Slevové servery po expanzi, před nástrahami: jak vypadá trh

28. 2. 2011
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

Slevové servery
Slevové servery
Slevovým serverům se dařilo jako pravděpodobně ničemu na českém internetu před tím. Vloni touhle dobou jsme je neznali, nyní zápolí o naši přízeň dvě stovky slevařů. Jak vypadá jejich trh?

Pravda je, že první slevové servery FashionDays a BigBrands ještě šílenství nespustily. Byly vlastně jen obchody se zajímavým zbožím ve značné slevě, ale pořád jen obchody. Až dubnový příchod Slevomatu a Vykupto nabízejících služby, tedy zboží, kde nečekáte na dopravu, všechno změnil. V krátkém sledu odstartovalo několik dalších serverů a začal boom, jaký nikdo nečekal a který jeho dnešní protagonisté označují za raketu.

Bezmála o rok později je zřejmé, že český internet našel svou bonanzu. Slevové servery, na rozdíl od řady předchozích šílenství, nesou reálné peníze, generují reálné obchody, tedy všechno, na co slyší investoři i podnikatelé. A to je také důvod, proč se slevových serverů tolik přemnožilo. Do února letošního roku jsou na slevových agregátorech evidovány už bezmála (a plus mínus) dvě stovky slevových serverů, přičemž některé už pochopily, že je nutná specializace a orientují se například jen na maminky s dětmi.

Upozornění: Vydavatel webu Lupa.cz je také provozovatelem slevového serveru KupDnes.cz. Redakce Lupy nemá o jeho provozu žádné nadstandardní informace ani nemá na jeho provoz vliv a opačně. 

Jak vypadal trh v roce 2010

Na únorové mikrokonferenci TySlevomaty.cz zazněly odhady velikosti trhu. Za rok 2010, který se většiny slevových serverů týkal spíše od jeho druhé poloviny a v řadě případů od jeho poslední čtvrtiny, slevové servery dle odhadu, na němž se shodli největší hráči, měly obrat kolem 350 – 400 milionů Kč, přičemž zákazníkům „ušetřili“ přes půl miliardy korun. Úspora je to samozřejmě v uvozovkách, zákazník naopak peníze vydal a není vůbec jisté, zda by si službu za plnou cenu koupil, jenže to číslo vypadá dobře.

Tržby za loňský rok pak podle prohlášení provozovatelů vypadaly následovně:

 Mezi nejsilnější servery jsou dále řazeny Akce Spa (10,5 mil Kč), BerSlevu.cz, BonyBony.cz, Cupolis (8 mil Kč), HyperSlevy.cz, MyDeals.cz, NebeSlev.cz a Slevopolis.cz (7,3 mil Kč).

Pokud uvážíme, že marže slevových serverů se pohybuje kolem 20 %, pak tržby po odečtu nákladů na služby a zboží jsou pro slevové servery jsou v rozmezí 70–80 milionů Kč. To není špatné číslo, ale je to už také o něco méně veselé než původní třetina miliardy. Pro srovnání, to jsou očištěné tržby  (po odečtu nákupu reklamního prostoru) velkých internetových mediálních agentur nebo velkých mediálních domů.

Slevové servery v roce 2011

Změní se v roce 2011 trh slevových serverů? Ztratí ti, kdo začínali brzo, svou konkurenční výhodu? To by byla logická úvaha, když se z pár serverů v dubnu 2010 staly dvě stovky serverů v únoru 2011, musí trh nejenom růst, ale také se rozředit mezi více aktérů.

Logickou úvahu by bylo správné ověřit čísly, ale věrohodná čísla pro trh existují jen sporadicky. Výše uvedená čísla jsou za rok 2010 a vycházejí z tvrzení jednotlivých provozovatelů serverů, nejsou nijak ověřitelná, než snad později ze Sbírky listin, pokud firmy nezapomenou na svou zákonnou povinnost dodat sem finanční výsledky.

Jediným nástrojem jsou tedy vlastní informace slevových serverů o prodejích. Ty slevovým serverům slouží jako lákadlo, když se uživatelé dozvídají o tom, že již 358 kupujících se rozhodlo koupit liposukci. Je to součást hry, součást přesvědčování a jako taková je nejenom publikována na webu, ale také předávána v XML souboru slevovým agregátorům a všem dalším zájemcům. Platí zde ale stejná výhrada, jako je u vlastních prohlášení o obratu: čísla lze snadno ovlivnit a nikdo nekontroluje, zda jsou čísla prodaných kusů pravá.

V redakci jsme si vypomohli vlastním stahováním feedů za letošní rok v průběhu více hodin dne a dále podklady, které publikoval server Skrz.cz Martina Talaváška. Data jsme se pokusili očistit o výstřelky založené na kontrole „divných“ změn v růstu počtu prodaného zboží mimo běžné grafy, zkontrolovali jsme je proti datům publikovaným z konference Tyinternety za rok 2010 a určité zajímavé procentní změny jsou tu zaznamenáníhodné.

Přehled největších slevových serverů 2010–2011
Server Podíl 2010 Podíl
1–2/2011
Změna Provozuje Majitel provozovatele
Zbytek trhu
(132 serverů)
17,5% 26,4% +8,8%
Slevomat.cz 31,1% 19,5% –11,6% Slevomat.cz, s.r.o. 27% T. Čupr, 24% Martin Korman, 49% Miton Investment
Zapakatel.cz 18,2% 12,8% –5,4% Spojka Group, s.r.o. 50% Daniel Nytra, 50% Jiří Carba. Nově registrována je firma Zapakatel s.r.o., kde podíly jsou: 66% Klára Bitvarová a po 17% D. Nytra a J. Carba.
NebeSlev.cz 4,7% 5,8% 1,1% Nebeslev s.r.o 100% Zuzana Stránská
Vykupto.cz 6,5% 5,3% –1,2% Vykupto.cz s.r.o. 35% Slevomat s.r.o., po 32,5% Tomáš Bátrla a Jiří Musil
Hyperslevy.cz 2,8% 3,7% 0,9% HyperMedia a.s. listinné akcie
FajnSlevy.cz 0,6% 3,6% 3,0% Mediasoft, spol. s r.o. po 50% Břetislav Gazda a Ondřej Gazda (někdejší šéfredaktor GameZone)
Akce.Spa.cz 2,6% 3,5% 0,9% HOTEL.CZ a.s. listinné akcie, ovládá Miton
Slevotéka.cz 0,9% 3,3% 2,4% Slevoteka.cz s.r.o. po 50% Karel Pospíšilík a Lukáš Przybylski
Slevopolis.cz 2,6% 2,4% –0,2% Retail Info s.r.o. 47% fond MCI, po 25,5% Dalibor Dušek a Patrik Mališ, 2% Jiří Beneš
BerSlevu.cz 2,2% 2,2% 0,1% Rabator s.r.o. po 50% David Antić a Tomáš Filip
BonyBony.cz 2,4% 2,1% –0,3% BonyBony s.r.o. Daniel Farkaš, Ivo Laurin po 50%, oba vlastní též Outbreak
MegaSleva.cz 1,8% 2,0% 0,2% MegaSleva s.r.o. 50% Jan Pummer (dvojnásobný mistr republiky v alpských snowboardových disciplínách) a Kateřina Hutník přes zastupující firmy
Cupolis.com 2,3% 1,8% –0,5% Pavol Otčenáš Pavol Otčenáš a Miton (dle vlastního tvrzení)
CityHit.cz 0,8% 1,7% 0,9% CITYHIT s.r.o. po 40% Petr Hormádka a Petr Bořuta, 20% David Karon
Helbea.cz 0,5% 1,6% 1,1% Helbea a.s. Vladimír Skalský
Pumba.cz 1,2% 1,2% 0% Pumba Projects s.r.o. 50% Vladyslav Syhanevych, 50% Smart Global Limited, UK
MyDeals.cz 1,5% 1,1% –0,4% Kolektiva s.r.o. 15% Sebastian Vohradník
85% Rebate Networks GmbH

Především je vidět určité ředění trhu. To je logické, na trh přichází obrovské množství nových hráčů, kteří nejenom expandují trh, ale také ubírají hráčům stávajícím. Trh jsme rozdělili na hráče, kteří v roce 2011 (tedy za období 1.1. – 11.2.2011) měli podíl na trhu přes 1 % a na „ty ostatní“, kterých jsme napočítali v evidenci 132. Podíl ostatních hráčů vzrostl oproti roku 2010 z 17,5 % na 26 %, tedy skoro o 9 %.

Podíly obratů slevových serverů za období leden až 11. únor 2011. Data (snad) očištěna o nadhodnocení

Podíly obratů slevových serverů za období leden až 11. únor 2011. Data (snad) očištěna o nadhodnocení.

Z toho je také zřejmé, že vedoucí servery musely ztrácet. Procentuálně největší ústup patřil logicky největšímu hráči, Slevomatu, jehož podíl na trhu poklesl o více než 11 %, tedy o více, než kolik si uzurpovali „ti ostatní“. Zde je spravedlivé připomenout, že Slevomat je pravděpodobně jediný, kdo funguje i na B2B trhu se slevami, tedy dodává hotové a zpracované slevové dealy jiným firmám jako je iDnes nebo Vodafone, což ovšem není  v agregované tabulce zahrnuto (tyto nabídky nebyly podchyceny). Ve skutečnosti je tedy podíl Slevomatu na trhu vyšší.

Slevomat a slevy

Také Zapakatel pokleslo o 5 % podílu na trhu, mírně vzrostly Hyperslevy podporované velkým internetovým mediadomem HyperMedia a NebeSlev, kde ale čísla jsou podle našeho ověřování zřejmě nadsazená a není jisté, jestli NebeSlev v podílu na trhu předehnalo Vykupto.cz.

Také je dobré připomenout, že tato čísla vypovídají něco o struktuře trhu, o jeho dynamice a bude dobré se k nim vrátit v polovině letošního roku – celkově trh slevových serverů v obratech dramaticky roste a krystalizuje z něj skupina nejsilnějších tvůrců trhu: Slevomat, Zapakatel, Vykupto a s výhradou možného propadu též NebeSlev.

V druhé kategorii pak jsou servery s podílem atraktivním, ale již významně menším, které se pohybují do dvouprocentní hranice podílu na trhu. Tyto firmy si mohou dělat určité naděje, že při vysokých investicích do marketingu a do konsolidace trhu se přesunou mezi největší, ale nevyjdete je to vůbec lacino.

Třetí kategorie se pohybuje mezi jedním a dvěma procenty, a to jsou ti, kteří žijí v naději, že na věci vydělají alespoň peníze a případně metodou okopávání kotníků či odněkud vyčarované mediální a marketingové podpory vyšplhají výše. Zbytek? To je prostě zbytek, ti ostatní, kteří si věc dostatečně dobře nepromysleli, nebo si chtějí jen vsadit a zkusit, kam se vyšplhají.

Ti menší v tabulce

Kromě výše uvedených slevových serverů je zde zajímavá pozice tří dalších: MinaSleva.cz, Helbea.cz a Pumba.cz – podle statistik zajímavě rostou, není ale zcela zřejmé, proč.

MinaSlevu provozuje Helena Minaříková a její bižuterní Velkoobchod Mina, již dříve firma zkoušela štěstí v jiné raketě předloňského roku – serverech s platbou za příhoz, v tomto případě šlo o již nefungující ChciVýhru. Server ale možná nefunguje jen proto, že byl umístěn na webhostingu Kapusta, který nedávno havaroval tak fatálně, že řada firem na něm provozovaných přišla o data a dnes má doména jiného majitele. K tomu, že se MinaSleva dostala ke svým deklarovaným výsledkům běžným obchodním způsobem, lze mít oprávněné výhrady a jde o typickou  ovlivněnou anomálii statistik.

Druhým serverem je Pumba.cz, jejímž majitelem je Vladyslav Syhanevych  s ukrajinsko-izraelskými kořeny a přes zástupnou firmu Maksym Vykhoryev činný především v realitním businessu (v obou případech uvádíme přepis jmen použitý v rejstříku). Už od pohledu je jak výběr slev, tak zpracování webu o řád dále než MinaSleva, a to včetně dobrého SEO. Kde Pumba vzala takový vzestup? Podle výkonné ředitelky společnosti Daniely Štemberové především průběžnou marketingovou přípravou, už v průběhu tvorby webu firma vytvářela skupiny a stránky na Facebooku věnované hromadnému nakupování a z nich pak rekrutovala své FB fanoušky a odebíratele newsletteru. Velkou výhodou Pumby je ale samoobslužná možnost pro firmy, tj.  zadávat své slevy do systému, díky čemuž má portál denně až desítky aktivních nabídek. A poslední střípek: hojné využívání affiliate programů. 

Třetím pak je Helbea.cz vlastněná stejnojmennou akciovou společností, jejímž majitelem je Vladimír Skalský, jenž rovněž vlastní firmu Euneco, pro niž je Helbea referenční produkt.  Helbea sama o sobě se zaobírá méně obvyklými projekty, podle vlastní definice „přináší na český trh nový koncept nalezení osobní rovnováhy a vnitřní harmonie v dnešním nestabilním světě, plném neustálých změn a nejistoty.” Helbea se orientuje především na moravský region, ale i v jejím případě průběhy nárůstů objednávek vybízejí k opatrnosti stran toho, nakolik jsou čísla Helbea reálná.

Ponaučení posledním z tabulky a výše uvedených čísel: pokud vás svrbí ruka a chtěli byste zprovoznit vlastní slevový portál, kupte si raději mast proti svrbění ruky nebo se ujistěte, že máte stamiliony na kontě volné pro reklamu.  Dnes už je pozdě naskakovat, pokud vás neprovázejí speciální podmínky.

Nepřehlédnutelná role Mitonu

Kdysi byl Jablonec nad Nisou centrem jablonecké bižuterie, dnes mu ale na internetu dělá jméno spíše Miton. Peníze získala firma realizací úspěšných projektů, z nichž nejviditelnější „maso“ bylo Stahuj.cz prodané v roce 2007 za nezveřejněnou, leč mnohamilionovou částku portálu Centrum.cz, který v té době potřeboval vylepšit počty návštěvníků. Počty návštěvníků i příjmy si Miton vylepšoval dále soustavným budováním nákupního srovnávače Heuréka.cz, a co je hlavní: firmě zůstala rychlá operativnost nebezpečně připomínající schopnost startupů rychle fungovat a rozhodovat se na trhu. S tou výhradou, že Miton už dnes není žádný startup, ale firma s rozsáhlým organizačním, technickým i finančním zázemím.Z čehož zjevně těžil.

Role Mitonu v slevových serverech je často opomíjena, firma možná „není tolik vidět“. Jenže právě tohle je zajímavý příklad skvěle uchopené příležitosti. Když slevové servery začínaly, byly „rizikovou investicí“, jenže pro Miton šlo o částky nikoliv zásadní a potenciálně obrovský trh.

Kde všude je Miton

Rychlé rozhodnutí se vyplatilo, firma záhy získala:

  • 49% ve Slevomatu
  • 35% ve Vykupto skrze Slevomat
  • vlastní portál Spa zaměřený na  cestování a relax
  • podle vlastního tvrzení drží podíl v Cupolisu, který je ovšem provozován fyzickou osobou, takže podíl není veřejně dokladovatelný.
  • bazar nevyužitých kuponů Kupon.cz

To všechno dává Mitonu konsolidovaný podíl kolem 15 % na trhu slevových serverů. Dalších 10 % drží Tomáš ČuprMartinem Kormanem, jež má Miton za spolupodílníky ve Slevomatu, takže se dá říci, že Miton má vliv nad více než čtvrtinou „slevového“ trhu. A to nad tou v tuto chvíli nejvýznamnější čtvrtinou – tou, která trh tvoří a která je jeho nejjistější částí.

Přicházejí největší hráči

Pokud může někdo zamíchat trhem, tak jsou to silní hráči. A ti se chtějí do slevového businessu také pustit. Zatím tu byly opatrné kroky, jaké provedl iDnes, pro nějž slevový server subdodává Slevomat a kde nejsou ambice vládnout, ale zužitkovat vlastní čtenáře bez nutnosti se o celou věc významněji starat. Podobně na to šel Týden, který spustil vlastní slevový agregátor, formou akvizice se na pole slevových agregátorů vydal Ringier, když za necelých 20 000 Kč koupil slevový agregátor Sleviště. Částky kolem 20 000 Kč za slevový agregátor jsou u těch drobných, hotových a zprovozněných, docela obvyklou prodejní sumou, protože i mezi agregátory je těsno. Ale o tom bude řeč v jiném článku.

Seznam Tip!

Seznam Tip!

V březnu se chystají na trh vstoupit dva nejsilnější české portály: Centrum a Seznam. Každý svým způsobem, Seznam dokonce deklaroval jasně, že na to půjde jinak, ale odhlédnuto od emocí a spektakulárních prezentací, oba dva na to půjdou stejně jako dosavadní hráči na trhu, s tím rozdílem, že za sebou mají miliony návštěvníků. Zatímco Seznam má termín přesně stanoven na 1.3.2011, Centrum tak hodlá učinit v průběhu února a o projektech jsme již referovali, více oficiální detailů známo není a spekulovat na těch pár dní je zbytečné.
Seznam spouští od března levné nabídky Seznam Tip!
Centrum spustí svůj slevový server „během dvou týdnů“

Podstatné je, že jak Centrum, tak Seznam zjevně chtějí slevy uchopit jako standardní součást marketingového mixu, tedy nabízet firmám jejich využití pro propagaci. Tam, kde jsou výhodnější bannery, se prodají bannery, tam, kde lépe zviditelní slevy, půjdou slevy, zápisy do katalogu a další lákadla marketingové branže. Zejména pro Seznam je to efektivní řešení současného problému, jak zkasírovat SME, tedy menší společnosti. Inzerovat kadeřnictví na Seznamu jde dnes vlastně jen formou placeného zápisu (všichni mají) a obtížně cílitelné textové reklamy (ne všichni věří a chtějí), banner by se za cenu pro kadeřnictví únosnou zobrazoval pár minut. Marketing regionálně cíleným tipem s fixní maximální cenou danou počtem prodaných kuponů a provizí firmě bude dalším skvělým bodem, jak SME zinkasovat a nenechávat tyto peníze zbytečně ladem nebo konkurenci.

Amplión - nový slevový server Centrum Holdings.

Amplión – nový slevový server Centrum Holdings.

Problémem samozřejmě může být realizace. Lze si představit, že než si na Seznamu stihnete rozmyslet, zda využijete nabídku koupit si slevenku do salonu krásy, bude již vyprodaná, protože s homepage o průtoku dvou milionů návštěvníků za den takové věci mohou jít hodně rychle. Ostatně, tomu se říká Seznam Efekt. Seznam bude muset zapracovat na tom, aby takový efekt tentokráte nehrál proti němu a nabídka se nevyprodala dříve, než zákazník stihne zaplatit kartou.

Neznámá: Groupon

Po českém trhu obchází Groupon, nese se. Ne přímo, přes prostředníka, který je pověřen tím, aby akvíroval zajímavý tým a projekt, jenž bude předělá na český Groupon a rozšíří tak pokusy Grouponu o vstup do východní Evropy. Groupon je v Polsku, Rumunsku, v Rusku má brand Darberry a rád by s východní Evropou pokračoval. Česko je vítanou bránou, slevové šílenství je tu zatím nejsilnější ze všech postkomunistických zemí.

Groupon.com - originál
Autor: 21971

Groupon.com – originál

Problém Grouponu je, že by chtěl koupit tým přiměřeně silný, stabilní a s potenciálem dalšího růstu, jenže většinu z těch zajímavých mu vyfoukl Miton, který by ještě chvíli mohl vsázet na růst trhu. Jenže Groupon je firma s evaluací v řádu miliard dolarů, peníze nejsou takový problém jako ochota orientovat se na český trh a řešit lokální specifika. Takže je těžké předvídat, jak se Groupon zachová. V Česku jeho značka není nijak známá mimo odborné kruhy, firma by musela začínat s masivními investicemi do marketingu a budovat na miniaturním trhu vše od začátku, v případě, že by se nedohodla s jedním ze stávajících slevových serverů. Problémem je právě to, že by se musela tímto trhem  zabývat, ne ani tak peníze, které by to stálo. Takže se může též snadno stát, že nás Groupon obejde podobně, jako Česko stále ignoruje eBay. Tím se jen upevní pozice lokálních hráčů a mezinárodní pověst českého internetu jako prostředí, kde je všechno jinak.   Groupon sám své perspektivy na českém trhu nekomentuje.

Potenciál a predikce trhu

Nakolik si z trhu ukousnu a nakolik jej oba giganti rozšíří, lze říci jen těžko. Stejně tak, jaká bude dynamika slevového trhu. Jestliže se lednový deklarovaný obrat (po slevě) pohyboval kolem 120 milionů Kč a únorový pravděpodobně těsně protne 200 milionů Kč, můžeme se letos nadít snadno obratů mezi jednou až třemi miliardami Kč v optimistické variantě, když se nic nepokazí. Můj názor je, že se obrat slevových serverů bude za rok 2011 pohybovat na úrovni 1,1–1,5 mld Kč, pokud nedojde k implozi trhu.

Posilovat budou silnější hráči, kteří budou posilovat či ztrácet o jednotky procent vůči růstu trhu, ale v celkovém objemu financí významně obratově porostou. Na ústupu budou menší hráči, kteří zůstanou buďto v tržních či geografických nikách a/nebo budou obratově marginální.

Vývoj obratů slevových serverů jako trhu

Vývoj obratů slevových serverů jako trhu za období srpen 2010 – únor 2011. Data za únor jsou aproximace dopočtem.

Ve výsledku je pravděpodobný optimistický model, kdy se Slevomat bude pohybovat v rozmezí 300–400 milionů obratu jako leader trhu, dalších cca 300 milionů Kč si rozdělí jeho velcí konkurenti, do 100 milionů ti „ostatní“ a cca 300–500 milionů by si mohli rozdělit Seznam a Centrum, pokud záležitost obchodně a technicky zvládnou.  Kam se do toho vmáčkne Groupon, bude záležet na strategii, jakou zvolí.

Je spravedlivé poznamenat, že raketový růst trhu a chybějící data, o něž by bylo možno se opřít, dělají výše uvedené odhady vágními čísly navíc posazené ve velmi optimistické rovině.  

Nástrahy pod čarou ponoru

Slevový trh se totiž právě nyní dostává do nebezpečných vod plavby pro modrou stuhu úspěšného internetového businessu. Existuje celá řada nástrah, které mohou trh významně zhroutit nebo poškodit a vyhnout se jim není zrovna jednoduché.

Příkladem může být předloňský boom aukčních serverů s platbou za  příhoz. Z několika desítek provozovatelů jich zůstal jen zlomek. Umřely hrdé projekty jako Přihoďsi, SuperVýhodně, SuperBid, zůstal Bonus propagovaný Tiscali a fungující za pomoci uživatelů, kteří nápadně připomínají roboty, nebo Cosmito. Boom odezněl, právě kvůli rozporuplným zkušenostem, pro které se nepodařilo bublinu nového trhu stabilizovat.

Stane se to samé slevovým serverům? Tyto nástrahy si analyzujeme v dalším díle článku. Zvláště se také budeme věnovat zkušenostem obchodníků, zákazníků a dalším segmentům slevového trhu.

Jak převážně používáte slevové servery?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).