Hlavní navigace

Televizní noviny zahájily rok 2015 katastrofálním propadem. Události i zprávy Primy posilovaly

Jan Potůček

UVNITŘ GRAFY A KOMENTÁŘ TELEVIZÍ – Porovnali jsme sledovanost hlavních zpráv Novy, Primy a ČT za první lednový týden letošního a loňského roku. Pro Novu to není dobré čtení.

Doba čtení: 4 minuty

Půl milionu diváků – tolik ztratila v průměru hlavní zpravodajská relace televize Nova, Televizní noviny, meziročně v prvním lednovém týdnu. Zatímco loni touto dobou oslovovala v průměru dva miliony diváků, letos to je pouze půldruhého milionu. V podílu na publiku se Televizní noviny propadly pod hranici 40 procent, přičemž v minulosti bývaly i výrazně nad 50 procenty. Zajímavé je, že konkurenční zpravodajské relace na České televizi, Primě, ale i TV Barrandov, si meziročně v prvním lednovém týdnu polepšily. Nejvíc asi Prima, která si připsala až 200 tisíc nových diváků, ČT v průměru posílila o 100 tisíc a TV Barrandov zhruba o 60 tisíc. Čím to, že ztrácela pouze Nova? A co na to říká šéf jejího zpravodajství Martin Švehlák?

Může za to pauza Ulice a Ordinace, tvrdí Nova

Ani na Nový rok se Televizní noviny nepřiblížily hranici dvou milionů diváků, což by ještě začátkem loňského roku jejich standard. Zatímco 1. ledna 2014 je sledovalo 2,239 milionu dospělých diváků, první letošní den to bylo jen 1,800 milionu. V podílu na publiku v cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou se Nova orientuje, dokonce klesly pod 40 procent (před rokem měly podíl přes 47 procent). A výkyv směrem dolů byl patrný i další dny, kdy se Televizní noviny nedostaly ani na 1,6 milionu diváků. Loni ve stejnou dobu je sledovaly v průměru dva miliony diváků. Žádná jiná televize tak velký meziroční pokles u své hlavní zpravodajské relace nezaznamenala.

Ředitel zpravodajství Novy Martin Švehlák vysvětluje pokles netypickým obdobím po vánočních svátcích a Silvestru. „Hlavní zpravodajskou relaci televize Nova Televizní noviny v uplynulém roce průměrně sledovalo 42,58 procent diváků 15–54 u obrazovek a jedná se dlouhodobě nejsledovanější zpravodajskou relaci. Sledovanost Televizních novin na začátku kalendářního roku je ovlivněna sváteční pauzou divácky oblíbených seriálů Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2 a Doktoři z Počátků, na které se diváci mohou těšit už od třetího lednového týdne,“ odpověděl na dotaz serveru DigiZone.cz. Jenže pauzu měly zmiňované seriály i o loňském prvním lednovém týdnu (s výjimkou Ulice, která je pro TN z hlediska vytváření „polštáře“ výchozí sledovanosti nejdůležitější), kdy se na Televizní noviny dívalo o čtvrtinu víc diváků než letos.

Události stabilně na milionu diváků?

Téměř shodný počet diváků jako loni měly na Nový rok Události České televize. Zatímco loni je v součtu kanálů ČT 1 a ČT 24 sledovalo 1,335 milionu dospělých diváků, letos to bylo 1,352 milionu. V dalších dnech prvního lednového týdne se Kavčím horám podařilo meziročně stoupnout a až na výjimku jediného dne se držet s Událostmi nad hranicí jednoho milionu diváků. Zároveň se už od závěru loňského roku drží nad výkonem Zpráv FTV Primy, takže jsou druhou nejsledovanější zpravodajskou relací na českém televizním trhu. 3. ledna jim dokonce scházelo na vedoucí Televizní noviny „pouhých“ 300 tisíc diváků. V minulosti byly rozdíly mezi oběma relacemi o dost propastnější.

„Pro Českou televizi není ve vztahu k hlavní zpravodajské relaci hlavním hodnoticím kritériem sledovanost, daleko významnějším parametrem je kvalit, vyváženost  a hodnocení  důvěryhodnosti ze strany diváků,“ reaguje na meziroční zlepšení sledovanosti Událostí mluvčí ČT Alžběta Plívová. „Zároveň je obtížné porovnávat vývoj sledovanosti jen z dat dvou, ve vztahu ke zbytku roku atypických, týdnů. Události ČT nicméně dlouhodobě posilují svoji pozici mezi hlavními televizními zpravodajskými relacemi a v loňském roce se staly stabilně druhou nejsledovanější v zemi. Takového diváckého zájmu si velmi vážíme.“ Navíc je to další splněný bod z kandidátského projektu nynějšího generálního ředitele ČT Petra Dvořáka.

NMI18_Sedivy

Prima věří, že jí pomohla její road show

Víc než dvousettisícový propad oproti loňskému Novému roku zaznamenala první letošní den hlavní zpravodajská relace televize Prima. Zprávy FTV Prima ale v následujícím týdnu rychle doháněly skluz a zatímco na Nový rok je vidělo 888 tisíc diváků, už 4. ledna se dostaly nad milion a na této hranici se držely až do konce prvního lednového týdne. Oproti loňsku jde o nárůst až o 200 tisíc diváků, který hodně pomáhá vylepšit celodenní i večerní podíly hlavního kanálu Primy. Škoda, že je pak ničily špatné výsledky hlavních večerních pořadů. Během prvních lednových dní se ve Zprávách FTV Prima vystřídaly všechny tři moderátorské dvojice a u žádné nelze vypozorovat spojitost s velkým nárůstem nebo poklesem sledovanosti, takže není jasné, proč se Primě zrovna na Nový rok tolik nedařilo a později ano.

Ředitelka zpravodajství a publicistiky FTV Prima Jitka Obzinová si meziroční nárůst zájmu o hlavní zpravodajskou relaci Primy vysvětluje velkou letní a podzimní kampaní v několika krajských městech. „Je to, mimo jiné, do určité míry ovlivněno i naší několikaměsíční zpravodajskou roadshow, kdy jsme vysílali Zprávy přímo z českých a moravských měst. Měli jsme tak naprosto přímý kontakt s diváky a jejich potřebami. A věřím, že diváci náš osobnější přístup i kvalitu zpravodajství oceňují a svou pozornost nám budou věnovat i nadále,“ odpověděla Obzinová na dotaz serveru DigiZone.cz. Primu ale nyní čeká boj s ČT o druhé místo, protože souběžně vysílané Události ji už celkem pravidelně poráží.

Našli jste v článku chybu?