Hlavní navigace

Taťána le Moigne: chceme být nejoblíbenějším vyhledávačem v ČR

16. 3. 2007
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

 Autor: 29
Ředitelka české pobočky Googlu hledá nové lidi do svého týmu, který by měl změnit podíly na trhu s vyhledáváním a PPC v Česku. Zdejší prostředí považuje za výborně technologicky i ekonomicky připravené, ale vadí jí malá ochota studentů cestovat za zkušenostmi. Google bude v ČR především navazovat strategická partnerství, přinese však také nové lokalizované služby.

Prozraďte nám, jak jste se vlastně do Googlu dostala?

To je celkem vtipná historie. Abych to vzala od začátku, tak v roce 1989 jsem dostudovala (Automatizace systémů řízení na VŠE), pak jsem strávila dva roky ve společnosti Abakus Distribution, což byla jedna z prvních distribučních firem v době, kdy tu nebyly ani české klávesnice. Dostala jsem na starost lokalizaci projektu Framework (společnost Ashton-Tate). Pak jsem přešla do Digitalu, což byla pro mě fantastická zkušenost. Tehdy jsme dělali upgrade VAXů, pak přišel ULTRIX, NTčka, byla to nesmírně zajímavá práce v technologické firmě. Tehdy však ještě ‚nebyl‘ Internet a marketingu v IT dominoval Microsoft. A i když jsem technologie studovala a diplomku psala v Assembleru, tak jsem cítila, že talent na další rozvoj tímto směrem nemám a že bude lepší přejít do oblasti, která je mi bližší – komunikace, networking a byznys.

Do Microsoftu jsem nastoupila, když v něm v Praze pracovalo asi dvanáct lidí, a byla to další velká škola, tentokrát marketingu a IT. Měla jsem možnost v letech 1994–2003 prožít velmi zajímavou etapu vývoje téhle společnosti. V roce 2002 se mi narodil syn (tehdy jsme žili v zahraničí) a já jsem po velkých úvahách odešla do domácnosti. Upřímně řečeno, neplánovala jsem návrat do korporátní sféry, během mateřské jsem podnikala, což mi úplně stačilo (měla jsem vlastní konzultační firmu a také jsem dělala hry pro děti). Pak ale přišel Google s nabídkou, která byla hodně zajímavá. Původně chtěli, abych se zase přestěhovala, což se mi nechtělo, protože jak ‚malý‘, tak ‚velký‘ se musí naučit česky. Pak jsme se naštěstí dohodli na tom, že Google v Česku potřebuje začít na trhu aktivně fungovat. Zážitkem pro mě byly i přijímací pohovory, Google klade důraz na určitou harmonii lidí jak po stránce akademických a profesních zkušeností, tak i po stránce lidské. Řada pohovorů se pak točila kolem toho, proč jsem dělala hry pro děti.

Táňa le Moigne
Taťána le Moigne
  • provozní ředitelka české pobočky Googlu
  • v Googlu pracuje od října 2006
  • v IT pracuje již 17 let
  • 10 let pracovala pro Microsoft, a to v ČR, v Německu a v UK
  • pracovala i ve společnostech Digital Equipment a Abakus Distribution
  • před nástupem do Googlu provozovala čtyři roky vlastní konzultační firmu
  • má vlastní firmu zabývající se návrhem deskových her pro děti
  • vystudovala výpočetní techniku a ekonomii
  • s manželem a synem žije v Praze

Takže schopnost hrát si byla pro Google důležitá.

To ani ne, já sama nejsem příliš hravý člověk, ale spíš šlo o to, že mi nebylo jedno, jestli vymizí slušnost ze společnosti, a snažit se o to u dětí má ještě smysl. Takže je zajímal člověk jako takový, ne jen jeho CV.

Velmi si téhle nové možnosti vážím, protože jsem se po pěti letech doma vrátila do byznysu, který mám moc ráda, do jiné firemní kultury, svět se mezitím změnil – Internet udělal obrovský pokrok – a je fantastické být v tom zpátky.

S jakým záměrem vás tedy Google najal – co je vaším úkolem v Česku dosáhnout?

Nejde o konkrétní úkol či o jedno číslo. ČR je pro Google jednoznačně důležitý trh. Jsou tu chytří lidé. Online trh je tu také na takovém stupni vyzrálosti, že má smysl sem s tímto byznysem přijít. HDP je vyšší než v Portugalsku, takže i připravenost kupní síly je dostatečná. Zadání tedy spočívá v tom zviditelnit produkty Googlu pro českou populaci, přinést kvalitu jeho produktů do Česka, postarat se o jejich rychlejší lokalizaci a podpořit internetový byznys, což v konkrétní podobě znamená navázat lokální partnerství s lidmi, kteří mají za sebou kus práce v IT byznysu obecně.

Když to vezmeme popořadě: které produkty (kromě vyhledávání) by to měly být?

Víte, které to jsou nyní. Máme teď šest lokalizovaných produktů – vyhledávač, Toolbar, Picasa, AdWords a AdSense a Gmail, klíčový produkt. Během pěti měsíců mého působení jsme také otevřeli Gmail všem zájemcům, což je celosvětová záležitost a všechna fakta ukazují, že česká populace ji přijala velmi pozitivně…

Která fakta?

Naše fakta. My svá data nezveřejňujeme, ale budeme o tom mluvit v souvislosti s daty třetích stran. Věřím, že během dvou, tří měsíců vám je budu schopna poskytnout.

Druhý produkt, který jsme nedávno uvedli, byl AdSense pro obsah, kde jsme byli skutečně překvapeni zájmem ze strany provozovatelů webů. Dnes jsme v tomto ohledu jedna z nejrychleji rostoucích evropských zemí. Tady se ukazuje připravenost trhu: každý zámečník, každá malá firma má svoji stránku a přinejmenším tuší, k čemu je možné to využívat. V tomto ‚longtailu‘, tedy na trhu drobných podnikatelů a malých firem, a v jejich internetové připravenosti se výrazně odlišujeme od ostatních zemí ve střední Evropě a řadíme se k zemím, jako je třeba Izrael nebo Finsko.

Co se týče budoucích produktů, tak vás musím zklamat – Google nedělá obvyklé reklamní kampaně, nemluví o věcech, které bude na trh uvádět. Nicméně nové produkty uvádí často a mým úkolem je, aby se tak dělo ještě častěji. Google je v Česku čtyři roky a frekvence nových produktů se bude určitě zvyšovat.

Dočkáme se tedy něčeho nového ještě letos?

Ještě letos určitě ano.

Aspoň jednoho produktu?

Aspoň jednoho produktu.

V AdSense je Česko mezi nejlepšími v Evropě

Týká se nárůst obliby i AdWords, nebo ten je již u českých uživatelů zavedený?

AdWords je tu už léta. My jsme velcí příznivci pay-per-click (PPC) modelu a budeme se ho snažit propagovat i nadále, protože věříme, že do světa marketingu přináší zásadní výhody. Ve spojeni s Google Analytics jde doslova o revoluci v marketingu. Samozřejmě to není všespásné a univerzální řešení, tím je vždy kombinace způsobů – účinný marketing vždy spočívá v integraci produktů. Tam, kde není mnoho peněz na marketing, je však PPC jednoznačně nejefektivnější. To jsem ostatně poznala i na vlastní kůži, kdy jsem jako máma v domácnosti s pomocí spřízněných duší postavila svůj web, zjistila, že je důležité jej optimalizovat pro vyhledávače a učila se na něj s pomocí AdWords přivádět návštěvníky. Když chcete o sobě dát vědět, koupíte si zkrátka klíčová slova v AdWords a zjistíte, že to funguje. K tomu pak stačí přidat AdSense, díky čemuž mi dnes stránky s hrami vydělávají, což je výborné. A když to můžu takto udělat já, může to dokázat každý.

Když se tedy vrátíme k zájmu o AdWords, ten také roste? Rostou např. objemy kampaní?

Rostou. Nemohu říci o kolik, ale je to tak. Jedním z přínosů příchodu Googlu do ČR je i to, že zviditelnil model PPC obecně a inspiruje ostatní hráče na trhu, aby podobné produkty nabízeli také. Pro klienty je to v každém případě výhra.

PPC systémy ovšem byly na českém trhu i před tím, než sem vstoupil Google. V čem vidíte svoji výhodu ve srovnání s nimi?

Globální hráči mají své opodstatnění stejně jako lokální hráči. Já pevně věřím tomu, že trh bude i do budoucna takto variabilní, že český klient si bude moci vybírat mezi všemi alternativami. Výhoda Googlu je v tom, že je to globální reklamní platforma, největší, která dnes existuje – 475 milionů uživatelů měsíčně. Máme enormně širokou partnerskou síť. Investice, které Google dává do své klíčové služby – kterou je vyhledávač, a v Česku bych navíc zdůraznila relevantní vyhledávač, protože kromě vyhledávání ve světě umíme skvěle vyhledávat na českém webu –, jsou obrovské. Udržet dlouhodobě takovou úroveň kvality je zároveň velká výzva. Přímou vazbou na kvalitu vyhledávače je pak efektivita reklamních produktů – AdWords, AdSense – a to je pro Google priorita.

Lokálním podmínkám se umíme přizpůsobit

Český trh je však specifický také v oblibě firemních zápisů do katalogů. Budete se snažit těmto podmínkám nějak přizpůsobit?

Možná ty firmy časem zjistí, že to nebudou muset dělat. Firemní zápis je jistě jednou z možností příjmu pro společnosti, není to však naše strategie, takže my se budeme snažit – jak jsem zmínila na začátku – pracovat na lokálních partnerstvích, snažit se o to, aby český obsah byl v produktech Googlu zastoupen silněji, než tomu bylo doposud. Klienti si pak sami rozhodnou, zda chtějí i nadále za některé online služby platit, či nikoliv, protože se jim to zkrátka nevyplatí.

Co to znamená?

Znáte naše produkty (třeba mapy nebo Google Earth), u kterých dochází k permanentnímu zlepšování informací, k přidávání relevantních dat pro uživatele. Můžeme se tak zcela jistě těšit na vylepšení map tak, aby byly pro české uživatele atraktivnější.

Přibude třeba i zobrazování místní dopravy?

Nebudu to komentovat, ale můžeme se těšit na spoustu zajímavých věcí. Je to běh na dlouhou trať, dnes máme na 90 produktů, takže musíme stanovit priority. My víme, co chceme, ale neznamená to, že to musíme mít zítra. Osobně bych si moc přála, aby Google byl jak pro české uživatele, tak i pro lokální hráče inspirací a inovací.

Víte, že Google vyrostl na „word of mouth“ – na šuškandě, na interním networkingu a z tohoto pohledu je jeho úspěch úžasným příběhem. Já si pak velmi cením toho, že jej zde můžu vyprávět.

Podle Iva Lukačoviče se globální společnosti na lokálních trzích chovají hloupě, protože slepě aplikují globální poučky a ignorují místní specifika. Jedním z těch českých je třeba dominantní pozice Seznamu. Jak s tím chcete bojovat, jak hodláte zlomit nadvládu tohoto portálu číslo jedna?

V prvé řadě nechceme nic lámat. Chceme organickým způsobem poskytnout českým uživatelům kvalitní produkty zdarma a nechat na nich, jestli si vyberou to či ono. Za druhé, nevím, jak dobře je Ivo Lukačovič informován, ale za těch pět měsíců, co jsme tady, jsme uzavřeli dvě významná partnerství, s iDnesem a s Autocontem, což jsou společnosti, jichž si velmi vážím a pamatuji jejich začátky. iDnes ani Autocont nikde jinde ve světě nejsou. Pro nás jsou tato partnerství klíčová – znáte náš obchodní model, víte, že nejsme zdaleka jediní, kdo na našem modelu finančně participuje. Toto jsou naše strategie a my v nich budeme i nadále pokračovat. V Česku je spousta kvalitních potenciálních partnerů a my jednáme s celou řadou velice perspektivních společností.

Ještě bych k tomu chtěla říct jednu věc: jak jste se ptal na moje zadání, tak jedním z úkolů je i hledat talenty, ‚googlery‘, lidi, kteří cítí a smýšlí stejně jako my, protože Google má specifickou firemní kulturu. Minulý týden jsem byla poprvé v naší „centrále“ v Mountain View (Kalifornie). Přece jen jsem různých korporací viděla víc než dost a musím říci, že jsem byla pozitivně překvapená, právě lidmi a atmosférou, kdy cílem není vydělat obrovský balík peněz, ale zkoušet něco nového, vzít na sebe to riziko. Tohle je z té firmy stále velmi znát, což je po osmi letech skutečně výkon. Když mě v dubnu loňského roku nabírali, tak v Googlu pracovalo 6000 lidí, dnes je jich 12.000. Udržet v takovém tempu kvalitu lidí je pro firmu enormně důležité. Proto hledáme lidi – inženýry, marketéry – pro Prahu, pro Zürich, kde máme inženýrské centrum, pro Londýn, do Mountain View, kamkoliv.

Ještě jste se nevzdali záměru sehnat ředitele pro inženýrské centrum v Praze?

Nevzdali. Google má svoji představu o tom, jak udržet firemní kulturu, kterou léta budoval, a která je identická s onou ochrannou známkou – znovu jde o lidi. Češi však třeba ve srovnání se Slováky či Maďary velmi málo cestují s cílem nasbírat pracovní zkušenost za hranicemi. Je velmi důležité, abychom začali být v tomto směru aktivnější, abychom nebyli ten Honza, co spí za pecí, ale abychom včas vyráželi do světa, sbírali zkušenosti a ty pak doma zúročovali. Velmi ráda bych proto apelovala na studenty s tím, že Google má enormní zájem s nimi pracovat a pomáhat jim se rozvíjet.

Jinými slovy, nedaří se vám najít člověka s dostatečnými zkušenostmi?

Jinými slovy, jsme v procesu a zatím se nám ho nepodařilo najít, ale já pevně věřím, že tu takový člověk je. U ředitele R&D centra (těch máme v Evropě zatím deset) je důležitý i určitý manažerský potenciál, zkušenost ze zahraničí, publikační činnost. Nakonec podívejte se, kdo dělá šéfy ostatních vývojových středisek. To je kalibr lidí, které hledáme.

Kolik žádostí už jste takto posuzovali?

Spoustu, přesné číslo vám však neřeknu.

Víc než deset?

No to rozhodně. To ale není žádné množství, denně dostáváme v Evropě 1300 žádostí o místa. R&D director je velmi specifická pozice a ty nároky tomu pochopitelně odpovídají. Google je pořád technologická společnost, důraz je kladen na inovaci a technologie. Zároveň je to skutečně globální společnost, vývojová centra jsme velice rychle přenesli mimo americkou centrálu, což není u amerických firem zrovna obvyklé. Díky tomu pak můžeme adresovat požadavky uživatelů v lokálním měřítku, což je velmi důležité.

Když jdete v Googlu na interní meeting, tak tam sedí Američan, Japonec, Číňan, Ind, Korejec, Polák, Ukrajinec… Takovou globální společnost jsem ve své kariéře nezažila.

Co se týče ostatních pozic, kolik českých zaměstnanců Google letos ještě přijme?

V tuto chvíli to budou jednotlivci. My nejsme společnost, která by dominovala v počtu zaměstnanců. V současnosti hledáme lidi na marketing, business development, inženýry. Google v Holandsku má dnes 40 lidí (je to tři roky stará pobočka). Velice nerada bych se však s nějakým trhem srovnávala, a pokud ano, tak s Finskem nebo s Izraelem – malé trhy, technologicky vyspělé, chytří lidé a silná ekonomika.

Obliba Googlu u běžných uživatelů i jeho fanoušků začíná v poslední době kontrastovat s obavami např. v oblasti ochrany soukromí. Budete se snažit je vyvracet, případně jak?

Takový je život. Vývoj každé společnosti prochází celou řadou různých vln a Google v tom není výjimkou. Podstatné je, že pozitivních věcí je u něj stále více – souvisí nejen s kvalitou produktů, ale i s lidmi, kteří v Googlu působí. V některých specifických případech komunikujeme více než dříve. Je to potřeba. Ochrana osobních údajů je velké téma pro celý průmysl. Každý průmysl má svá úskalí. V automobilovém jsou to třeba emise, v IT a dnes už v celém světě Internetu a s tím související digitalizaci je to ochrana osobních údajů a autorská práva. Jedna z mých aktivit v minulosti (v Microsoftu) se týkala ochrany autorských práv. Softwarová branže byla v tomto směru vždy Popelkou, protože zkopírovat program bylo velmi jednoduché, a lidé, zejména po revoluci, kdy jsme začínali dělat osvětu, příliš nechápali, v čem je problém. Stejně jako u autorských práv legislativa pokulhávala, tak i problematika ochrany osobních údajů jen zvýraznila absenci exaktního právního rámce, který by tuto oblast jasně popisoval. My v tomto směru vedeme řadu diskusí, vystupujeme – na Google – relativně proaktivně, přestože nejsme firma, která hovoří o svých produktech a strategiích.

Osvěta a komunikace je jeden z důvodů, proč je Google v ČR. Nechci ten problém bagatelizovat, ale vezměte si třeba změnu percepce rizik při placení kartou, to se za 15 let silně proměnilo. Jednoznačnou odpověď na to, jak se bude vyvíjet ochrana osobních údajů, ale samozřejmě neznám.

Chceme být nejoblíbenější

Pojďme tedy zpátky k tomu, na co jistě odpověď mít budete. Pro Google je klíčovým produktem vyhledávání, ve kterém je na českém trhu dvojka hned za Seznamem. Ten má silný náskok, který se ještě zvyšuje. Co s tím hodláte dělat a jakého podílu byste chtěli dosáhnout?

Vy máte vaše data, my máme naše data…

A jaká data máte vy?

Já bych to zatím, jak už jsem zmínila, nechtěla konkrétně komentovat, ale my víme jednoznačně, že český trh pozitivně (a tím myslím i čísla) reaguje na fyzickou přítomnost Googlu.

Takže podle vašich dat podíl Googlu roste? Protože když jsme o tom mluvili naposledyDenisem Woodsidem, tak používal data Navrcholu.

To bylo ovšem září loňského roku. Já bych raději s touto diskusí počkala až na okamžik, až budu moci použít svá data, a pak je s vámi ráda proberu.

Podívejte, Google sem nepřišel stylem ‚a teď jsme tady‘, s reklamní kampaní a podobně. Přišli jsme sem s tím, že jde o běh na dlouhou trať a cílem je uživatel. Jsme přesvědčeni, že přinášíme kvalitu zdarma, která českého uživatele osloví. A musíme se postupně postarat o to, aby postupem času vůbec věděl, co je to Google – třeba že řada lokálních hráčů používá jeho vyhledávání. Chceme, aby věděl, jaké máme další produkty, alespoň ty v ‚top ten‘.

Jak mu to chcete sdělit, když se vyhýbáte reklamním kampaním?

Jak jsem už říkala, budeme mít celou řadu aktivit s partnery, budeme se účastnit relevantních akcí – v dalších třech měsících to budou dvě – kde budeme oslovovat konkrétní cílovou skupinu. Snažíme se být maximálně cílení v komunikaci a potkávat se s lidmi v okamžiku, kdy to pro ně může znamenat přidanou hodnotu, a ne na ně koukat z televize, rádia, z médií obecně. Máme nějakou výchozí pozici a máme plán, který směřuje k tomu, aby Google byl nejoblíbenějším relevantním vyhledávačem v ČR.

To znamená, aby byl jedničkou.

To znamená, aby byl nejoblíbenější. Aby udržel v čase svoji kulturu a to, co dělá Google Googlem. To je způsob, jakým funguje, dělá byznys a vyvíjí se dopředu. Proto říkám nejoblíbenější. Google je životní styl.

Zmiňovala jste podporu cílových skupin. Znamená to, že se uživatelé AdSense mohou těšit na rozšíření podpory? Podle některých ohlasů provozovatelů webů není komunikace s Googlem zrovna ideální.

Zcela jistě. V Dublinu pracuje skupina Čechů a Slováků (dnes je to do desíti lidí) a probíhá další nábor. Uživatelská základna se utěšeně rozrůstá a my je určitě budeme podporovat.

Dočkají se čeští uživatelé lokalizace YouTube?

BRAND24

Necháme se překvapit.

Děkuji za rozhovor.

Vyhledáváte na Googlu?

  • Ano.
    88 %
  • Občas.
    9 %
  • Ne.
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).