Hlavní navigace

Syndrom Tisíce a jedné noci: důchodci se přesunuli od ČT 1 k Nově

20. 2. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Experiment televize Nova s tureckou telenovelou v hlavním vysílacím čase měl kromě rychlého vystřízlivění managementu naší nejsledovanější televize ještě jeden efekt. V týdnu, kdy Nova vysílala Tisíc a jednu noc v prime time, klesl první program České televize v podílu na dospělém publiku na historické minimum. Tisíc a jedna noc lákala z dvou třetin diváky starší 55 let, a právě to je nejsilnější publikum ČT 1.

Riziko zacílení na jedinou skupinu

Jedničce skutečně není co závidět. Mít obchodní ředitel České televize Robert Kvapil vlasy, asi si je rve z hlavy (a Jiří Janeček s ním). ČT pořád ještě prodává reklamní časy a jakýkoli výkyv sledovanosti hlavního programu směrem dolů znamená problém s plněním smluv ohledně dodaných GRP – bodů sledovanosti, kterými si inzerenti dopředu nakupují televizní kampaně. Komerční televize by to vyřešila tím, že by natáhla reklamní bloky a dávala je častěji. Veřejnoprávní televize, která má ze zákona mnohem méně reklamního prostoru, se k takovému řešení uchýlit nemůže.

Tisíc a jedna noc a propad podílu programu ČT 1 na historicky nejnižších 14,94 procenta v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku na minulý týden odhaluje v celé nahotě problém veřejnoprávní Jedničky: dlouhodobě jde o program s vůbec nejstarším publikem. Nové programové schéma, které ČT 1 nasadila od letošního ledna, této věkové skupině jenom nahrává. Samozřejmě není nic špatného na tom vysílat pro starší diváky, ostatně výkonný ředitel ČT 1 Radan Dolejš to sliboval už při svém loňském nástupu na Kavčí hory. Ale veřejnoprávní televize by neměla vysílat jen pro staré (viz ČT 1: Tahle televize je pro starý).

Proč Jednička kašle na mladé?

Jednička má několik pořadů pro nejmenší diváky, předškoláky a děti školou povinné, potom dlouho nic a pak už vysílá pro vyloženě starší publikum. Mezitím se skví generační díra, kterou se už několik let snaží zaplnit naše největší komerční televize: Nova, která cílí na diváky od 15 do 54 let, Prima, která chtěla oslovovat stejné publikum a nakonec se zaměřuje stejně jako ČT 1 na všechny diváky starší 15 let, a Barrandov, který dopředu hlásal zájem o třicátníky a starší, ale nejlépe se mu daří v „novácké“ skupině diváků od 15 do 54 let.

Jako by ČT 1 ten prostor pro mladé schválně opustila a nechala ho komerčním televizím. Pro mladé vysílal hlavně program ČT 2, jenže z toho v rámci lepší profilace zmizelo to nejsilnější, co kdy měl – sportovní přenosy. A další atraktivní pořady pro mladé, jako třeba Simpsonovy, vykoupila konkurence a přešly většinou na Primu Cool. Onen unikátní programový mix ČT 2, který nám veřejnoprávní televize v zahraničí tolik záviděly, zcela zmizel a místo něj tu je nemastný neslaný kulturní kanál, který se potácí na okraji zájmu diváků.

BRAND24

Už se nebojuje jenom o prime time

Největším problémem ČT je ale Jednička. Výkladní skříň veřejnoprávní televize, která měla podle strategie Jiřího Janečka nabízet to nejlepší ze všech ostatních kanálů, se už několik let propadá a v posledních měsících nabrala velmi podobný sešup jako hlavní program Novy. Upřímně jsem zvědavý, co s její sledovanosti udělá rozhodnutí Novy přesunout telenovelu Tisíc a jedna noc do podvečera od půl šesté. Tedy přímo proti Zprávám o půl šesté a reprízám seriálu Nemocnice na kraji města na Jedničce.

Něco mi totiž říká, že Nova pomalu začíná chápat, kde by se daly nabrat body, aniž by musela nějak finančně krvácet. Off time komerční televize zatím moc nezajímal, přitom se v něm dá za málo peněz zahrát hodně muziky. Vyzobat časy, které konkurence zalátává nesmyslnými reprízami ještě nesmyslnějších seriálů a dát do nich něco, co by v prime time tolik nefungovalo, ale není to úplně odpad. Pozdně odpolední časy jsou pro to jako stvořené, a v nich televizi sledují hlavně starší diváci. Tisíc a jedna noc jim evidentně padla do oka. Rozhodně víc než Nemocnice na kraji města po dvaceti letech.

Která z následujících televizí má podle vás nejstarší publikum?

  • Nova.
    25 %
  • Prima.
    5 %
  • ČT 1.
    57 %
  • TV Barrandov.
    13 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).