Hlavní navigace

Stanislav Holec: Mafra nepůjde do zpravodajského kanálu

16. 11. 2005
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

Logo hudební televize Óčko Autor: 115393
Logo hudební televize Óčko
Hudební televize Óčko, jejímž většinovým majitelem je vydavatelství Mafra, nedávno přešla z experimentálního digitálního vysílání Českých radiokomunikací v Praze do dvou zkušebních multiplexů Českého Telecomu. Televizní diváci v Praze a Brně ji v nich naladí do 7. prosince, kdy Českému Telecomu končí experimentální licence. Jak to dopadne s pozemním digitálním vysíláním Óčka po tomto datu, jsme se zeptali ředitele multimediální divize Mafry Stanislava Holce.

Začátkem října Óčko zahájilo zkušební vysílání v pražském a brněnském multiplexu Českého Telecomu. Po vyřazení z experimentu Českých radiokomunikací (ČRa) je to jediná pozemní digitální síť, v níž lze Óčko naladit. Jak jste spokojeni s kvalitou jejího vysílání?

Kvalita je bezproblémová. Neviděl jsem nikde žádné čtverečky. Myslím, že je úplně stejná jako předtím u ČRa. Tedy s výjimkou toho, že lidé s dokonalejšími set-top-boxyMHP platformou mohou naladit další obsah, jako třeba zprávy iDnes nebo různé hlasování. Zatím to nemá moc velký význam kromě toho, že když mi dcera ráno sedí u počítače a potřebuji se podívat na iDnes, stačí mi k tomu televize. Pokud jde o dosah vysílání, ten je menší než u experimentu ČRa. Slyšel jsem, že někteří lidé, kteří dříve naladili Óčko přes DVB-T, ho dnes nenaladí. Já ho ale v Počernicích chytám bez problémů.

Stanislav Holec

Dovolím si s vámi polemizovat. Z vlastní zkušenosti, a také od čtenářů našeho serveru vím, že kvalita vysílání šla po přechodu na zkušební multiplex Českého Telecomu dolů. Obraz se často zasekává a vypadává zvuk. A to se týká jak diváků v Praze, tak v Brně.

Tak to nevím, o tom jsem neslyšel. Žádná taková stížnost ke mně nedoputovala. Nezaznamenal jsem žádný významnější problém, který by se předtím nevyskytl u ČRa. Nepamatuji si ani na žádný výpadek. Naopak, nedávno se mi zdálo, že snad byl výpadek kanálu v nějakém jiném multiplexu. My Óčko doma sledujeme poměrně často a ani nikdo další mi nic nehlásil.

S Českým Telecomem zkoušíte různé interaktivní služby. Jak tyto testy dopadly a o které služby konkrétně jde?

Zkoušíme různé typy hlasování, třeba v hitparádách. Vypadá to podobně jako hlasování na Internetu. Hitparáda nabízí určitý výběr písniček a vy si na Internetu kliknete myší a ten hlas se připočte. Když chcete kliknout podruhé, počítač zjistí, že jste už hlasovali, a nedovolí vám to. Na televizi to funguje tak, že si člověk najede dálkovým ovladačem, odklikne si – musí mít samozřejmě zpětný kanál přes Internet – a ten hlas se započte.

A kromě toho hlasování?

Další záležitost jsou zprávy iDnes, které se zobrazují v televizním designu. Je to další distribuční kanál pro naše online zpravodajství. A pak jsou tam další možnosti, které jsem ještě v testovacím provozu neviděl a které bychom mohli testovat později, třeba esemskové soutěže a podobné věci. Český Telecom mi k tomu ukazoval různé aplikace. Hlasuje se třeba o tom, jestli se písnička líbí nebo ne.

Digitální experiment Českého Telecomu v Praze a Brně končí 7. prosince. Zmizí potom Óčko z nabídky pozemní digitální televize?

Chceme pokračovat v jiném experimentu. Jednak jsem se dočetl u vás na DigiZone.cz, že společnost Czech Digital Group (CDG) žádá o prodloužení svého experimentu na další rok a že by tam vysílalo Óčko a další televizní kanály. Takže to je jeden směr. Druhá věc je, že ve spolupráci s Českým Telecomem chceme požádat o další šedesátidenní licenci. Žádal by asi nějaký jiný subjekt než Omnicom Praha, zřejmě Český Telecom nebo přímo my jako Óčko. Čili chceme pokračovat dál v testování různých služeb. To půjde snáz, když budeme vysílat, než kdybychom v DVB-T nevysílali.

Za šíření signálu v DVB-T Českému Telecomu platíte?

Je to bezplatná věc. Do budoucna se budeme bavit o nějakém placení, ale teď to je zdarma. Je to jejich experiment.

Ptám se na to proto, že předseda představenstva CDG Leoš Pohl mi potvrdil, že má zájem o šíření Óčka v jejich pražském experimentu, ale prý záleží na tom, s jakou nabídkou přijdete. A že ta nabídka zatím nepřichází, protože Mafra čeká na vyjádření svého majitele z Německa.

To je nesmysl. Překvapuje mě to, protože když jsem se bavil na Invexu s panem Leošem Pohlem, ptal jsem se ho, jestli budou chtít za šíření Óčka platit. On mi na to odpověděl, že to není otázka peněz. Takže teď nevím. A navíc tyto věci jsou plně v kompetenci mojí a mých kolegů v Praze, takže je absolutní nesmysl, že by se čekalo na nějaké vyjádření z Německa.

Čili máte zájem pokračovat v novém experimentu Českého Telecomu i v experimen­tu CDG.

Jistě, máme zájem vysílat. A jestli to bude u obou, nebude nám to vadit, protože ani v jednom případě nevíme, jak to dopadne.

Je Óčko jediným televizním kanálem, který chce Mafra v digitálním vysílání provozovat? Neuvažujete třeba o zpravodajském kanálu?

Óčko je momentálně kanál, kde podnikání v televizní oblasti dává smysl. Zapadá do multimediální distribuce obsahu, který vyrábí naše vydavatelství, takže pokud bychom chystali nějaký další televizní program, ideálním projektem by byl zpravodajský kanál. Kdysi jsme experimentovali, dokonce jsme dodávali zpravodajství pro televizi TV3. Vždycky jsme se to snažili dělat tak, abychom nevytvářeli nějaký drahý program, abychom na něm neprodělávali. V tuto chvíli si myslím, že startovat nějaký zpravodajský kanál by bylo velmi riskantní. Stálo by to hodně peněz a ty peníze by se těžko vracely. Myslím si, že sledovanost takového programu by byla nízká. Určitě by byl mnohem dražší než nízkonákladové Óč­ko.

Óčko si na sebe vydělá?

Ano. Je ideální v tom, že zapadá do směřování některých rubrik jak na iDnes, tak v novinách a na našich dvou rádiích. Kdyby byla nějaká příležitost pro rozumný kanál, který by dával hospodářský smysl, šli bychom do toho. Zatím žádnou takovou příležitost nevidíme. Do zpravodajství se v tuto chvíli pouštět nechceme. Kdybychom o tom uvažovali před tři čtvrtě rokem, ani tak by to velký smysl nedávalo, ale ve chvíli, kdy Česká televize spustila zpravodajský kanál a je tady poměrně zajímavý projekt televize Z1, o kterém jsem slyšel, že má dost velkou šanci na úspěch v licenčním řízení, to nemá smysl vůbec. Ale nabízejí se jiné možnosti. Třeba spolupráce s nějakými dalšími kanály, které dostanou licenci. Digitální televize není jediný distribuční kanál. Óčko vysílá přes kabelové televize a satelit. Myslím si, že nějaký tematický kanál by si mohl najít trh i touto cestou. Přestože teď nic nepřipravujeme, máme zájem hledat další možnosti distribuce našeho obsahu. Nabízí se televize a rádia.

Nedávno jste na stránkách iDnes obnovili internetovou televizi provozovanou agenturou TVD. Reagujete tím na multimediální podobu zpravodajského serveru Aktuálně.cz, nebo se chystáte TVD využívat také pro Óčko a případné další televizní stanice Mafry?

Odstartovali jsme iDnes.tv, ale TVD existovala stále a byla to taková značka, abychom mohli nabízet televizní služby – a ty stále nabízíme – i dalším subjektům. TVD nikdy nezanikla, poskytuje servis Slovenské televizi, připravuje nějaké pořady pro Českou televizi a má zakázky i jiných netelevizních klientů, pro které vytváří televizní tvorbu. Výukové kazety, reklamní šoty a podobně. Pokud jde o projekt iDnes.tv, ten jsme kdysi zmrazili, protože bylo málo uživatelů schopných ji sledovat. Několik set lidí, kteří se na ni dívali pravidelně denně, bylo opravdu málo a vzhledem k tomu, že jsme potřebovali postavit internetové oddělení na vlastní nohy, byla internetová televize první věc, kterou jsme museli škrtnout. TVD zůstala, protože se uživí sama. Později jsme začali přemýšlet, co dál. Věděli jsme, že Internet umožňuje spojovat textový obsah s obrázky, audio a video tvorbou. Proto jsme si řekli, že by bylo dobré udělat nějakou televizi a propojit se s nějakou regionální televizí, abychom byli připraveni na dobu, kdy ADSL bude natolik rozšířeno, že ho budou mít desítky tisíc lidí, a z toho by mohl být dostatečný počet diváků zajímavý pro inzerenty.

Co vás tedy vedlo k obnovení internetové televize iDnes?

Konkrétní impuls vzešel z jedné konference, která proběhla loni v listopadu v Praze. Já jsem tam tehdy vystupoval s jedním multimediálním projektem iDnes, který propojoval rádia s Internetem. A viděl jsem tam prezentace malých médií ze severní Evropy a Ameriky. Šlo o lokální noviny, které měly vlastní internetové stránky a lokální kabelovku a propojily je. Mně to přesně zapadlo do naší koncepce a řekl jsem si, že nastala ta správná doba znovu ten projekt začít připravovat. Shodou okolností jsme se tu tehdy seznámili s jedním japonským manažerem z firmy Nikkei.net, který to už měl rozběhnuté. Vyměnili jsme si zkušenosti, ukázali jsme mu náš model z roku 2000, který ho velmi překvapil. Takže jsme v podstatě připravili projekt iDnes.tv a čekali na vhodnou chvíli, kdy ho spustit. Říkali jsme si, že to uděláme během tohoto roku, ale pak přišly jiné priority, relaunch zpravodajské sekce iDnes, osamostatnění serveru Lidovky.cz a na iDnes.tv se nedostávalo času. Do toho jsme věděli, že konkurence také připravuje nějaký portál, takže jsme určili den startu na Invex. Čili jsme byli rychlejší než konkurence, ale netušili jsme, co Centrum.cz přesně připravuje.

Chystáte na iDnes.tv nějaké další změny?

Chystáme další takový prvek televizního zpravodajství, který vychází z té úplně původní myšlenky, že bychom tu televizi na Internetu chtěli přiblížit lidem tak, jak ji znají v podobě večerních zpráv z televizní obrazovky.

Myslíte moderátory?

Ano.

Využijete agenturu TVD jako servis pro televizi Óčko?

My už ji využíváme. Vlastně už od té doby, co jsme spolu začali spolupracovat a Óčko ještě nepatřilo pod Mafru. Většinou to je tak, že jim pomáháme něco natáčet. Například v létě Óčko vysílalo seriál z hudebních festivalů. Jmenovalo se to Óčko fest. To celé připravilo TVD. Sice se v něm objevovali moderátoři Óčka, ale kompletní příprava včetně dramaturgie, nápadu a sponzora byla záležitostí TVD. Agentura je jedním z nejvýznamnějších externích dodavatelů pořadů Óčka. Vždycky je výhodnější ty peníze platit domů než ven.

Už jste zmínil, že Mafra vlastní také dvě pražská rádia: Expres a Classic FM. Uvažujete o digitálním rozhlasovém vysílání v systému T-DAB?

Do budoucna bychom určitě byli rádi, kdyby nás poslouchalo více lidí, ale v tuto chvíli, když to vlastně nemůže nikdo poslouchat, se soustředíme spíše na digitální televizi. Ve chvíli, kdy budeme mít myšlenkové kapacity na rádia, začneme se zajímat o digitální rozhlas. Ale v tuto chvíli si myslím, že to je věc, o kterou není taková poptávka.

Ale přece jenom časem, až se spustí celoplošné multiplexy T-DAB, tu bude možnost vysílat i celostátně.

Ano, v tu chvíli jsem jednoznačně pro. Proč plýtvat signálem na analogové vysílání, když se můžeme vejít do užšího digitálního multiplexu?

Ptám se proto, že Mafra v minulosti opakovaně neúspěšně žádala o licenci pro zpravodajské rádio. Měla by zájem o celoplošný digitální zpravodajský okruh v systému T-DAB?

Určitě, to jednoznačně. Regionální rádia, která momentálně máme, nejsou tak kompatibilní s dalšími našimi produkty. Noviny máme celorepublikové, Internet celorepublikový, Óčko vysílá celoplošně, dokonce i časopis Filtr vychází v celé republice. Takže celoplošné rádio ano, zpravodajské by nám bylo určitě nejbližší, ale otázka je, jestli by bylo místo na trhu. Museli bychom zvážit, jestli se nám vyplatí.

Televizi Óčko nedávno přibyla na českém trhu konkurence, interaktivní televize Fun1. Co si myslíte o tomto projektu?

Zaregistroval jsem, že existuje, ale moc toho o ní nevím. Četl jsem tiskovou zprávu, ale neviděl jsem její vysílání. Co to je?

Kabelová a satelitní hudební televize s interaktivními službami. Jsou to v podstatě hudební klipy, reportáže z různých party a placené sms vzkazy.

Myslím, že znám lidi, kteří za ní stojí. Zatím k tomu nemám co říct. Myslím si, že to bude jenom placená kabelovka.

Výrazně konkurenčně se proti Óčku vymezují také majitelé rádia Evropa 2, kteří usilují o digitální licenci pro lifestylovou a hudební televizi TE2. Které z žadatelů o licence pro pozemní digitální vysílání považujete za hlavní konkurenty Óčka?

V tuto chvíli těžko soudit. Licenční řízení probíhá. Óčko vysílá, každý vidí, co dokáže a jaký je o něj zájem. Konkurenční projekty do detailu neznám, protože leží na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání(RRTV). Samozřejmě že pokud RRTV usoudí, že nějaký projekt je lepší, nás to bude mrzet. Pokud jde o jiné projekty, které nám přímo nekonkurují a byly by alternativní k Óčku, tak tam jsme připraveni s nimi spolupracovat. Se zpravodajskými televizemi, nebo plnoformátovými stanicemi. Třeba i s plnoformátovým kanálem pro ženy, který připravuje majitel Evropy 2 a Frekvence 1. Fero Fenič se také uchází o licenci a jeho projekt může být rovněž zajímavý.

Vrátím se k té původní otázce. Ve vašem segmentu se o digitální licenci uchází projekty televizí TE2, potom lifestylová stanice 5TV a LiveTV. Kterou z nich považujete za největšího konkurenta Óčka?

Nejsilnějším konkurentem je asi Michel Fleischmann, ale určitě ne z toho hudebního hlediska, ale spíš ten jeho kanál pro ženy. Já si myslím, že konkurence není ještě vůbec zavedená. Óčko je existující značka, která má mezi diváky, kteří si je můžou naladit, osm procent denní sledovanosti. Konkurence je teď prakticky nulová. Věříme, že jsme nejlepší. Nemůžu říct, kdo z nich je největší konkurent z hlediska programu, protože nevysílají.

Óčko žádá o programovou pozici v multiplexu C společnosti Český Telecom. Proč jste se rozhodli právě pro ni?

Ne, žádáme o pozice u obou sítí, i v „béčku“. Jediné, co jsme řekli, je to, že preferujeme „céčko“. Budeme ale rádi, když získáme licenci, ať už to je kdekoli. „Céčko“ jsme preferovali proto, že Český Telecom klade důraz na interaktivní služby a my si myslíme, že naši diváci jsou hravější než diváci jiných televizí, takže tento potenciál chceme využít. I když v první řadě bude důležitější rozšířit spíš počet nových televizních programů. Ta nadstavba dražších set-top-boxů přijde až v další vlně, dalších měsících a letech a bude doplňovat trh.

DVB-T perex obecný

Óčko ve zkušebním multiplexu Českého Telecomu

Hudební televizi Óčko mohou od 7. října naladit majitelé digitálních set-top-boxů v Brně. Po Praze jde o druhé město, kde tato stanice vysílá prostřednictvím pozemních digitálních vysílačů. Brněnské vysílání probíhá v rámci krátkodobého experimentu Českého Telecomu, který provozuje jeho dceřiná společnost Omnicom Praha. Naladit ho lze na brněnském kanálu 25 a také v Praze na kanálu 64. Více ve speciálním článku.

Myslíte, že interaktivní služby budou mít masovou odezvu?

Myslím si, že v první řadě si lidé budou kupovat set-top-boxy kvůli novým programům. Vůbec nebudou přemýšlet nad tím, že existují nějaké interaktivní služby, protože nevědí, co to znamená. Neznají je. Druhý důvod bude to, že lidi dostanou kvalitní obraz. Doposud to je tak, že analogové vysílání je v mnoha lokalitách špatné. A i lidé, kteří platí koncesionářské poplatky, třeba nemohou přijímat oba programy České televize. MHP bude doplněk a když bude úspěšný, bude generovat nějaké další příjmy a bude atraktivní pro diváky.

Budete MHP nějak podporovat? Třeba kampaní pro diváky Óčka, aby si kupovali kvalitnější a dražší set-top-boxy?

Určitě ano, ale ne ze začátku. To bude spíš o nových programech. Ale potenciál našich diváků je v interaktivních službách, takže abychom se nějakým způsobem lišili, určitě ho budeme využívat. Óčko bude interaktivní, bude se na něm moci hlasovat a číst si zprávy iDnes.

Neuvažuje iDnes o e-shopu se set-top-boxy nebo o užší spolupráci s nějakým takovým prodejcem?

Jedna taková spolupráce se už rozběhla mezi pražskou redakcí MF Dnes/iDnes a jedním obchodem. Určitě ano, ale jestli to bude internetový shop, nebo ho bude provozovat někdo jiný a my budeme zajišťovat prodej po Internetu, to jsem ještě neřešil. Ale určili jsme si, že časem budeme nabízet set-top-boxy a budeme se snažit domluvit nějaké ještě lepší ceny, než jsou teď na trhu, a že bychom to mohli zkombinovat třeba s předplatným MF Dnes. V podstatě jde jen o to, abychom mohli začít řádně vysílat a mohli na tom začít smysluplně dělat. Když se nezačne řádně vysílat, tak je otázka, jaké set-top-boxy máme podporovat. Jestli nebude lepší se zaměřit na satelitní přijímače, protože satelitní vysílání žádné politické lobby neovlivní.

S Českým Telecomem, nebo lépe řečeno s Eurotelem, jste zkušebně vysílali Óčko prostřednictvím DVB-H a UMTS pro mobilní telefony. Jak velký zájem o tuto službu předvídáte v České republice?

U DVB-H nevím. Je to spíš taková hračka. Myslím si, že nebude mít praktické masové užití. Jen si představte, že budete sledovat televizi přes mobil. Na televizi se lidé dívají řádově několik hodin denně. Budou ji tak dlouho sledovat na mobilu?

Tak to nemusí být jenom živé vysílání. Mohli byste nabídnout zpoplatněný obsah, třeba stahování videoklipů.

To ano, ale bavíme se o DVB-H. To bude takový doplněk, ale určitě nebude mít podobnou sledovanost jako klasická televize. Pokud jde o UMTS, od toho si slibuji hodně, protože jednak si lidé budou moci stahovat nějaký stream Óčka, ale také našich zpráv dělaných pro Internet. Možná máte pravdu v tom, že když dnes děláme zpravodajství pro internetovou televizi, nemusí být daleko doba, kdy bychom mohli dělat nějaký zpravodajský kanál přes UMTS. Říkal jsem, že je to moc drahé a nevyplatí se nám to. Možná, že už v tuto chvíli bychom mohli zvážit, zda by se nám nevyplatilo vyrábět půlhodinovou zpravodajskou smyčku denně a nabízet ji divákům přes UMTS. A nepůjde jen o mobily, ale také o rychlé přenosy dat do počítačů.

Óčko zatím vydělává hlavně na klasických reklamních spotech a placených sms vzkazech. Co bude jeho hlavním zdrojem příjmů, podaří-li se vám získat licenci pro pozemní digitální vysílání?

Doufáme, že se esemesky časem přesunou do toho interaktivního ovládání digitální televize a že potom budeme mít lepší podíly z těchto příjmů. Pak by mohla jít jejich cena dolů.

Teď stojí jedna sms na Óčko patnáct korun.

To jsou ceny, které jsou nějakým způsobem určené. Může to stát samozřejmě méně, ale aby to dávalo nějaký smysl a zaplatily se ceny do soutěží, mohlo by být hlasování levnější a operátor by si nebral tolik.

CIF24

Můžou tyto další typy příjmů převládnout nad klasickou reklamou na Óčku?

Asi ne. Ale když se tak stane, budu mile překvapen.

Chcete, aby Óčko pokračovalo ve zkušebním vysílání DVB-T?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).