Prima odstartovala DVB-T vysílání v Brně
Brněnští diváci mají od čtvrtka bohatší programovou nabídku televizních stanic šířených v rámci zemského digitálního televizního vysílání. V odpoledních hodinách zahájila v multiplexu 3 (dříve multiplex B) experimentální vysílání televize Prima. Místní diváci tak mohou v DVB-T přijímat celkem šest televizních programů – čtyři stanice České televize a Nova jsou v multiplexu A na Brněnsku dostupné od prosince 2005. Prima zatím na 59. kanále z vysílače Hády vysílá ve zkušebním provozu, start řádného vysílání je plánován na úterý 20. května.
Prima je v Brně dosud jediným televizním programem zařazeným v multiplexu 3, který provozuje společnost Czech Digital Group (CDG). Od úterý by měla do této sítě v moravské metropoli přibýt také hudební stanice Óčko. Zařazení Óčka do digitální sítě CDG je ale závislé na rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která musí souhlasit se změnou registrace a rozšířením územního pokrytí. Od příštího týdne by měla v multiplexu 3 začít testovat také zpravodajsko-publicistická stanice Z 1.
Ještě před zahájením fotbalového Eura by Prima chtěla zahájit digitální vysílání také v Ostravě a Plzni. Definitivní termín startu zatím nepadl, protože ještě probíhají jednání mezi Primou a Českým telekomunikačním úřadem. Česká komerční dvojka také ještě není zcela rozhodnutá, zda přistoupí na Technický plán přechodu na zemské digitální televizní vysílání. Generální ředitel TV Prima Marek Singer v úterním Press klubu na Frekvenci 1 uvedl, že je to padesát na padesát
.
Lukáš Polák: Odpoledne mezi 14:00 a 15:00 odstartuje digitální vysílání Primy v Brně
Jan Potůček: Prima zahájila zemské digitální vysílání v Brně
Jan Potůček: Podepíše Prima TPP? Je to padesát na padesát, říká její ředitel
TV Prima se stále potýká s nízkou sledovaností hlavního zpravodajského pořadu. Zprávy TV Prima, které od 5. května opět vysílá v čase od 18:55, mají průměrnou sledovanost nižší než půl milionu diváků. V minulém týdnu měla relace nejvyšší sledovanost v neděli, kdy ji shlédlo 570 tisíc diváků. Naopak nejhůře se zprávám na Primě dařilo v pátek 9. května, kdy je sledovalo necelých 400 tisíc diváků. Ani sledovanost seriálů Přátelé, který následuje po Zprávách TV Prima, není vysoká. Průměrně Přátele sleduje 180 tisíc diváků a Prima to považuje za neúspěch.
Jan Potůček: Zprávy Primy se drží pod 500 tisíci diváky, Přátelé zcela propadli
Státní informační kampaň bude zahájena příští rok
Do konce května má Národní koordinační skupina pro digitalizaci (NKS) odevzdat podrobný informační materiál o státní informační kampani, který blíže specifikuje obsah, cíle kampaně i formu spolupráce. Informační kampaň by měla být v plné míře zahájena příští rok, a tak by podle Zdeňka Duspivy, předsedy NKS, mohlo letos na podzim dojít k vypsání výběrového řízení na realizátora kampaně. Státní kampaň ale podle Duspivy nebude připravovat pouze jediný subjekt, kvůli délce a proměnlivosti kampaně půjde spíše o segmentové zakázky.
V současnosti se NKS snaží sladit model státní informační kampaně s kampaní České televize k vypínání analogového vysílání ČT 2 zahájení provozu veřejnoprávního multiplexu. Pro letošní rok má NKS na účely informační kampaně vyčleněny finanční prostředky ve výši 100 milionů korun, vyčerpat jich musí minimálně 30 procent. Veřejnoprávní Česká televize bude možná moci z této částky čerpat finance na kampaň k vypínání analogové ČT 2.
Informační kampaň a přechod na zemské digitální televizní vysílání je pro NKS momentálně prioritou. Proto má digitalizace televizního vysílání jednoznačně přednost před digitalizací rozhlasového vysílání. Podle Zdeňka Duspivy se bude NKS digitálním rozhlasem zabývat na některém z příštích zasedání, kdy bude mít více podkladů k otázce využití kmitočtového spektra i udělování licencí komerčním a veřejnoprávním stanicím.
Jan Potůček: Zdeněk Duspiva: Digikampaň začne ve velkém až příští rok
Stručně
V pondělí 12. května začala nová motoristická digitální televize Sport 5 vysílat videotext, který divákům nabízí novinky z motoristického sportu, informace o počasí nebo třeba o tom, kdo slaví svátek. Od čtvrtka pak Sport 5 přináší také dopravní zpravodajství, které připravuje ve spolupráci se společností Autoklub Czech Assistance. V případě vážných dopravních situací na českých silnicích a dálnicích budou diváci informováni prostřednictvím pohyblivého titulku zařazovaného do vysílání.
Lukáš Polák: Sport 5 už vysílá videotext
Lukáš Polák: Sport 5 od zítřka s dopravním zpravodajstvím
Digitální zpravodajsko-publicistická televize Z 1 by měla podle generálního ředitele Martina Mrnky vysílání zahájit v neděli 1. června. Od čtvrtka 22. května by měla být v zemské digitální síti 3 v Praze a Brně zahájeno vysílání reklamní smyčky Z 1. Na přelomu května a června se má multiplex 3 rozšířit také do Ostravy a Plzně a Z 1 má být i tady jeho součástí.
Nová digitální televize bude divákům dostupná nejen v rámci DVB-T vysílání, ale také prostřednictvím satelitního a kabelového vysílání, na internetu a v IPTV sítích. Zahájení televizního vysílání ve vysokém rozlišení (HDTV) neplánuje Z 1 dříve než na období 2010 až 2012. Tým Z 1 pravděpodobně posílí také Barbora Tachecí, bývalá ředitelka ČRo 1 – Radiožurnál. V současnosti Tachecí o práci v televizi jedná s generálním ředitelem Martinem Mrnkou. Podle serveru iDNES.cz by Tachecí měla na Z 1 moderovat několikrát týdně blíže nespecifikovaný publicistický pořad.
Jan Potůček: Martin Mrnka: Děláme vše pro to, aby Z 1 odstartovala 1. června
Jan Potůček: Reklamní smyčka Z 1 začne vysílat už příští týden
Jan Potůček: Martin Mrnka: Z 1 začne vysílat do tří týdnů, HD nabídne do čtyř let
Jan Potůček: Barbora Tachecí jedná o nástupu do zpravodajské televize Z 1
Ještě letos by měl veřejnoprávní Český rozhlas zahájit vysílání nové stanice mluveného slova, která bude kombinovat vysílání publicistického okruhu ČRo 6 a digitálního zpravodajského Rádio Česko. Nový okruh, který by měl odstartovat do konce roku, má vysílat analogově na středních a dlouhých vlnách a pravděpodobně také digitálně ve veřejnoprávním multiplexu. Chybět by neměl ani v nabídkách kabelového a satelitního vysílání a na internetu.
Jan Potůček: Český rozhlas přeci jenom letos spustí stanici mluveného slova
V pátek 23. května vyprší satelitní televizi Apatyka, která se měla profilovat jako televize zaměřená na zdravý životní styl a vaření, lhůta, do které má zahájit vysílání. Pokud Apatyka do pátku vysílání nezahájí, přijde o licenci. Podle provozovatele stanice Jindřicha Vodičky Apatyka start do pátku nestihne a bude žádat o prodloužení lhůty nebo licenci vrátí. Podle předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václava Žáka je ale prodloužení lhůty pro zahájení vysílání možné pouze v případě, že by startu vysílání bránily technické potíže.
Jan Potůček: RRTV neprodlouží satelitní TV Apatyka lhůtu pro start
Zatímco květen je ve znamení hokeje, červen bude žít fotbalem. Čeští diváci se mohou na přenosy zápasů z Eura 2008 těšit ve vysílání TV Prima, která vlastní vysílací práva. Speciálně pro příležitost fotbalového mistrovství Evropy připravuje Prima dva pořady – Euforie a Minuta fanoušků. Kromě Primy budou moci dění ve Švýcarsku a Rakousku diváci sledovat také na Eurosportu a také na Eurosportu HD, který vysílání ve vysokém rozlišení zahájí 25. května. Diváci v příhraničí budou moci využít také například vysílání rakouské ORF nebo třeba německé ZDF a ARD.
Lukáš Polák: Kde všude může český divák sledovat Euro 2008?
Technický plán přechodu vyšel ve středu ve Sbírce zákonů, druhý den byla sbírka rozeslána a „jízdní řád“ české digitalizace hned 15. května nabyl účinnosti. Operátorům digitálních sítí a televizím nyní běží devadesátidenní lhůta, během které se mohou k plánu přihlásit. Na souhlasu analogových televizí závisí rozvoj většiny plánovaných multiplexů. Pokud se Prima nebo Nova k technickému plánu nepřihlásí, nebude mít Český telekomunikační úřad dostatek kmitočtů pro sestavení multiplexů 2 a 3.
Jan Potůček: Technický plán přechodu vyšel ve Sbírce zákonů (ODKAZ)
Nejsledovanější digitální televizí je hudební TV Óčko, kterou podle výsledků Media Projektu za první čtvrtletí letošního roku denně naladí 233 tisíc diváků a alespoň jednou týdně 665 tisíc. Hudební televize tak dosáhla zatím nejlepších výsledků od začátku vysílání. V porovnání s třetím a čtvrtým čtvrtletím loňského roku si Óčko polepšilo o 44 tisíc diváků u denní sledovanosti a o 50 tisíc v případě týdenní sledovanosti.
Jan Potůček: Óčko nejsledovanější digitální televizí: 233 tisíc diváků denně