Slovenský systém Piano, který nabízí provozovatelům webů možnost zpoplatnit svůj obsah, mění vedení. Jeden z jeho zakladatelů Tomáš Bella po dvou letech končí ve funkci ředitele firmy, napsal slovenský server Stratégie.sk.
Podle Bellova vysvětlení jde o důsledek průniku firmy na zahraniční trhy: „V priebehu augusta a začiatkom septembra sme podpísali prvé zmluvy na implementáciu systému spoplatnenia pre viacero vydavateľstiev v západnej Európe. Rozhodol som sa preto v októbri odovzdať vedenie firmy kolegom, ktorí majú predpoklady ďalej rozvíjať najmä aktivity firmy v zahraničí,“ cituje jeho vyjádření Stratégie.sk.
Podrobnosti o nových smlouvách ale Bella neuvedl. V Piano Media zůstane dále jako spolumajitel a člen představenstva.
Piano po svém vzniku v roce 2011 nabídlo vlastní systém, který vydavatelům umožňoval zamknout část obsahu či služeb – většinou prémiových – do placené zóny. Piano přitom za jedno předplatné nabízelo přístup k obsahu více vydavatelů. Letos v květnu firma oznámila, že na Slovensku pokrývá přibližně 60 služeb na 12 webech za 3,90 eur měsíčně. To jsou ale téměř jediná čísla, která o sobě firma zveřejnila – o jejím finančním úspěchu se tak dá jen spekulovat.
Loni v lednu Piano vstoupilo na slovinský trh a v září doputovalo do Polska, kde jej nasadilo celkem sedm tamních vydavatelů. Firma nabízela své služby také v České republice, se zdejšími vydavateli se ale nakonec nedohodla.
Na jaře Piano zareagovalo na rostoucí oblibu paywalls, která se projevila zejména v USA a západní Evropě. Firma začala vydavatelům nabízet svou variantu tzv. metered paywall. Ta umožňuje zpoplatnit přístup k webu poté, co čtenář přečte stanovené penzum článků zdarma. Piano technologii získalo od rakouské firmy Novosense, která ji vyvíjela v Žilině.