Poslední Světová mapa sociálních sítí je z června tohoto roku a ukazuje na stále se rozšiřující Facebook, kterému se podařilo stát jedničkou v 115 ze 132 zemí. Není ale jedinou sítí a konkurentů má hodně – V Kontakte, Odnoklassniki, Draugiem, Hyves, Zing, Mixi, Orkut a QZone jsou další „jedničky“, byť „jenom“ v některých zemích.
Podle odhadů používá denně sociální sítě 600 milionů lidí po celém světě. Největší počet uživatelů využívající sociální síť denně má Vkontakte (63%) a Facebook (58%) – na třetím místě je s větším odstupem Twitter (37%). Na Facebooku průměrný uživatel při každém přihlášení stráví 37 minut.
Evropa je jedničkou sociálních sítí
V Evropě se odhaduje míra využití na 73 % všech evropských internetových uživatelů, což představuje 374 milionů lidí a Facebook má právě v Evropě nejvyšší míru využití, neodpovídá tomu ale jeho klasické ignorování potřeb uživatelů a absence jakékoliv uživatelské podpory. V samotné Číně používá tamní QZone přes 480 milionů uživatelů, byť většina z nich je započítána hlavně skrz používání instant messagingu, který je součástí QZone (QQ).
Nejrozšířenější sociální sítě v Evropě jsou Facebokook (62 %), Twitter (16 %), Vkontakte (12 %), LinkedIN (11 %), MySpace (9 %). Následuje Netlog (6 %) a Badoo (6 %) – obě získaly uživatele hlavně spamem, vykrádáním Facebooku a zakládáním účtů uživatelům bez jejich vědomí.
Facebook znají prakticky všichni
Podle Social media around the world 2011 je povědomí o existenci Facebooku takřka 100% (Twitter zná 80% populace, myspace 70% evropské populace) a počet uživatelů této největší sociální sítě stále stoupá – aktuálně přes 750 milionů lidí. Spolu s stovkami milionů uživatelů dalších sociálních sítí se na sociálních sítích vyskytuje přes miliardu lidí, tedy přes polovinu světové internetové populace. Na světě je ale celkem 7 miliard lidí.
Průměrný internetový uživatel v Evropě používá 1,9 sociální sítě – v USA dokonce 2,1 a najdou se země, kde mají uživatelé sociálních sítí ještě širší aktivity – Brazílie má průměr 3,1 a rekordmanem je Indie s průměrem 3,9.
Souboj mezi Facebook a Twitterem poznamenává nízký počet uživatelů Twitter – 2 % uživatelů mají účet pouze na Twitteru, 13 % nemá účet ani na jedné ze sítí, 19 % používá obě sítě a 65 % má účet pouze na Facebooku.
Nové sociální sítě to mají komplikované
Úspěch případných nových sociálních sítí je problematický, 60 % uživatelů nechce žádné nové sociální sítě a 93 % je spokojeno s tím, co mají. Přesto Google v červnu spustil vlastní sociální síť Google+. Zajímavé je i to, že 93 % uživatelů nemá v plánu ukončit užívání sociálních sítí.
Vztahy na sociálních sítích
Průměrný uživatel Facebooku má 133 přátel, na Twitteru 59 sledujících, na LinkedIN 57 kontaktů. Nejčastějším důvodem navázání vztahu na sociálních sítích je vztah v reálném životě – v 71 % jde o přátele, sousedy, spolužáky. V 59 % o kolegy. Na třetím místě je v 46 % důvod založený na společných přátelích offline těsně následovaný (43 %) společnými přáteli online.
V průměru 56 % uživatelů zrušilo sociální vazbu na sociálních sítích, na Facebooku jde o 50 %, na Twiteru dokonce jenom o 34 %. Nejčastějším důvodem zrušení sociální vazby je nedostatečný kontakt mezi těmito osobami (47 %) a na druhém místě je neochota ukazovat dané osobě informace na profilu (44 %). „Spam“ aneb příliš časté užívání statusů k zbytečnostem je důvodem pouze v 30 %. Sociální vztahy se ale rozpadají i z důvodů rozdílnosti názorů – u těch politických v 14 %.
Na sociálních sítích lidé nejčastěji sledují informace uveřejňované ostatním a chatují, produkty a značky jsou v žebříčků aktivit až na konci, stále poměrně daleko za hraním her.
Lidé nejvíce věří svým kontaktům
Nejvíce lidé na sociálních sítích věří svým kontaktů (60 %) a poté lidem, kteří patří do sítě společné se svými kontakty (34 %). Společnostem věří pouze v 26 %, zaměstnancům společností pouze v 20 % a fanouškům značky ještě méně – 16 %.
Sociální sítě a firemní marketing
Sociální sítě se staly magnetem pro firemní marketing a výsledkem je to, že přes polovinu uživatelů sociálních sítí se na nich spojuje se značkami, 36 % z nich se na svých účtech věnuje právě značkám. Pro spotřebitele je ale e-mail stále jasnou volbou, pokud se na něco chtějí zeptat nebo chtějí značce něco sdělit, sociální sítě jsou tak výrazně úspěšné pouze v šíření informací a povědomí o značkách – pouze 42 % se značkou komunikuje na sociální sítí.
Nejvíce sledovanými značkami na sociálních sítí jsou média a zábava (50%), móda a luxusní zboží (45 %), jídlo a maloobchod (43 %), cestování (35 %) a sport (28 %). Sledování značky na sociálních sítích je zpravidla vyvoláno užíváním a zkušenostmi se značkou (46 %), nejsnáze tedy „fanoušky“ budete získávat mezi zákazníky. Pouze 22 % se stane fanouškem v okamžiku, kdy má zájem o koupi a ještě méně (18 %) na základě pozvání od samotné značky.
Proč se stávají fanoušky | |
Zákazník | 46% |
Doporučení od přátel | 29% |
Pozvánka od kontaktu ze sítě | 28% |
Vyhledávání | 27% |
Inzerce na sociálních sítích | 26% |
Inzerce na internetu | 22% |
Zájemce o koupi | 22% |
Pozvánka od značky | 18% |
Klasická inzerce | 18% |
„Fanoušci“ se chtějí aktivně zapojovat – 44 % se chce podílet na vytváření, 44 % chce konverzaci, 33 % chce vystupovat jako aktivní fanoušek a 43 % chce přímou interakci. Od značky chtějí v 58 % poskytování produktových informací, stejně tak jako nabízení soutěží a výhodných nabídek. Na třetím místě je (57 %) oznamování události.
Facebook v sociálních sítích používaných pro sdílení informaci o značkách jasně vede s 57 %. Twitter na druhém místě má velmi velký odstup s 15 %.
Uživatelé o značkách v 61 % sdílejí informace o pozitivních zkušenostech, v 46 % o negativních zkušenostech. V 40 % na sociálních sítích sdílejí informace o mimořádných nabídkách, pouze v 30 % hovoří o uvedení nových produktů.
Značky o sobě (občas) lžou
12 % lidí v Evropě udává, že obraz vybudovaný na základě reálné zkušenosti je jiný, než ten který je k vidění na sociálních sítích. Poměr mezi „lží“ a „realitou“ se výrazně mění podle země a kontinentu.
Značky neumí využít vlastních zaměstnanců
Přesto, že 61 % zaměstnanců používajících sociální sítě je pyšných na společnost, pro kterou pracují, nedokáží firmy tuto skutečnost odpovídajícím způsobem využít – pouze 19 % z nich o společnosti komunikuje na sociálních sítích.
Jedním z hlavních důvodu ignorování tohoto potenciálu je skutečnost, že zaměstnanci mají zakázáno používat sociální média – 33 % evropských zaměstnanců nemůže v práci používat sociální síť. Pouze 25 % společností má psaná pravidla, týkající se využívání sociálních sítí. A pouze 13 % poskytuje zaměstnancům vzdělávání týkající se sociálních médií.
Sociální sítě jsou mobilní
Sociální sítě jsou součástí i další revoluce, 38 % internetových uživatelů má chytrý telefon a tito uživatelé používají sociální sítě intenzivněji než uživatelé bez tohoto vybavení. Mezi nejvíce používané aplikace na mobilních telefonech patří právě sociální sítě. Na Facebooku je 43 % uživatelů se smartphone, na Twitteru ještě více, 58 %.
Pouze 12% mobilních uživatelů používá LBS (Location Based Services), ale stoupající míra zapojení těchto služeb v sociálních sítích je doslova tlačí do užívání služeb spojených s geo-lokací. Z těchto uživatelů používá ge-lokaci 20 % denně. Z důvodů obavy o vlastní soukromí LBS nepoužívá 37 % uživatelů.
V Evropě je 476 milionů internetových uživatelů, přes 350 milionů používá sociální sítě, 132 milionů používá chytré telefony. 56 % takto připojených uživatelů sleduje značky.