli 4. února, tehdy zaujala 940 tisíc diváků. Konkurence Smyslu pro tumor na ČT1 a Sedmi schodů k moci na Primě se však pro tuto kriminální komedii ukázala jako velká výzva.

Další případy česko-slovenské detektivní dvojice, která vyšetřuje zločiny spáchané na turistech, zaujaly maximálně 700 tisíc diváků. Nova to s chorvatskými exteriéry nevzdává, diváky tam zavede ještě šestidílná komediální detektivka Bóra. Datum její premiéry ale zatím není známé. 

Policie Hvar skončila v neděli 24. března, od příštího týdne bude tento vysílací čas patřit minisérii Iveta podle životního příběhu zpěvačky Ivety Bartošové. Minisérie vznikla pro internetovou platformu Voyo a Nova ji mimořádně uvede jako ochutnávku produkce a lákadlo pro předplatitele. Má to být také dárek ke 30. narozeninám, které televize Nova letos oslavila.

Kromě seriálové produkce se v lednových a únorových statistikách objevoval na předních příčkách také nekonfliktní, cukrem důkladně zasypaný pořad České televize, ve kterém se maximálně srazí krém. Třetí řada Peče celá země přilákala k obrazovkám pravidelně každou sobotu v průměru 1,16 milionu fanoušků, podíl na sledovanosti byl průměrně 32,34 %. Celkově soutěž zasáhla přes 3,5 milionu lidí.

Třetí série celkově překonala druhou řadu a téměř se dotáhla na první pekařské klání z covidového roku 2020. První díl letošní řady byl dokonce sledovanější než úvodní epizody předchozích sérií. Finále sledovalo průměrně 1,3 milionu diváků, přičemž žen mezi nimi bylo dvakrát více než mužů.

Všech deset dílů se stalo nejsledovanějšími pořady sobotního hlavního vysílacího času. Soupeření amatérských pekařů natočené podle licence od britské BBC bývalo navíc i nejsledovanějším pořadem celého týdne. Ve spojení s nadací Pomozte dětem je připravený ještě velikonoční charitativní díl, který ČT1 odvysílá v pondělí 1. dubna 2024 od 20:10 hodin.

V úterý a ve středu pozdě večer mohou fanoušci dobrodružných reality show držet palce účastníkům soutěže Survivor Česko & Slovensko. Hlavní platformou je internetové Voyo, na Nově je toto klání s týdenním zpožděním. Start letošní série byl 5. března v lineárním vysílání nejslabší od předloňského restartu a sledovanost dál uvadá. Minulé úterý Survivor zaujal jen 167 tisíc diváků, ve středu jich o něco přibylo na 203 tisíc. Absolutní počty diváků sice nejsou nic moc, ale v novácké cílové skupině 15–54 let zajistil třeba středeční Survivor v čase vysílání pětinový podíl na trhu.

ebf 24 - tip duben

Své stabilní publikum mají vztahové a rodinné seriály v úterý a ve čtvrtek večer. V absolutních počtech diváků vítězí Zoo (TV Prima), které v průměru přitahuje přes 800 tisíc diváků. Seriál Jedna rodina (TV Nova) však vítězí v mladší cílové skupině 15–54 let, přičemž průměrně k němu usedá přes 660 tisíc diváků. Se závěrečnou třetí řadou se 8. února na obrazovky vrátila dobová kostýmní romantika Zlatá labuť (TV Nova), dosud odvysílané epizody zajímaly v průměru 541 tisíc diváků. Stejně jako Jedna rodina má také Zlatá labuť lepší výsledky u mladších diváků 15–54 let.

Elektronické měření sledovanosti zajišťuje pro Asociaci televizních organizací agentura Nielsen, pokud není uvedeno jinak, jde o data publikovaná televizními stanicemi za cílovou skupinu 15+.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).