Hlavní navigace

Twitter má zásadní problém, noví uživatelé nepřicházejí

29. 10. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Twitter.com
Dalo by se o tom psát znovu a znovu, Twitter pro nové uživatele lákavý není, navíc už zpravidla mají jiné sociální sítě

Twitter added only 4 million new users last quarter na Quartz je jedním z mnoha aktuálních článků na téma staronového problému Twitteru. Neroste, nenabírá dost rychle nové uživatele, a pokud už si někdo Twitter zkusí, tak na něm obvykle nezůstane. Není divu, Twitter je stále stejně obskurní a proces založení účtu je čím dál složitější a složitější.

Čerstvé čtvrtletní výsledky Twitteru (PDF) opět vzbuzují obavy. Přibylo jen pár milionů nových uživatelů. Celkem jich nyní má Twitter 320 milionů (celosvětově měsíčních aktivních, včetně těch přes SMS), v předchozím kvartále to bylo 316 milionů. Akcie Twitteru na to zareagovaly tradičně propadem a šéf Twitteru tak trochu pohádkami o tom, jak chystá nový Twitter. 

Výsledky navíc ukazují opět ztrátu, 132 milionů dolarů při příjmech 569 milionů dolarů. Na čemž také není nic až tak zvláštního, když se v potaz vezme hodně zvláštní dlouhotrvající neochota Twitteru zpřístupnit ve většině světa zadávání reklamy bez zbytečných komplikací a prostředníků.

V USA, tedy tradičně v zemi pro Twitter nejdůležitější, se navíc růst zpomalil ještě více a Twitter zde má pouze 66 milionů uživatelů (a pouze o jeden milion více, než o čtvrtletí předtím). Většina uživatelů Twitteru je tak mimo USA, kde se Twitteru daří růst ještě pomaleji.

Meziročně vzrostl Twitter celosvětově o 11 %, co se počtu uživatelů týče, takže také žádná sláva, zejména pokud si uvědomíte, kolik uživatelů má Facebook či jak rychle roste Instagram. Zajímavé je, že mobilní uživatelé tvoří zhruba 80 %.

Paradoxem je, že Twitter doufá v růst počtu uživatelů v rozvojových zemích, kteří by Twitter používali přes SMS. Tedy uživatelů, kteří nejenom prakticky nebudou moci vidět reklamy, ale také uživatelů ze zemí, kde Twitter na příjmy z inzerce prakticky nemůže pomýšlet. Jestli posedlost Twitteru rozvojovými zeměmi a SMS tweetováním nějak souvisí se snahou Marka Zuckerberga ovládnout tentýž prostor? Je to velmi pravděpodobné, ale smysl to nedává.

Do problémů se podle zprávy od Morgan Stanley ale Twitter dostává i v čase, který na něm uživatelé tráví. Mezičtvrtletně je to o 33 % méně a nelze se utěšovat tím, že by to snad byl vliv letního období. Doba trávená na Twitteru totiž dlouhodobě klesá. Lépe řečeno, naposledy rostla v prvním čtvrtletí roku 2014.

Konec Twitteru bude špatná zpráva

Existence Twitteru je přitom určitým způsobem dost zásadní – je hlavně stále jednou z mála ještě existujících alternativ (a konkurencí) Facebooku. A na rozdíl od sítě Marka Zuckerberga dokáže být podstatně lepším nositelem zpráv a informací a pro zpravodajství je to velmi užitečný nástroj.

KL24

Facebook se samozřejmě snaží převzít i tuto roli. Bohužel není k šíření zpráv a informací vhodnou volbou – uměle totiž vybírá a filtruje to, co jeho uživatelé nakonec uvidí. Twitter je jednou z posledních velkých sociálních platforem, kde se žádné umělé omezování dosahu a „vhodného obsahu“ neděje.

Pro Twitter jsou navíc hrozbou i jiné platformy než Facebook. Instagram ho ohrožuje, protože splňuje zásadní potřebu mladších generací vyjadřovat se fotografiemi. Snapchat či WhatsApp řeší potřebu přímé komunikace v reálném čase a prvně jmenovaný je dost dobře možná velmi reálnou hrozbou i v části týkající se šíření a přijímání zpráv a informací.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).