Na začátek nejdříve několik obecných poznámek. Srpen vnesl do dění domácí virtuální scény několik nových momentů. Předně – začala se rodit nová organizace, která si vytkla za cíl „nové měření Internetu“ – Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Ovšem jak ukazuje iAudit, na sledovanosti hlavních aktérů – otců zakladatelů SPIRu (až na výjimky) se to nijak zvlášť nepodepsalo. I když se po prvních výsledcích takzvaných packů v iAuditu rozhořely na chvíli vášně, když Atlas.cz oznámil, že je nejsledovanějším českým webem, v měsíci srpnu přidal iAudit ve sledování packů další nové skupiny internetových stránek – Seznam, Aliaweb, M.I.A a České noviny. To, zda je tento krok v rámci šetření Internetu plus nebo minus, ukáže myslím až další vývoj. Zejména to, jestli se podaří prosadit SPIRu nový výzkum a jaké agentury.
Nový trend s blížící se školou
Pro zbytek prázdninového období však na rozdíl od července platí i jiný trend v návštěvnosti. Jak už podotkli autoři iAuditu ve svém komentáři – srpen s sebou přinesl větší návštěvnost. Paradoxně se však v první desítce nejnavštěvovanějších stránek neumístil ani jeden z tradičních a zavedených vyhledávačů. Z české trojky propadl v srpnu jen www.atlas.cz (pokles počtu shlédnutých stran o 12%). Jeho konkurenti naopak v porovnání s minulým měsícem stoupli (počet shlédnutých stran: www.centrum.cz 7% oproti předchozímu 25% pádu a www.seznam.cz „pack“ +23% oproti předchozímu třiceti procentnímu pádu). Příčin je opět podle mého názoru několik.
Nejdůležitější roli myslím hraje sociodemografický profil uživatelů Internetu. Internetová populace, která dorazila v srpnu ke svým počítačovým obrazovkám, totiž zřejmě netráví čas jen vyhledáváním, ale začíná zkoušet, jak fungují nové obchodní modely na Internetu. Dalším důvodem je jistě i nově nastartovaná reklamní kampaň na www.seznam.cz a efekty z doběhlé reklamy na www.centrum.cz.
Mezi důvody, které povznesly k výšinám specializované servery (například www.aukce.cz) v počtu shlédnutých stran/den (nárůst o 132%), patří rýsující se změna ve vyhledávaní informací. Veřejnost se zřejmě odchýlila od „tradičního“ hledání kontaktu nebo základní informace a začíná se více věnovat sofistikovanějším produktům. Domnívám se, že i úspěch www.fazole.cz (ty si připsaly v ukazateli Počet shlédnutých stran/den 58%) dává tušit, že virtuální generace má už dost pasivního vyhledávání informací a chce vyzkoušet něco nového. Dalším důvodem propadu vyhledávačů je podle mého názoru i jejich příprava na podzimní mediální kampaně. Prázdniny jsou obecně „hluchým“ místem pro utrácení peněz z media rozpočtů, takže i velké e-firmy šetří kapsy a dech na podzim – domnívám se, že to byl i důvod nastartování TV spotů pro seznam.cz na začátku září.
Nové koště dobře mete
Myslím, že za velkou zmínku stojí dramatický nárůst preferencí pro takzvané ekonomické weby. Nárůst v počtu shlédnutých stran zaznamenal nejen Aliaweb se svojí Ariadnou (+69%), ale i server již zmiňovaných aukcí a server www.tvujdum.cz (+67%). Rozpoznat příčiny příznivého naklonění zprávám ze světa ekonomie, financí a průmyslu není pro prázdninový čas jednoduché. Na svědomí to může mít opět řada důvodů. Hlavním podle mého názoru je ovšem ten, že internetové veřejnost byla připravovaná na rozjezd několika specializovaných serverů (například www.penize.cz) v měsíci září, takže uživatelé e-informací chtěli prostě zkusit, co nová konkurence způsobí.
Velmi dobře si v měsíci srpnu vedly i zpravodajské servery. A to bez rozdílu specializace. Tradiční matador – www.lupa.cz tentokrát v souboji o největší počet shlédnutých stran zvítězil (+55%). Přičítám to především skutečně „nabité“ skladně článků a názorů, které v prázdninovém čase nikdo jiný nedokázal nenabídnout. Úspěch zpravodajských serverů podtrhuje i www.press.cz (nárůst v počtu shlédnutých stran o 35 %) a www.idnes.cz (vzrůst o 28 %).
Zajímavostí měsíce se ovšem staly výsledky reklamních systémů. Nejlépe si v srpnu počínal Billboard.cz, který ukořistil na svůj účet dalších 24 % ve shlédnutých reklamách za den. Po dosud váhavém předprázdninovém a prázdninovém období vstaly z popela především Seznam reklama a Mr.Lin(x). Vinu na tomto úspěchu má zřejmě blížící se podzim, který je již tradičně příznivě nakloněn utrácení společností za reklamu (obecně). Internetové výhledy pro druhé pololetí navíc z pera prognostiků agentur, které prodávají a kupují e-prostor pro reklamu, slibuje závratné částky.