Hlavní navigace

Uber se spojuje s čínskou konkurencí. Společně jim to prý půjde lépe

1. 8. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Americký startup v Číně spíš narážel než prorážel, a tak se rozhodl zatím své aktivity v zemi prodat.

Úspěch v Číně není samozřejmostí. V zemi nefunguje byznys tak jednoduše jako v západních zemích a konkurovat místním podnikatelům je leckdy vyčerpávající. Uber se potom, co do svých čínských aktivit nasypal víc než miliardu dolarů, stahuje, respektive spojuje s místní konkurencí. 

Dosud přitom v Číně tratil ve výši dvou miliard dolarů. Jeho řidiče a zákazníky převezme, podle agentury Bloomberg, dominantní služba Didi Chuxing. Spojením získá Uber pětinový podíl v nové firmě. Čínský startup pošle také do Ameriky miliardu dolarů, čímž zvýší hodnotu mateřského Uberu na 68 miliard. 

„Spojení s Uberem nám přinese zdravější a udržitelnější situaci na trhu,“ tvrdí šéf Didi Cheng Wei. Hodnota nového spojeného kolosu se odhaduje na 35 miliard dolarů. 

Didi jako takové vyrostlo během posledního roku, kdy se spojilo s konkurenční službou Kuaidi a posbíralo investice nejen od čínské Alibaby nebo Tencentu, ale i třeba od Applu. Posledně jmenovaný nalil do čínského klonu Uberu miliardu dolarů. Didi nahrává i to, že čínská vláda dala podobným službám zelenouFirma zprostředkuje víc než jedenáct milionů cest za den a drží 87 procent čínského trhu

„Jako podnikatel jsem se naučil, že je leckdy lepší poslouchat své srdce i hlavu. Nemám žádné pochybnosti, že společný projekt Didi a Uberu bude v Číně úspěšný,“ tvrdí zakladatel Uberu Travis Kalanick na svém blogu. 

Obchod může narazit na komplikace, protože Didi už spolupracuje s americkým Lyftem. A to není všechno. Čínský startup chtěl totiž vytvořit alianci konkurenčních služeb jako protiváhu globálnímu Uberu. To znamená dohoda s indickou službou Ola nebo startupem Grab, který operuje po jihovýchodní Asii.  

MMF24

Uber tak navazuje na podobnou akci Yahoo. To prodalo své čínské aktivity před jedenácti lety Alibabě a drželo v e-shopu dvacetiprocentní podíl v hodnotě jedné miliardy dolarů. 

Z miliardového podílu v e-shopu, který následně extrémně vyrostl, bylo rázem sedm miliard, které umožnily Marisse Mayer v čele Yahoo rozjet pravděpodobně poslední záchranou akci legendárního portáluPodobně tak může na svém rozhodnutí vydělat i Uber. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).