Nového investora do firmy Liftago přivedl zakladatel a zároveň jeden z investorů Martin Hausenblas – ústecký selfmademan, který vydělal a vydělává peníze především obchodováním s textilem. „Jde čistě o finanční investici přímo od Karla Janečka, nejde o aktivitu žádného jeho fondu ani RSJ,“ vysvětluje šéf startupu Juraj Atlas.
Aplikaci smíchovského startupu používá kolem pěti set taxikářů měsíčně. Denně se jich zapojují až dvě stovky. “Letos se to rozjelo, funguje i verbování pomocí samotných taxikářů za podíly z jízd. Kolem dvaceti procent řidičů naši aplikaci aktivně nabízí,” vysvětluje jeden z marketingových postupů Ondřej Krátký.
Ačkoliv je služba primárně cílená na Prahu, živelně se zapojují i řidiči z jiných krajských měst. “Jeden klient nám nedávno psal, že zkoušel Liftago i v Brně a fungovalo to už i tam,” říká Krátký.
Cizina se ozývá
Rozjíždějící se služba láká i zahraniční partnery. “Ozvaly se nám přibližně desítky firem, které by chtěly naši aplikaci rozjet v cizině. Je to pestré, od Azerbajdžánu až po Indii nebo Nový Zéland,” tvrdí šéf startupu Juraj Atlas.
Liftago se ale zatím drží při zemi. “Kdybychom mohli, tak jdeme ven hned zítra, ale jsme pořád jenom startup a chceme napřed pořádně dodělat produkt na jednom trhu a pak ho teprve posílat i do jiných zemí," vysvětluje Atlas.
Zatím tak jediný reálný kontakt Liftaga s cizinou probíhá v pilotním provozu v polském Krakově. “Učíme se tam zavádět službu efektivně,” komentuje polský experiment Atlas s tím, že za necelé dva měsíce získali osmdesát taxikářů.
“Máme stanovenou hranici stovky taxikářů, abychom se tomu začali věnovat naplno. Zatím jsme využívali najaté místní marketéry a máme v týmu rodilého Poláka, který by tam kdyžtak pak vyrazil připravit půdu,” vysvětluje Atlas. Aplikace se tak neustále rozrůstá a Liftago naráží na nedostatek lidí. „Momentálně sháníme čtyři velmi zkušené vývojáře pro iOS a Android,“ tvrdí Atlas.
Na pražské scéně, kde jezdí kolem osmi tisíc taxikářů, ale jedou rychle. Spolupracují se Sedopem a mají za sebou i námluvy s flotilou Radima Jančury Tick Tack.
Carsharing bude ještě letos
Liftago není jen aplikace pro taxikáře. Koncept je možné naroubovat i na jiné služby. V podstatě tak sedmadvacetičlenný tým vytváří komunitní platformu, ve které lze nabízet samotnou aplikaci. Momentálně je ale jejich prioritou zlepšení taxi dopravy. “Je vidět, že začali jezdit i jiní lidé. Ti, kteří se zatím taxíků báli,” tvrdí Atlas s tím, že do konce roku by měla být na světě i vlastní platforma pro carsharing.
Právě carsharing je téma i pro pražský magistrát. “Plánem je do nové koncepce parkování začlenit carsharing a umožnit uživatelům sdílených aut jednodušší parkování po celé Praze. Inspirujeme se především v Berlíně, Mnichově nebo Paříži. Se zavedením těchto opatření počítáme v následujících měsících, kdy představíme nový systém parkovacích zón,” tvrdí mluvčí magistrátu Petra Hrubá s tím, že finální rozhodnutí připadne pravděpodobně až na podzim nové politické reprezentaci.
Partnerství napříč trhem
Liftago v současné době prochází fází hledání nových partnerů. Jako první přišly na řadu hotely, restaurace a bary. Po Praze zatím firma ulovila pro testování deset spolupracujících restaurací. “Chceme spolupracovat ale i s incomingovými portály a aplikacemi. A to i s těmi globálními jako je třeba Foursquare,” prozrazuje plány Krátký.
Liftago ale připravuje řešení i pro další velká města. Ty se, podobně jako Praha, dlouhodobě potýkají s cenovou válkou taxikářů a kolísající kvalitou taxislužeb a chybí jí především kapacity na kontrolu a případnou eliminaci černých taxiků. “Při takovém počtu řidičů nemají šancí to efektivně kontrolovat,” tvrdí Atlas.
V rámci fungování v džungli tuzemských taxislužeb se Liftago spojilo s dalším startupem, který se na městskou dopravu specializuje. S Dispatchingo ze smíchovského Node5 spolupracují na prvním větším projektu pro dopravce Sedop, kterému Dispatchingo dodává dispečingový systém.
“Tuzemský trh je strašně fragmentovaný a v podstatě pro naši službu malý, proto se snažíme dát dohromady taxikářskou alianci, která by mohla postupovat v některých věcech společně,” tvrdí šéf Dispatchingo Dušan Vojtek s tím, že jejich cílem pro nejbližší dobu je expanze do Polska, Slovenska a ostatních zemí regionu.
Nebrání se ale ani exotičtějším zemím. “Rozjeli jsme i jednání s brazilskou firmou EasyTaxi,” dodává Vojtek a druhým dechem dodává, že aktuálně hledají investora pro posunutí projektu do růstové fáze.
Globální taxi revoluce
Změny, které mají přivést tradiční velkoměstské řemeslo do třetího tisíciletí, zatím nejviditelněji tlačí především americký startup Uber. Ten ale naráží na odpor klasických taxikářů po celém světě.
Firma už se dokonce před dvěma lety rozkoukávala i v Česku. Teď je ale ve vyčkávací pozici a podle Hospodářských novin by se černé taxíky bez licence mohly v české metropoli objevit ještě letos.
„Česká republika je na našem seznamu míst, kam se chceme co nejdříve dostat,“ potvrdila HN evropská mluvčí firmy Susanne Stulemeijerová. „Je možné, že se to uskuteční ještě letos,“ dodala.