Pokud jste do teď nevěděli, jak fungují peoplemetry a přišlo vám divné, že ve svém okolí neznáte vůbec nikoho, kdo by měl tenhle přístroj doma, už nemusíte zoufat. Od tohoto týdne vám vše okolo měření televizní sledovanosti vysvětlí v několika instruktážních videích na webu www.peoplemetry.cz Standa Peoplemetrák, čtyřiatřicetiletý fanda sportovních přenosů. To Fanda od Novy zatím nemá co vysvětlovat, protože jeho peoplemetry zatím nemají ani realizátora.
Nova s agenturou Médea sice v rámci svého Sdružení pro měření sledovanosti přijaly dvě přihlášky do tendru na jejich provozovatele, to je ale zatím asi tak vše, co se okolo plánovaného rozbití jednotné měny na televizním trhu stalo. Pravda, Fandovi nadřízení nepřišli na křest Standova webu a vlastně ani nebyli pozváni (křtili ředitelé Primy a České televize), zatím však nic nenasvědčuje tomu, že by se nějaké nové měření sledovanosti televizí skutečně připravovalo, natož aby odstartovalo už příští rok.
Připravit zcela nové měření, včetně panelu domácností, se nedá za pár týdnů. Společnost Mediaresearch, která měří televizní sledovanost v Česku posledních deset let a loni vyhrála tendr na další „pětiletku“, odhaduje dobu příprav zhruba na rok. Tedy na rok od chvíle, kdy se jasné, kdo má peoplemetry provozovat, což u konkurenčního měření od Novy a Médey stále ještě není. Nova tak bude muset, stejně jako TV Barrandov, v příštím roce nadále odebírat data ze společného projektu pro celý trh – tedy od Mediaresearch.
Nabízí se taky otázka, jak moc relevantní by byla data z konkurenčního projektu, pokud by za ním stála pouze Nova a případně i Barrandov. Dohromady totiž obsáhnou jen něco přes třetinu celkového podílu na divácích, zatímco Česká televize, Prima a ostatní programy skoro dvě třetiny. Pak je tu ale ještě jedna matematika, která je pro obchod důležitější: totiž podíly na reklamním trhu. A tam je to poněkud jiné: Nova společně s Barrandovem dosahují zhruba dvoutřetinového podílu na trhu, všichni ostatní dohromady zbylou třetinu.
Televizní sledovanost se měří především kvůli prodeji reklamních časů, takže kdyby druhé peoplemetry reprezentovala organizace zajišťující drtivě většinový objem televizní reklamy, nedala by se tak jednoduše ignorovat. Na druhou stranu, vybudovat nový výzkum, a především ho zaplatit, by bylo nesmírně finančně náročné. A vzhledem k tomu, že Novu čeká v příštím roce poměrně velký vlastnický veletoč – většinově ji ovládne americký zábavní kolos Time Warner – dá se dost reálně pochybovat o tom, zda nový majitel této televize bude chtít finančně krvácet víc, než by musel.
Zvlášť když hlavní důvod Novy, proč zpochybňuje nynější jednotné měření televizní sledovanosti v Česku, tedy její vlastní pokles podílu na trhu, s letošním podzimem pominul. Nově se daří velmi dobře, výrazně poráží jak Primu, tak Českou televizi. Kdo ví, zda by to ty nové, konkurenční peoplemetry změřily také tak dobře.