Uber čelí dalšímu kolu žalob. Tentokrát hlavně mimo Evropu

24. 7. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Nejen evropské úřady a taxikářská lobby má spadeno na americký startup. Po rychlém rozjezdu naráží na odpor a u soudů bude vyšlapávat cestu podobným projektům.

Evropa už má velké protesty proti Uberu za sebou. Francouzští taxikáři útočili na řidiče startupu fyzicky, ti britští zase ucpali ulice Londýna v rámci mezinárodního protestu. Teď se ozývají taxikáři v Kanadě.

Majitel torontské taxislužby Dominik Konjevic rozjel proces, ve kterém žaluje kanadskou pobočku amerického startupu o 307 milionů amerických dolarů.  

Podle informací agentury Reuters Konjevicova firma Sutts zastupuje i další taxikáře. Tentokrát ale u soudu nejde o sdílené služby, jako tomu je převážně v Evropě. „Uber X a Uber XL vytvořily obrovský trh pro nelegální dopravu v Torontu,“ tvrdí podle zprávy Konjevic, který kromě pokuty chce i konec Uberu v provincii. 

Není to první právní bitva, kterou musí Uber v Ontariu projít. Zatím se mu ale dařilo. Návrh torontské radnice na zastavení Uberu smetl ontarijský nejvyšší soud ze stolu s tím, že nejsou žádné důkazy o tom, že by Uber potřeboval licenci. Každopádně v nových předpisech pro městskou dopravu už se bude v Torontu na Uber pamatovat. 

MM 25 baliček

Toronto ale není také jediným městem na americkém kontinentu, kde probíhá nějaký spor s Uberem, a není tak jasné, kolik ze skoro šesti miliard dolarů, které firma získala od investorů, nakonec padne na právníky. Soudy už proběhly třeba v Los Angeles, San Francisku nebo Portlandu. A další je zřejmě čekají. 

Tento týden totiž španělský soudce vznesl dotaz k Evropskému soudu, který má podle něho rozhodnout, zda je Uber pouze aplikací nebo transportní službou. Pak by mělo být, alespoň tedy v Evropě, jasno, jak se má s Uberem zacházet. Jestli jako s regulovanou taxislužbou nebo jako s běžnou mobilní aplikací. Rozhodnutí přijde ale nejdříve příští rok. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).