S víkendovým ostrým startem datových schránek přišla i automatická aktivace všech dosud ručně neaktivovaných schránek, které byly zřízeny pro subjekty, jimž zákon nařizuje od 1. listopadu 2009 využívání této novinky v českém eGovernmentu. Z čísel, která ČTK prezentoval ministr vnitra Matrin Pecina, je evidentní, že podstatná část firem a úřadů začíná s datovou schránkou pracovat právě až od termínu, kdy jim to nařizuje zákon. Zajímavé je to hlavně u úřadů. Premiér Jan Fisher chtěl po úřadech, aby si své schránky aktivovaly již v průběhu října. Nakonec ale až na aktivaci ze strany ministerstva vnitra s příchodem ostrého provozu čekala téměř polovina úřadů.
U firem pak jde o více než dvě třetiny. Na pobočkách pošt však stále leží značné množství nevyzvednutých přístupových údajů ke schránce, což znamená, že ani po ostrém startu ještě řada firem nemá přístup ke své datové schránce. To by je přitom mohlo mrzet, protože zprávy příchozí do datové schránky se po deseti dnech považují za doručené a eventuálně tedy začínají běžet i různé lhůty. Martin Pecina vytvořil nový tým, který bude od následujícího pondělí každý týden vyhodnocovat, které z úřadů a firem si ze schránek nevyzvedávají zprávy. Ty pak budou kontaktovány. První pracovní den s povinnými datovými schránkami se neobešel bez porodních bolestí ani tam, kde už chtěli schránky začít aktivně využívat. Zejména soudy si stěžují na nedostupnost a rychlost systému. (Finanční noviny)