![Vojtěch Bednář](https://i.iinfo.cz/images/480/vojtech-bednar-1.jpg)
Ilustrace: Nenad Vitas
Dlouho platilo, že český internet je nevyžádané pošty v její všudypřítomné a agresivní podobě, známé v anglicky hovořících zemích, ušetřen. Klasické spamy anglosaského střihu se filtrovaly sice obtížně, ale kvalitativně snáze, než tam, kde se skutečně mohly plést s legitimní poštou. Byť samozřejmě existují lidé, které napálil Dr. Mobutu Chang, nebo někdo z jeho kamerunských kolegů, většina dovedla dobře rozlišit mezi skutečnou poštou a mezi nevyžádaným balastem. Čeští spammeři typu Hotel u Lípy představovali se svým, z dnešního hlediska maličkým, obtěžujícím výkonem spíše téma pro novináře než problém pro lidi a i největší bossové jako Aleš Slabý byli pouhými břídily v byť i hrubém porovnání s tím venku. Ach, byly to krásné časy.
Vzpomínám na ně v dobrém, protože byly průkopnické a idealistické. Český spam se v poslední době změnil. Jak kvantitativně, tak kvalitativně. Extrémně ho přibylo. Nevím, zda jste si všimli také, ale objem nevyžádané pošty, kterou dostávám se za posledních několik měsíců zmnohonásobil. Výrazně stoupl poměr zpráv pocházejících z České republiky a co hůře, od českých firem. Nevyžádaná pošta už není v podobě „já být váš přítel chtít“, ale ve více, nebo méně spisovné češtině. To jí dělá extrémně špatně odfiltrovatelnou automatickými nástroji a vede k tomu, že heuristický filtr při pokusu o naučení se takové pošty jako spamu začne vyhazovat příliš legitimních e-mailů.
To však není nic oproti změnám kvalitativním. Česká vymočenost potkala nevyžádanou poštu. Odesílatelé si myslí, že svou odpornou vlezlost legalizují pomocí „žádosti o souhlas se zasláním obchodního sdělení“, které jsou samy sobě tímto sdělením a proto jsou nelegální. Děsí mne, že se tak chovají i firmy, které jsem vždy považoval za seriózní a solidní, a nerozumím tomu, mrzí mne to. Protože spammeři přišli na to, že „žádosti“ lidi štvou, zapojili do své práce kreativitu. Výsledkem je, že kromě těchto nesmyslů už chodí také upozornění na likvidace skladu, organizační změny, stěhování a dokonce i falešná „potvrzení o registraci e-mailové adresy“.
Cením si české kreativity, schopnosti improvizovat, ochoty měnit zažité stereotypy, a snahy hledat nové příležitosti. Ale jsem si jist, že se tyto vlastnosti mají vybíjet jinde, než v nevyžádané poště. Za sebe jsem se rozhodl přispět ke kultivovanosti tím, že svůj spam rozesílám ne e-mailem, ale klasickou poštou. Udělal jsem totiž zkušenost, že příjemci si ho mnohem více váží a mám mnohonásobně lepší konverzní poměr.