Hlavní navigace

Evropští taxikáři povstali proti Uberu. Ti čeští už mohou střihat metr

11. 6. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa – Sean Gallup/Getty Images
Taxíky zaplavují Londýn, Paříž, Madrid, Berlín a další města. Do protestní akce se zapojily desítky tisíc evropských řidičů. Důvod? Americká služba Uber.

Klasické černé taxíky jsou i dnes symbolem Londýna. Teď ale přichází černé vozy ze zámoří. Uber. „Symboly, jakkoliv jsou ikonické, nesmí stát v cestě inovacím,“ tvrdí podle BBC Simon Walker z Institute of Directors.

Taxikářům nevadí inovace, ale spíš to, že pro novou konkurenci neplatí stejná pravidla jako pro ně. Místní LTDA, neboli Asociaci licencovaných taxikářů, se nelíbí, že řidiči Uberu nemají taxametry, ale jejich ceny určuje mobilní aplikace. Podle nich to na ostrovech není legální praxe.

Uber není v Británii jedinou novou službou, která se stala terčem hněvu klasických taxikářů. Už na konci května zaútočili londýnští řidiči na kanceláře taxiaplikace Hailo.

Neprotestovali ale jen londýnští taxikáři, kteří se dnes rozhodli zablokovat Trafalgar Square, Whitehall a Parliament Square (londýnská policie povolila jen hodinový protest v těchto třech lokalitách). K protestům se připojili i jejich kolegové v Berlíně, Paříži, Madridu a dalších evropských městech:

Zatím to ale vypadá, že jediné, čeho taxikáři protestem v Londýně dosáhli je enormní nárůst zájmu o Uber. Podle serveru The Next Web zaznamenala firma v Londýně ve srovnání s minulou středou o 850 % více objednávek. Jak ale server připomíná, není zřejmé, kolik to dělá v absolutních číslech, protože ta britská pobočka Uberu nezveřejňuje.

Bude něco v Praze?

Uber, jehož hodnota se po poslední investici odhaduje na 17 miliard dolarů, ale pokukuje i po Česku. Podle nabídky volných pozic na svém webu momentálně pro Prahu shání šéfa tuzemské pobočky, logistického manažera a experta na budování a udržování komunity. 

Firma shání zkušené lidi s minimálně tříletou praxí, což na tuzemském trhu nebude lehké. A to bude jen začátek. Pak totiž teprve přijdou na řadu řidiči, jejichž nedostatek zdržoval i rozjezd bílé flotily Radima Jančury.   

Podle informací Lupa.cz by měl už během června do Prahy přijet předvoj, který by kromě pohovorů měl zajistit i vhodný prostor pro kanceláře Uberu. Každopádně jde už o druhý pokus, jak v Praze prorazit. Z toho prvního Uber před dvěma lety vycouval. 

„Pokud sem přijdou s limuzínovou službou a nebudou plnit legislativu o smluvní přepravě, tak je mohou potkat protesty nejen od taxikářů, ale nedivil bych se reakci i od samotného magistrátu,“ tvrdí Ondřej Krátkýtuzemského taxiagregátoru Liftago

V případě služeb jako ride nebo carsharing se teprve uvidí. Každopádně magistrát s nimi počítá a chce je i v budoucnosti zvýhodňovat. „Se zavedením těchto opatření počítáme v následujících měsících, kdy představíme nový systém parkovacích zón v Praze, nicméně v této chvíli ještě probíhají práce na přípravě parkovacích zón,“ tvrdí mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá

Problémy všude, kampaň se hodí

Uber válčí v podstatě v každé evropské zemi. V lednu na její řidiče ve Francii útočili pařížští taxikáři – neobešlo se to bez prořezaných pneumatik. A to byl jen začátek. 

V Bruselu Uber narazil se svou ride-sharingovou službou. Když bude přistižen, čeká ho pokuta deset tisíc eur, tím pádem pravděpodobně konec v metropoli země Vlámů a Valonů.

wt100 2024 EARLY

Svůj soud a získání dočasného opatření mají za sebou i berlínští taxikáři. Ti se ale zatím do žádných větších akcí nepouští, protože se bojí, aby případně Uberu nemuseli platit škody, kdyby nakonec soud rozhodl o neplatnosti původního zákazu. 

Navíc se britským taxikářům povedlo do své kampaně zapojit i Google, jakožto jednoho z investorů Uberu. Ani americký vyhledávač tak zatím nemůže letošní rok na Starém kontinentu označit za svůj zrovna nejvydařenější. Kromě nepříjemnosti s Uberem na něj do Bruselu posílají žaloby evropské firmy a k tomu ještě musí mazat odkazy na stránky s informacemi, které uživatelé vyhodnotí jako nevhodné. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).