Sny se stávají skutečností, Internet je zadarmo!

26. 8. 1999
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Video On Line už jedno prvenství získalo při svém vstupu na náš trh, když nabídlo první skutečně levný přístup k Internetu pro každého. Nyní si může připsat druhé: jako první přináší Internet zadarmo, přestože tentokrát jen o prsa. Co tato nabídka znamená?

Služba VOLný.cz, tedy Internet zdarma od Video On Line, nastartovala od dnešní půlnoci. Poskytována je ve všech bodech VOL v České republice, tedy celkem ve 36 městech. Zájemci se mohou sami zaregistrovat na serveru www.volny.cz, kde také najdou všechny informace o tom, jak své připojení zkonfigurovat. Všichni tito uživatelé budou přistupovat přes jedno přístupové heslo, zatímco stávající zákazníci VOL si mohou ponechat své dosavadní přístupové kódy a jejich připojení jim úderem dnešní půlnoci bylo automaticky a zdarma prodlouženo o rok.

Krok Video On Line není překvapivý, o této možnosti se spekuluje už delší dobu v souvislosti s rozsáhlými objednávkami nových linek i hardwaru, které všechny směřovaly k jednomu datu: 1.9. Potvrzuje to i technický ředitel VOL Jiří Calda: „Ve spolupráci s firmou Cisco přidáváme v uzlových přípojných bodech dalších 3 000 nových portů, kapacita linek do zahraničí bude zdvojnásobena na 10 Mb/s a spojení do uzlu sdružení českých poskytovatelů Internetu NIX bude posíleno desetinásobně na 100 Mb/s“. V pražském uzlu u společnosti Dattel, který bude nepochybně zájmem zákazníků zatížen nejvíce, má přitom VOL již nyní osazených zhruba 400 přístupových portů a další budou následovat. Pro srovnání, druhý nějvětší zákazník Dattelu má zhruba čtvrtinu.

Všichni uživatelé služby VOLný.cz získají vedle neomezeného přístupu k Internetu poštovní schránku o velikosti 5 MB a prostor pro vystavení vlastních WWW-stránek na serverech Video On Line o kapacitě 10 MB. Podle dosud dostupných informací má být jediným omezením přístup k Internetu přes proxy cache server, což by však uživatelům nemělo způsobovat žádné problémy.

Video On Line má zhruba 15 tisíc zákazníků, kteří mu platili zhruba šest tisíc ročně. Celkem se jedná takřka o sto milionů korun ročního příjmu, který v tomto okamžiku Video On Line ztrácí, což jistě vyžaduje notnou dávku odvahy a zejména důkladnou úvahu. Existují dva způsoby, jak v současné době podobnou službu financovat: jedním z nich je reklama, druhým je „provize“ od telekomunikačního operátora. Pokud jde o reklamu, VOL již deklarovalo, že ji nehodlá uživatelům tlačit v nějakých zvláštních oknech, jak tomu je u obdobných služeb v zahraničí – je to jistě správná úvaha i vzhledem k tomu, že pro tento způsob reklamy dosud u nás podle mého názoru není trh. Na určité příjmy z reklamy na přístupových serverech však spoléhá. Druhý způsob přichází v úvahu pouze v Praze, u společnosti Dattel, která VOLu přenechá větší část poplatku, který dostane od SPT TELECOMu za volání na přísutpova čísla VOL ve své síti. Podle mého odhadu může jít až o 80 haléřů z každého impulsu pro Video On Line. V mimopražských uzlech však podobný způsob nepřichází v úvahu, protože SPT TELECOM podobnou možnost nenabízí.

Celkově jde tedy podle mého názoru o službu ztrátovou a to dokonce programově ztrátovou. Ohnisko zájmu leží za 1.1.2001, kdy dojde k ukončení monopolu SPT TELECOMu a množství zákazníků, které mezitím Video On Line a ostatní konkurenti naberou, bude zajímavé pro další telekomunikační operátory.

Zajímavé je, s jakou rychlostí dokázalo Video On Line se svojí službou přijít na veřejnost. Její uvedení totiž bylo podle mých informací původně plánováno až na září, avšak poté, co se objevila masivní kampaň na RedBox, VOL uspíšil své kroky a takřka během dvou dnů vše připravil k tomu, aby mohl odkrýt karty. Prvenství je tedy jeho a to se počítá: žádná další podobná služba už zřejmě nevzbudí tolik zájmu.

Přesto jich zřejmě v blízké době spatříme ve světle světa ještě nekolik – v druhém dnešním článku se věnuji jedné z nich, konkrétně již jmenovanému RedBoxu. Příchod dalších je však na dosah ruky – v zítřejší úvaze se pokusím odhadnout, co to obecně udělá s trhem připojení k Internetu a jakými motivy jsou vlastně jednotliví poskytovatelé vedeni.

Marek Antoš


Starší, související články:

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).