Rozhodli jsme se zjistit, jakou roli hraje Internet v marketingové politice telekomunikačních společností a jakou důležitost připisují tyto společnosti vlastní internetové prezentaci. Na základě hlasování veřejnosti a hodnocení odborné poroty budou vybrány nejlepší internetové prezentace z šestnácti webů nejvýznamnějších telekomunikačních společností působících v České republice.
Hlasovat můžete prostřednictvím formuláře na těchto stránkách nebo prostřednictvím krátkých textových zpráv. Všichni, kteří pošlou alespoň jednu SMS s příslušným číslem vybraného webu, budou zařazeni do slosování o hodnotné ceny.
Prezentace bude hodnotit také odborná porota, která se zaměří na tyto kategorie: grafické řešení, marketingová hodnota, přehlednost a navigace, přístupnost a obsahová kvalita. Každý týden v pátek vyjde hodnocení jednoho webu, pořadí se bude řídit podle abecedy.
Konečné výsledky, tedy pořadí na prvních třech místech v hlasování veřejnosti a odborné poroty, budou vyhlášeny na stránkách Lupy dne 1. října 2004.
Už dnes si můžete přečíst, jak odborná porota ohodnotila první ze šestnácti webů.
Mezi partnery soutěže patří hostingové centrum Ignum, NAVRCHOLU.cz, profesionální systém pro sledování a analýzu návštěvnosti internetových stránek, týdeník Strategie, týdeník Profit a ekonomický časopis ebiz.
Aliatel
Webová stránka společnosti Aliatel
Rodný list website
server:
Aliatel (http://www.aliatel.cz/)
zadavatel:
Aliatel, a.s.
agentura:
SorcererWare, s.r.o.
art director:
n/a
velikost týmu:
8
doba realizace:
3 měsíce
použité technologie:
HTML, PHP, MySQL, Apache
datum spuštění
březen 2001
Grafické řešení – Pavel Kout
Barevná kombinace oranžové a bílé je atraktivní, ale design (resp. použité fotografie) budí spíše dojem webu s pomůckami pro zahrádkáře (nebo s kancelářskými potřebami – podle aktuálně zobrazeného banneru) než webu telekomunikační společnosti. Design úspěšně tají účel webu a rozhodně neusnadňuje návštěvníkovi odpověď na otázky, kde se ocitl a kam má vlastně jít.
Hodnocení: 2/10
Marketingová hodnota – Jan Kučmáš
Portál Aliatelu má přehledný grafický design, který nerozptyluje zákazníka příliš mnoha grafickými prvky. Nicméně na první pohled se tam nabízí jen jeden produkt, a to ne v dominantním postavení. Vůbec komunikaci produktů a se zákazníkem je věnována na webových stránkách poměrně malá pozornost…V Aliatelu pravděpodobně považují webové stránky za nástroj korporátní komunikace a jeho marketingové využití je jen sekundární.
Hodnocení: 4/10
Obsahová kvalita – Patrick Zandl
Stránky Aliatelu jsem málem nehodnotil, protože se mi při prvním pohledu prakticky nic nenačetlo a stránka byla nepoužitelná. Až po chvíli mě napadlo, že dvěma oranžovými pruhy mi můj prohlížeč Opera naznačuje, že web Aliatelu trvá na použití Internet Exploreru. V něm to již bylo lepší – dalo se snadno zorientovat v jednotlivých nabízeních produktech, dohledat jejich podmínky, ceny i smlouvy. Obsáhlá je i sekce pro novináře s tiskovými zprávami, logotypy a informacemi o firmě.
Hodnocení: 8/10
Přehlednost a navigace – Marek Prokop
Úvodní stránce vévodí veliký symbol nenalezeného obrázku. Pod ním se krčí menu, ale předmět činnosti firmy z něj nijak dovodit nejde. Z titulku okna „Aliatel – Nejlepší spojení pro váš business“ usuzuji, že se jedná o firmu, která se zabývá jakýmisi obchodními aliancemi. Jedno z celkem 27 slov na stránce – Rhodos – naznačuje spojení s Řeckem. Asi 1600 pixelů vpravo od levého okraje se nacházejí tři další odkazy: služby, technologie, společnost. Všechny se otevírají do nového okna.
Sekce služeb již vypadá lépe. Uspořádání je pochopitelné, popisům lze při troše snahy rozumět. Ruší „značkové“ názvy služeb, které jsou vyvedeny tučně zřejmě proto, aby lépe vynikla jejich nesrozumitelnost. Nepříjemné také je, že na služby v textu stránky nejde kliknout, takže k navigaci zbývá jen menu vlevo. V něm jsou ale služby pojmenované jinak než v textu.
Navigace po následující úrovni je již poměrně bezproblémová. To se však nedá říci o úrovni nejnižší – detailech konkrétních služeb. U některých se totiž z ničeho nic zcela promění design stránky a vše, co jsem zatím z uspořádání tohoto webu pochopil, přestane platit.
– technicky nezvládnutá, informačně prázdná úvodní stránka,
– neúčelné otevírání odkazů do nových oken,
– nadužívání cizích slov, zkratek a firemní novořeči,
– nejednotný design a navigace na různých úrovních a v různých sekcích,
– malé písmo, horší čitelnost delších textů,
+ jednoznačné titulky stránek,
+ graficky odlišené odkazy v textu.
Hodnocení: 2/10
Přístupnost – David Špinar
Webu chybí textové alternativy (atribut alt) obrázků, které slouží k navigaci, orientaci a prezentaci obsahu. Je zde naprostá závislost na JavaScriptu a kaskádových stylech. Bez nich nelze např. titulní stránku vůbec použít. Titulní stránka je téměř nepoužitelná v některých alternativních prohlížečích. Velikost písma není možné zvětšit a chybí důsledné vyznačování nadpisů (značky h1, h2 atp.). Pozitivním prvkem podstránek je odlišení odkazů od okolního textu podtržením. Vytknout je třeba i otevírání stránek odkazovaných z titulky do nových oken.
Hodnocení: 2/10
Kritérium |
Hodnocení |
---|---|
Grafické řešení |
2/10 |
Marketingová hodnota |
4/10 |
Obsahová kvalita |
8/10 |
Přehlednost a navigace |
2/10 |
Přístupnost |
2/10 |
Výsledné hodnocení |
3,6/10 |
Obrázek a hodnocení zachycuje stav webové stránky ke dni uzávěrky soutěže, 3. 6. 2004.
I vy můžete ohodnotit jednotlivé weby a vybrat z nich ty, o kterých si myslíte, že jsou nejlepší. Hlasujute na stránkách soutěže Telekomunikační web roku 2004 nebo pošlete SMS a vyhrajte hodnotné ceny.
SMS zprávy posílejte na číslo 9070906 ve tvaru uvedeném u každého webu.
Aliatel: „HLAS LUPA 01“
Contactel: „HLAS LUPA 02“
Czech On Line: „HLAS LUPA 03“
České radiokomunikace: „HLAS LUPA 04“
Český mobil: „HLAS LUPA 05“
Český Telecom: „HLAS LUPA 06“
eTel: „HLAS LUPA 07“
Eurotel: „HLAS LUPA 08“
GTS: „HLAS LUPA 09“
InWay: „HLAS LUPA 10“
Nextra: „HLAS LUPA 11“
SkyNet: „HLAS LUPA 12“
Tele2: „HLAS LUPA 13“
Tiscali: „HLAS LUPA 14“
T-Mobile: „HLAS LUPA 15“
T-Systems: „HLAS LUPA 16“
Cena SMS: 6 Kč (vč. DPH). Platí pro všechny operátory.