Nad důvěryhodností tiskové zprávy společnosti Google, která byla publikována včera a týkala se vysoké sledovanosti videí na serveru YouTube , se zamýšlí společnost TNS Aisa, jež je předním subjektem na trhu marketingových výzkumů a informací v České republice s více než dvacetiletou tradicí. Právě TNS Aisa měla pro Google výsledky projektu zpracovat. Americká společnost ovšem sloučila nakonec data z více zdrojů, čím podle ní dospěla k výsledkům, která se de facto nazakládají na faktech, jež dodala výzkumná agentura.
K TÉMATU: YouTube je u mladých diváků do 35 let sledovanější než Nova nebo Prima
Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,
okomentoval postup společnosti Google generální ředitel TNS Aisa Bronislav Kvasnička. Google v tiskové zprávě uvedl, že kromě dat výzkumné společnosti vycházel dále z interních statistik videoserveru YouTube, který vlastní, dat Českého statistického úřadu (ČSÚ), ATO-Mediaresearch, Netmonitor.cz a Cross-mediální studie s Millward Brown.
ČTĚTE TAKÉ: Jedničkou na YouTube letos Johnny Machette, žebříček ovládli Viral Brothers
Ve stejném duchu se později odpoledne k TNS Aisa připojila i Asociace televizních organizací (ATO). Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,
konstatoval hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák ze společnosti Mediaresearch. Data jsou výlučným vlastnictvím ATO. K jejich použití jsme nedali souhlas, a důsledně se proti němu ohrazujeme. Nesprávná interpretace dat poškozuje naše členy, zejména provozovatele vysílání, tj. Českou televizi, FTV Primu a další,
doplnila Vlasta Roškotová.
Samostatné stanovisko dodala v této věci i nejsledovanější česká televize: TV Nova se ohrazuje proti nesprávné a zavádějící zprávě Google a ztotožňuje se se stanoviskem ATO.
Server DigiZone.cz se bude tomuto tématu věnovat i ve své pravidelné nedělní glose.
Stanovisko ATO v plném znění:
Společnost Google zaplavila v těchto dnech česká média tiskovou zprávou, nad níž se musí pozastavit každý, kdo někdy něco slyšel o správném nakládání s výzkumnými daty. Zpráva neváhá porovnávat deklarace s měřením, ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace a porovnává tak naprosto neporovnatelné – i laikovi je zřejmé, že se jedná o lidi s rozdílným chováním. V jednom z klíčových grafů není vůbec uvedena věková cílová skupina, v textu je použito pouze slůvko „lidé“.
„Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ uvedl hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák ze společnosti Mediaresearch.
Ve zprávě jsou hojně používána data z projektu elektronického měření sledovanosti televizního vysílání, aniž je to jasně uvedeno. „Data jsou výlučným vlastnictvím ATO. K jejich použití jsme nedali souhlas, a důsledně se proti němu ohrazujeme. Nesprávná interpretace dat poškozuje naše členy, zejména provozovatele vysílání, tj. Českou televizi, FTV Primu a další “ uvedla v této souvislosti jednatelka ATO Vlasta Roškotová.
Tisková zpráva Googlu je podle názoru ATO čistou datovou demagogií a nabízí se otázka, zda je tento způsob PR pro český trh přijatelný. „Sdělení obsažené v tiskové zprávě považujeme z odborného hlediska za neprofesionální a zavádějící. Jsme překvapeni, že se tak stalo ze strany celosvětového technologického giganta, který takto dezinterpretuje data výzkumu od společnosti TNS Aisa,“ řekla k celé záležitosti Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva Mediaresearch.