Český Internet už dávno vyrostl ze svých amatérských začátků a původní „otce zakladatele“, kteří většinou začínali budovat své servery samojediní, vystřídaly více či méně profesionální společnosti, které mají celé týmy lidí. Technologické otázky ustupují stále více do pozadí a Internet začíná být spíše než sítí počítačů plnohodnotným mediálním prostředím. Tomu samozřejmě odpovídá i objem finančních prostředků, které se kolem Internetu točí – pokud se podíváme na výdaje do internetové reklamy (což je jen jeden ze zdrojů financí), z 15 milionů v roce 1997 jsme se dostali až na letošní odhad kolem 100 milionů korun, přičemž meziroční růst činí zhruba 100 procent. Budoucnost se zdá být ružová.
Samolibost a přehnané sebevědomí však rozhodně není na místě – stačí si uvědomit, že z celkových reklamních výdajů v České republice nejde do Internetu ani celé jedno procento. Pokud se má tato situace změnit, je třeba zavést některé standardní postupy a mechanismy, na které jsou velcí zadavatelé reklamy zvyklí z klasických médií a které zatím na Internetu postrádají. Chybí zejména jednotné a kompletní údaje o návštěvnosti – iAudit dnes sice nabízí počty unikátních hostů a shlédnutých stránkách, ale nenabízí žádnou charakteristiku cílové skupiny daného serveru ani řadu dalších informací, které by byly potřeba. Celý trh jako takový je navíc málo průhledný, jen malá část subjektů, které na něm působí, například zveřejňuje své finanční výsledky. V jiných médiích je přitom samozřejmostí finanční monitoring výdajů do reklamy, takže je možné zjistit, kolik reklamního prostoru jednotliví zadavatelé zakoupili a naopak z druhé strany, kolik prostoru prodala jednotlivá média. V případě Internetu sice také existují určité odhady, ale spíš než co jiného připomínají zaujaté věštění z křišťálové koule. Ještě do konce tohoto týdne proto SPIR vyhlásí soutěž, v rámci níž by měly oslovené výzkumné agentury předložit své návrhy realizace výzkumu. První výsledky výzkumu, který bude vítěz provádět pro SPIR jako zadavatele, by měly být k dispozici nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku.
Je logické, že tyto problémy si uvědomují zejména internetové mediální agentury a mediální zastupitelství, tedy subjekty, které se sice nestarají o internetový obsah, ale jsou naopak ve velmi úzkém kontaktu se zadavateli reklamy. To je také důvodem, proč se myšlenka SPIRu zrodila právě v jejich okruhu a ze šesti zakládajících členů jich plných pět spadá do této oblasti; šestým je naše společnost Internet Info coby provozovatel serveru. Také provozovatelé serverů si však podle mého názoru uvědomují, že tyto nedostatky internetového mediálního trhu existují a že je potřeba je společně řešit. Je proto možné očekávat, že se ve velmi krátké době objeví ve SPIRu noví členové právě z řad serverů; osobně doufám, že se tak stane prakticky okamžitě. Hlavní zásadou SPIRu je ostatně v této chvíli otevřenost jak vůči novým členům, tak vůči veřejnosti.
Jakkoliv to dost dobře není možné, kdybych se měl na chvíli odpoutat od svého účinkování ve SPIRu a podívat se na něj očima nezávislého komentátora, musel bych vyjádřit své uspokojení nad tím, že zde konečně vznikla vážně myšlená profesní organizace s jasným programem, která má naději na to, aby i do budoucna dobře fungovala. Nejdůležitější však je, aby se nám skutečně podařilo to, co je jakýmsi neoficiálním mottem SPIRu: podpora Internetu jako plnohodnotného a perspektivního média.
Myslíte si, že SPIR, který spojuje řadu konkurenčních společností, může fungovat?