Hlavní navigace

Google: otevřeme v Česku pobočku

4. 9. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Vstup Googlu na český trh se odehraje ve třech krocích a první máme za sebou, říká Dennis Woodside, Director of Emerging Markets. Co si Google myslí o pozici Seznamu, jaké služby českým uživatelům nabídne a co všechno bude místní pobočka zajišťovat? Čtěte exkluzivní a zřejmě první rozhovor v ČR s vysokým představitelem Googlu o jeho plánech pro Česko.

Kdy Google vstoupí na český trh?

„Co se týče Googlu, disponuje Česká republika značným potenciálem pro jeho obory podnikání. Země silně investuje do internetové infrastruktury a my chceme být součástí prvních fází růstu e-komerce – jak se lidé připojují k Internetu a začínají zde obchodovat, je to příležitost pro Google poskytovat služby, které mohou zasáhnout aktivně vyhledávající uživatele. Věříme, že český internetový trh rychle poroste. Google jako společnost existuje teprve sedm let a první pobočku mimo USA jsme otevřeli před pouhými třemi a půl roky, takže Česká republika byla na seznamu zemí, které nás zajímají a do kterých vstupujeme v relativně počáteční fázi.

Google používá pro vstup na nové trhy třístupňový model. Čtvrteční oznámení (o spuštění plně lokalizovaného obsahu na doméně google.cz, pozn. aut.) označuje první krok pro vstup na český trh. To znamená zabezpečení místní domény a vlastnictví základní množiny lokalizovaných produktů pro místní uživatele. Cílem spuštění google.cz bylo poskytnout českým uživatelům snazší a pohodlnější přístup ke světu informací na Internetu.

Věříme, že pro uživatele je výhodné získat na jedno kliknutí výsledky vyhledávání na Googlu prostřednictvím českého rozhraní. Nyní tedy díky adrese www.google.cz mohou získat přístup k plnému rozsahu produktů, které už máme dostupné v českém jazyce – vyhledávání (Google search), AdWords (náš velmi úspěšný, globální reklamní systém), AdSense pro vyhledávání (program, který umožňuje provozovatelům webů poskytovat české výsledky vyhledávání na svých serverech a generovat zisk skrze reklamy Google AdWords), Picasa, Gmail a Desktop 4.0.

Druhý krok spočívá v najmutí místního (country) manažera, prozkoumání priorit na místním trhu, a podle toho je začít vykonávat a najímat další zaměstnance. Budeme se muset zaměřit na školení a zajistit, aby naše produkty byly účinně lokalizovány.

Třetí krok bude správa klientů v celé České republice z místní pobočky a poskytování úplné podpory. Googlův český tým bude nabízet cílené reklamní programy, poskytovat místní zákaznické služby a podporu a uzavírat spolupráci s agenturami, vydavateli, poskytovateli internetových služeb atd.“

Dennis Woodside

Dennis Woodside

  • V Googlu pracuje jako Director of Emerging Markets, EMEA
  • Do Googlu nastoupil v roce 2003 jako Director, Business Operations, zodpovědný za vstup na trhy Číny, Brazílie a Mexika a za redefinici prodejní strategie Googlu v Evropě.
  • Spoluvedl určování potřeb přímých inzerentů pro severoamerický projekt „Trinity“ a také pro stejnojmenné projekty v Evropě a Japonsku.
  • Nyní zodpovídá za spuštění operací v Izraeli, Turecku a Polsku, za vstup na ruský trh a za EMEA strategie a operace. Dennis také vyvinul program zajišťující stejnou inovativnost v obchodní architektuře jako u produktů Googlu.
  • Dennis Woodside má dvacetileté zkušenosti v obchodním marketingu a dohodách a pracoval na všech hlavních evropských trzích. Před vstupem do Googlu Dennis pracoval jako Associate Partner u společnosti McKinsey & Co. v Los Angeles.
  • Dennis vystudoval obor Industrial Relations na Cornellově univerzitě a získal rovněž doktorát v oboru práv na univerzitě ve Stanfordu. Žije v Londýně.

Kolik asi lidí Google v Česku zaměstná?

„V první řadě platí, že náš byznys je globální, což znamená, že už nyní má Google lidi s kontakty na českém trhu. Jsou zde technici, kteří lokalizují produkty do češtiny, lidé poskytující služby inzerentům, zajišťující marketingové funkce, finance a spousta dalších. Takže je těžké říci, jaký je jejich aktuální počet.

Google není tradiční společnost, budeme zaměstnávat podle potřeb, které v určité oblasti vyhodnotíme. Nyní je tedy vyhodnocujeme a učíme se o zdejší oblasti vše, co se naučit můžeme. Pokud srovnáte Českou republiku se zemí o ekvivalentní velikosti, například s Nizozemím (něco přes 16 milionů obyvatel), tam jsme otevřeli pobočku s jedním zaměstnancem před pouhými třemi lety. Nyní jde o zastoupení se 40 lidmi a s významnými příjmy.“

Plánujete v Česku otevřít také vývojové centrum?

Google má nyní v Evropě několik vývojových center, například v Curychu, Moskvě, Haifě a v dalších městech. V současné době zkoumáme příležitosti k otevření dalších působišť ve střední a východní Evropě a v dalších oblastech světa, ale nyní k tomu nemáme co oznámit.

Proč jste se svým vstupem do České republiky dosud váhali? Zejména co se týče domény google.cz, kde donedávna běžel obsah vůči Googlu konkurenční…

„Google je dostupný v České republice už asi tři a půl roku. Například AdSense pro vyhledávání je v Česku už nějaký čas dostupný, stejně tak AdWords, Gmail a další.

Takže po nějakou dobu jsme měli produkty dostupné v češtině, ale neměli jsme místní doménu. Spousta Čechů očekávala, že se po zadání adresy google.cz dostanou ke službám Googlu, a byli zklamáni. Pochopili jsme, že je to problém, a doménu zajistili.“

Neobáváte se silné pozice Seznamu, české portálové jedničky? Jak velký tržní podíl byste chtěli dosáhnout (a jakým způsobem)?

Dva ze tří českých uživatelů nyní hledají pomocí Googlu, to je podle nás slušný tržní podíl. Můžeme českým uživatelům nabídnout unikátní produkty, protože máme osvědčené kvalitní technologie, které inzerentům a uživatelům zpřístupňují jak lokální, tak globální informace napříč formáty a platformami. Konkurenci očekáváme a vítáme; vstup Googlu na tento trh je dobrý pro uživatele a povzbudí všechny hráče k inovacím. V Googlu věříme, že inovátoři jsou ti, kdo uspějí; věříme, že víme, jak inovovat a dělat to v měřítku větším, než dokáže kdokoliv jiný na světě. Náš hlavní cíl je přinášet více užitku zákazníkům a uživatelům a budovat společnost světové třídy.

Na českém trhu dnes působí také několik PPC reklamních systémů. Myslíte, že je zde stále dost prostoru pro váš systém AdWords?

„Na každém trhu je vždy několik místních hráčů, kteří nabízejí odlišná řešení od toho, se kterým do jejich společnosti vstupujete. Nicméně, co může Google AdWords inzerentům nabídnout, jsou unikátní možnosti – AdWords je jediná opravdu globální inzerentní platforma, se sítí o doslova stovkách tisíc inzerentů. Google AdWords inzerentům umožňuje nejen cílit na jejich místní české zákazníky, ale na každého ze 491 milionů uživatelů Googlu měsíčně po celém světě.

Věříme, že inzerentům a také provozovatelům webů nabízíme něco jiného ve smyslu měřítka, dosahu a distribuce, a těšíme se, že pomůžeme růstu online reklamy a také českému obchodu opravdu zapřáhnout sílu Internetu ke zvýšení prodejů a k nárůstu jejich konečných součtů.“

Zvažujete akvizici některé místní společnosti nebo služby?

„Google nevstupuje na trhy pomocí akvizic. Na českém trhu máme už nyní uzavřeno několik dohod s klíčovými hráči. Nicméně vždy hledáme možnosti partnerství s relevantními společnostmi. Google má českým partnerům také hodně co nabídnout. Jsme osvědčenými a dobrými partnery v jiných částech světa (investicemi v AOL Time Warner, spojenectvím s Ebay, Vodafonem a T-Mobilem) a budeme plnit stejné závazky k současným i potenciálním partnerům v Česku.

Obchodní úspěch Googlu souvistí s růstem Internetu a e-komerce. Google e-komerci pohání kupředu a má zájem pomáhat obchodu v České republice.“

BRAND24

Co si myslíte o penetraci broadbandu v Česku – je dostatečná pro další rozvoj trhu?

K naší filozofii patří přesvědčení, že žádný přístup k Internetu nemůže být pro naše uživatele dost dobrý, ať už je to skrze broadband, bezdrátové či mobilní připojení. Čeští uživatelé mají sklon být docela sofistikovaní a přijímají nové technologie poměrně pohotově. Penetrace mobilního připojení je docela vysoká. 

Chtěli byste pracovat v české pobočce Googlu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).