Hlavní navigace

Názory k článku Trik ministerstva průmyslu: na obranu Novákové používá záznam, který se nevysílal

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 2. 2019 8:35

    Martin

    Myslím, že to je jednoduché - operátoři nemají zájem na levných datech (bůhví proč, ale evidentně nemají) a státu je to tak nějak jedno. Ministři a vrcholoví politici retailové ceny neplatí, nejspíš neplatí vůbec (a pravděpodobně i jejich blízcí mají nějakou formu slevy, jako u firem a zaměstnaneckých tarifů pro rodiny) a celé jim to je tak nějak jedno.

    (On je to vůbec docela důležitý rys politiky v Česku. Hopla, nejen politiky.)

    Jeden aspekt v té diskuzi nezazněl, zatím. Proč mají operátorům jejich síť platit hlavní retailoví zákazníci? Firmy používají data daleko více a mají i mnohem větší nároky, nicméně platí až desetinové částky proti retailu. Mně třeba čerta starého záleží na latenci (u mobilu), především používám web a IM a aktualizace OS atd., nic realtimového. Mám menší nároky a násobně vyšší cenu.

    A další drobnost, virtuálové. Od síťových operátorů mají tak osekané velkoobchodní nabídky, že také nejsou schopni nabídnout nic lepšího.

    IMO jsme všichni obětí nenažranosti a hlouposti managementů O2, T-Mobile a Vodafone.

  • 20. 2. 2019 8:40

    Martin

    Ještě k té televizi - kdyby ministři (politici) byli názorově konzistentní, asi by nevznikl problém s tím, že pokaždé plácnou jinou kravinu a televize má pak ten luxus vybrat si, co chce. Nebo jak chcete posuzovat, které vyjádření je OK a které ne? Jakékoliv vyjádření ministra by mělo být konfrontovatelné s jakýmkoliv jiným vyjádřením téhož ministra, vlády, vládního programu atd.

    Ale pravda, v poslední době se nám tu rozmohl takový nešvar, ministři, co vědí (nejen) o dané oblasti kulové a pak samozřejmě jejich vyjádření nesnesou jakoukoliv konfrontaci s ničím.

  • 20. 2. 2019 7:02

    Michal Kubeček

    Zase to oblíbené "přes nějakou wifinu, která není vždycky bezpečná". Přes mobilní síť to snad bezpečné je? Žádné síťové spojení není bezpečné, pokud (a) nemám pod kontrolou všechny hopy na trase nebo (b) si ho nezabezpečím sám (TLS, IPsec, ...). Jestli mi poslední úsek zajišťuje nějaký neznámý hotspot nebo velevážený mobilní operátor, to je úplně jedno.

  • 20. 2. 2019 12:40

    Subdominantní melancholik

    Opět se potvrdilo, že diletantství a neschopnost ministrů, když něco plácnou, se zdůvodňuje tzv. vytržením z konceptu.
    Debata s touto Milkou o mobilních datech ani nemohla jinak skončit, než ostudou. Paní ministryně dokázala, že jednoduchost jedince může i pobavit.

  • 20. 2. 2019 9:37

    R.

    Operatori nechteji zlevnit data, protoze takto z toho maji vice a je dost mozne, ze opravdu podcenili infrastrukturu a penize na rozvoj utratili jinde. To je o jejich svedomi. Na druhou stranu se tu predhaneji politici v tvrzeni jak je treba zlevnit data a jak oni na tom budou pracovat a ve finale zjistite, ze o tom vicemene nerozhoduji a spise to hraji na obe strany. Zakaznici jsou zase jen rukojmi.

  • 20. 2. 2019 11:27

    bez přezdívky

    Ono by stačilo zkrátit čas převodu čísla z 10 dnů na den, nebo dokonce třeba jen hodinu a máme tu datové tarify za snové ceny do roka. Protože nefunkční konkurenční prostředí způsobují jen retenční oddělení, které tak nebudou mít čas zasahovat cíleně a operátoři místo toho budou nuceni zvýhodňovat i nabídky veřejné aby o klienty nekontrolovatelně nepřicházeli. Teď mají každého odcházejícího klienta na mušce a vědí, že jen jemu stačí nabídnou lepší cenu ... To je celý problém a tak snadno řešitelný. Představte si situaci a trh nejen mobilních tarifu, ale i bankovního sektoru například kde poskytovatelé nemají možnost vás smluvně vázat na roky dopředu a kde je možné přejít se svým číslem ke konkurenci do hodiny, nebo i rychleji (retence v důsledku toho zcela přestane fungovat) operátoři by se museli už preventivně zajímat o konkurenceschopnost své veřejné nabídky aby k tomu nedošlo. A to to nám přesně jde. Tak proč k tomu zkrácení lhůty nedochází, efektivnější nástroj než právě tento snad už ani nemáme. Technické překážky? To sotva ... státní správa si spíš do značné míry uvědomuje, že kdyby byly podmínky trhu nastaveny skutečně tak že by cenová konkurence FUNGOVALA, operátoři by nebyly schopni budovat jakoukoliv infrastrukturu a k tomu platit přemrštěné částky za přidělené frekvenční pásmo, proto jim museli vyjít vstříc a nastavit trh tak aby v něm výhodné ceny vlastně být nemohly, stát pečuje o všechny příjmové složky rozpočtu a i v tomto bodě tedy hájí svůj zájem spolu s operátory - proto se jejich argumentace v médiích tak často zrcadlí a jakékoliv ústupky jsou spíš optickým klamem než něčím skutečným :-)

  • 20. 2. 2019 18:06

    mberber6

    V některých oblastech transparentní prostředí není a stát musí dělat regulaci - např. u pitné vody si prostě dodavatele nevyberete... V telekomunikacích nebo u silnic je to podobné.
    Zkušenost - já jsem nikdy koncovou cenu neplatil, jako zaměstnanec operátora jsem platil neomezený paušál cca 100 Kč měsíčně, v tom i 20 GB dat (ač spotřebuji tak 150 MB dat, ostatní přes WiFi v práci, doma, všude...), v současné organizaci platím paušál 30 Kč měsíčně a 300 MB dat v ceně... Nevěřím, že operátor toto "dotuje", takže nákladové ceny jsou někde tady i s nějakým ziskem. Všechno nad to je v podstatě zlodějna a "nepřiměřený zisk", něco jako lichva... :))) Jinak se to nazvat nedá...

  • 20. 2. 2019 12:34

    bez přezdívky

    Je to jednoduché. Operátoři chtějí vydělat co nejvíc. To se jim vyčíta nedá.
    Ale jak to, že když jsou operátoři víceméně v celé Evropě titíž, mohou ve Finsku chtít za data výrazně méně, někde jsem zahlédl, že až jednu setinu či méně peněz, jak u nás.
    Já tomu pochopitelně nerozumím, asi to bude kapku složitější, ale jedna věc mi vrtá hlavou: jak to, že páni ministři tuhle informaci nemají. A pokud ano, tak proč místo blití keců, které je tak akorát zesměšní, nezajedou za někým do Finska se zeptat, jak se to dělá.

  • 20. 2. 2019 11:36

    bez přezdívky

    Neda se cekat, ze by televize vysilala hruby natoceny material. Nemelo by to uroven a nikdo by se na to nekoukal. Neco takoveho by utahalo i voIa :-) Takze logicky zverejnuji to nejdulezitejsi, pripadne to co je kontroverzni. Tezko to delat nejak jinak..

  • 20. 2. 2019 11:48

    bez přezdívky

    Věřit se dá čemukoliv, ale zcela jistě ne tomu, že by lhůta pro přenos mobilního čísla vyřešila cenu dat. Už proto ne, že cena dat je u veřejných nabídek de facto stejná napříč všemi operátory a přechod ničemu nepomůže. Pouze výraznější pokles zájmu může vést k tomu, že se budou operátoři snažit získat klienty, ale jinak je to zakonzervovaná věc a kromě úřednických tlachů (ministryně MPO) se nestane vůbec nic.

  • 20. 2. 2019 14:01

    Čermis

    V jednom rozhovoru řekl pan Dvořák (šéf českého Vodafonu), proč jsou data drahá.
    Operátoři chrání svou síť před nadmírou používání a regulují si trh sami. Vyvažují poměr mezi kvalitou jimi poskytovaných služeb a mezi nabízenou cenou za službu. Trh se pak postará o to, že to někdo koupí.

    A důvod proč si operátoři drží data tak drahá? Protože v čechách není dostatečná a kvalitní pevná infrastruktura. Protože doma máme DSL o rychlosti sotva 20Mbps ale přes mobil to jede až 70Mbps? V tomto stavu přinést neomezená mobilní data znamená, že hromadně přestaneme využívat pevných připojení a wifin doma a budeme jen a pouze datovat mobilně. Na to ale mobilní infrastruktura není kapacitně dimenzovaná a určená, znamenal by to její kolaps.

    To, co státní regulátor zanedbal je, že se v minulosti nedostatečně investovalo do rozvoje pevné infrastruktury. SPT Telecom naposledy masivně investoval do zbudování kroucených dvoulinek, pak to koupila Telefonica, ta do pevné sítě nevrazila nic, nakonec to vyčlenili do Cetinu a ten poslední rok/dva investuje do modernizace, buduje rDSLAMy, zavádí vektoring, bonding atp, aby dostal pevnou infrastrukturu opět před mobilní. A není to jen o Cetinu, je to i o podpoře a budování přístupových sítí pro různá ISP, optiky na jednotlivá APčka, poslední míle v kvalitní verzi a ne, že regulátor uvolní 2,4GHz, 5GHz a 10GHz a 60GHz pro bezlicenční použití a neřízeným způsobem se to zasere....

    Pokud bude v rovnováze rychlost pevného a mobilního internetu a mobilní zůstane u modelu FUP a pevný jen u toho rychlostního modelu, tak objemná data budeme rychle honit přes pevnou síť a okamžitá data přes mobilní a nikdo nebude toužit kvůli rychlosti o pevném připojení přes LTE nějakým modemem na střeše.

    Shrnutím souhlasím s tím, že mobilní data máme drahá díky regulátoru ČTU, neboť neplnil svou práci a povinnost v minulých letech.

  • 20. 2. 2019 15:13

    bez přezdívky

    Stát má hlavně nastavit transparentní podnikatelské prostředí, snažit se zasahovat co to nejmíň jde a v první řadě značně zjednodušit celou agendu. Když se dneska nějaký ISP dozví, že k umístění kabelu do země je potřeba kolotoč razítek a časově to vychází na rok a více, než se prvně kopne do země, tak okamžitě ztratí zájem cokoliv takto pokrývat. Tímto stylem to opravdu nejde.

  • 20. 2. 2019 18:12

    EriMobile

    Není pravdou, že pevné VDSL připojení je pomalé. Dostupnost 50 Mbps a více je už ve více jak 1,5 mil. lokalitách - konkrétních adresách. Pevné připojení ze své podstaty bude vždy stabilnější než mobilní připojení. Navíc dnes se u VDSL technologie jedná prakticky o optické připojení, které je kombinované na posledních několika 10 až 100 metrů s metalickým vedením. I dostupnost 100 Mbps je dnes zcela běžná a každý si může jednoduše dostupnost VDSL připojení ověřit na Internetu. Takže argumenty mobilních operátorů, že za drahé mobilní data může nízká rychlost pevného xDSL připojení je naprosto mimo mísu. Je potřeba aby ČTU začal regulovat velkoobchodní mobilní trh s daty. Je potřeba aby konečně začali jednat a nehledali stále důvody proč to nejde, ale důvody proč regulaci zavést. Navíc 4 - mobilní operátor, kterým se stále argumentuje nemusí vůbec nic vyřešit,protože tím čtvrtým operátorem může být firmy založená některým stávajícím síťovým operátorem, stejně jako to udělali před lety u svých virtuálních operátorů typu Tesco Mobil nebo Kaktus. A když budou chtít, tak firmu založí na Kypru a nikdo ani nebude vědět kdo ji vlastní. Je tedy zbytečné rok čekat na zázrak 4 - operátora. Je potřeba co nejrychleji regulovat velkoobchodní trh s mobilními daty pro virtuální operátory a zbytek už vyřeší trh sám, protože virtuálních operátorů jsou desítky. Nemají od koho mobilní data ale nakupovat. Sítoví operátoři si totiž vůbec nekonkurují, co víc ani nemají zájem s virtuálním operátorem smlouvu uzavřít. A když už je smlouva uzavřena, tak virtuální operátor kupuje mobilní data dráž, než je ten sítoví prodává na krámě a to už vůbec nehovoříme o podpultových nabídkách, které jsou úplně v jiném řádu. Toto všechno ČTU řadu let ví, protože všechny velkoobchodní smlouvy od operátorů má u sebe. Takže stačí opravdu chtít s regulací začít. Tak přeji všem zákazníkům štěstí a lidem na ČTU odvahu s tím něco udělat.

  • 20. 2. 2019 13:23

    Martin

    V Androidu je ta možnost přímo součástí systému od Androidu 8.0 (Nastavení --> VPN --> zubaté kolečko vedle zvolené a nakonfigurované VPN --> "Always-on VPN" a "Block connections without VPN" ).

    Jinak to uměla celá řada klientů sama - často to bylo označeno jako "kill switch". Minimálně OpenVPN client to má, VyprVPN a ještě další, které jsem ale už sám nezkoušel. ProtonVPN to sám od sebe neumí, spoléhá na systémové nastavení (viz výše).
    Výhoda implementace na straně aplikace byla v tom, že často šlo VPN bypassnout pro určitý typ připojení, např. pro určité aplikace nebo pro rozsah IP adres. To řešení na úrovni systému tak komfortní není.

    Na iOS nevím, ten nemám.

  • 22. 2. 2019 0:34

    bez přezdívky

    Však vždyť ano - od toho tam ČTÚ je, aby se o to, co píšete postaral. Jenž - nepostaral se. Takže to není.

    Jinak, "Transparentní prostředí" něco jako váza, co se vyrobí a pak to JE. Transparentní prostředí je svou podstatou spíše podobné skutečnostem, jako "svoboda" apod - a svobodu a demokracii si musí taky každá generace vybojovat svoji. Není to nic, co by se jednou vyrobilo a pak to bylo.

    Neexistuje nic takového, že by se vyrobil "trh, který nikdy nebude obsahovat monopoly ani oligopoly". Naopak, toto je potřeba stále hlídat (a je jedno, jestli ustanované hlídače pojmenujeme policisty, soudci či úředníky - to už je jen naše praktické dělení kompetencí)

    A myšlenka, že by úředník dal razítko za mne, když já jsem majitelem pozemku se mi krajně nelíbí - ať si hezky operátoroběhne všechny subjekty, na jejichž pozemku chce něco stavět...

  • 20. 2. 2019 15:12

    Michal Krsek

    Takze ministryne nabriefovana mobilkarema rika, ze mame moc dobou Wifi (ktera je pripojena na pevna pripojeni), ale mobilkari sami rikaji, ze problem je ve spatne pevne infrastrukture a nad to muzeme rict, ze dneska jsou vsichni mobilkari konvergovani v ramci skupiny s pevnou siti ...

    Asi to fakt bude chtit nejake bezohledne aktivisty ze strany uzivatelu.

  • 20. 2. 2019 14:43

    Sob

    Ona to pani ministryne asi myslela tak, ze operator (stejne jako treba vodarna) ma nejakou fixni cast nakladu, ktera se ve vetsich objemech snadneji rozpusti. Teoreticky ma pravdu, nejaky novy prostor pro zlevneni by se pri vyrazne vyssim vyuzivani dat objevit mohl.

    Prakticky to narazi na to, ze operatory ke zlevneni naprosto nic nenuti, konkurence moc nefunguje, ti stavajici si nijak viditelne po krku nejdou. Kdyz clovek vidi ruzne firemni tarify, tak za predpokladu, ze je nedotujou (coz neni pravdepodobne), prostor pro vyrazne zlevneni maji uz ted, ale nezenou se do toho. Kdyz zakaznik plati za soucasnou nabidku, proc si to kazit. Byli by proti sobe, protoze zakaznik vetsinou ma nejaky pomyslny limit pro utratu, takze vic penez z nej stejne nedostanou. Jen by mu pridali data a nic by z toho nemeli. A naopak ti, kteri data opravdu moc nepotrebuji, by pak mohli vystacit s levnejsim tarifem. Oni ti operatori nejsou blbi.

  • 27. 2. 2019 16:15

    bez přezdívky

    Není problém pomocí VPN v

    Debian se připojovat automaticky k netu, směřování dat omezuje UFW, kdy mimo "tunel" proběhne několik paketů tj. Milisekundy vše jde přes tun0.

  • 23. 2. 2019 16:52

    PD.

    Rozdíl je v tom ten, že pokud je 10 dní lhůta, tak retenční oddělení má týden na to, aby dotyčného oslovila s realističtější nabídkou, zatímco při výrazně kratší lhůtě se jejich operační prostor snižuje. Jenže to by bylo řešitelné tak, že operátoři zavedou něco jako bankovní transfer - novému operátorovi sdělím, odkud přecházím a on to vyřeší za mě (takto to funguje v některých zemích, minimálně v Itálii).
    Jenže právě ty banky mi ukazují, v čem je velký problém s naší veřejností: od příchodu mBank v r. 2007 mají naši lidé možnost používat banky bez zbytečných poplatků, ale dodnes se v diskusích objevují stížnosti na to, jak "nás banky na poplatcích dřou o stovky měsíčně" - hospodské kecy jsou jednodušší než něco udělat i tam, kde to jde. I kdyby dnes přišel Iliad s nabídkou 30 GB za 150 Kč, lidi budou remcat, jak jsou ti operátoři nenažraní, protože jsou líní přestoupit a čekají, až i ten jejich zlevní...

  • 20. 2. 2019 6:52

    vain

    To je moc hezký gulášek :-) A do toho se míchá ještě Nováková a Novák :-) A popravdě ta Česká televize taky hezky šachuje s těmi rozhovory, natočí jich několik a potom použijí, co se jim hodí? Nebo jak to funguje?

    A jestli opravdu jen "citovala" argument operátorů, proč se nikdo nezeptá operátorů, jak to, že ještě loni šéf Vodafonu prohlásil, že nemohou být neomezená data, protože by je lidé začali moc používat a přetížili by sít a po půl roce se dozvídáme, že je to drahé, protože to používáme málo? https://www.lupa.cz/aktuality/sef-vodafonu-neomezeny-tarif-zavest-nejde-lide-by-pripojenim-domacnosti-pretizili-sit/

    Tak já tedy nevím, používat nebo nepoužívat?

  • 20. 2. 2019 22:15

    ludva

    Stovka měsíčně ... řekněme, že je deset miliónů aktivních uživatelů. To dělá 12 miliard. A to pro tři (doufejme čtyři) operátory. Teď jen Vodafone má obrat 14 miliard a zisk 745 miliónu (za rok 2016, co jsem našel). TMO obrat 26,4 miliardy.

    Mohu si myslet o lichvě našich operátorů cokoliv, ale stovka měsíčně mi přijde jako hodně velký nesmysl. Museli by mít násobně větší příjem z ostatních služeb. Ale je to reálné?

  • 20. 2. 2019 19:29

    bez přezdívky

    U pitné vody si sice dodavatele nevyberu (pokud vynechám možnost dovozu vody cisternou), ale u telekomunikací si v naprosté většině lokalit vybrat mohu (DSL, kabel, mobilní síť, WiFi) a není důvod, aby stát něco reguloval.
    K těm dotacím asi tolik, že běžný retail user musí operátorům vydělat dost na to, aby tito mohli dávat všemožné neveřejné nabídky za pár korun, díky kterým jim stoupá celkový počet "úvazkových" klientů neboli těch, ze kterých mají pravidelný příjem a jistotu, že jim nikam neutečou (byť z nich jinak nic není). Jinak totiž není žádný důvod, aby dávali za stovku měsíčně flat a 20 GB k tomu.

  • 20. 2. 2019 10:48

    peci1

    > tak ji mám zapnutou pořád

    To by me zajimalo. Ja jsem zatim nenarazil na OS, ktery by mel moznost "hned po pripojeni k internetu se pripoj k tehle VPN a mimo ni nesmi protect ani bajt"... Zatim jsem potkal jen "po pripojeni k internetu se rucne pripojim k VPN", coz znamena, ze treba 10 vterin z meho zarizeni tecou data mimo VPN tunel... Nebo tohle delaji treba VPNky od antivirovych spolecnosti automaticky?

  • 20. 2. 2019 11:45

    Kamil Zmeškal

    Nemyslím si, že by zkrácena lhůta na převod na 1 den cokoli řešila. Ten, kdo chce přejít, tak snad těch 10 dnů počká. Jaký je v tom rozdíl? Nepřechází se každých 14 dnů, takže těch 10 dnů IMHO žádnou významnější roli nehraje.

    Pokud se někdo uvázal, jeho problém. Navíc to uvázání bylo výměnou za nějaké zvýhodnění. Pokud je uvázání jen možnost a ne povinnost, tak moc nechápu, čemu by mělo vadit. Je to každého věc, zda se uváže nebo ne. Pokud mu ty výhody za to stojí a spočítá si to, tak proč se neuvázat.

  • 20. 2. 2019 8:43

    Martin

    Na wifinách (snad s výjimkou té domácí, jestli věříte svému ISP) bez VPN ani ránu :)
    A když už tu VPN mám, tak ji mám zapnutou pořád, i na mobilní síti.