Hlavní navigace

Uber se spojuje s čínskou konkurencí. Společně jim to prý půjde lépe

Jan Beránek

Americký startup v Číně spíš narážel než prorážel, a tak se rozhodl zatím své aktivity v zemi prodat.

Doba čtení: 2 minuty

Úspěch v Číně není samozřejmostí. V zemi nefunguje byznys tak jednoduše jako v západních zemích a konkurovat místním podnikatelům je leckdy vyčerpávající. Uber se potom, co do svých čínských aktivit nasypal víc než miliardu dolarů, stahuje, respektive spojuje s místní konkurencí. 

Dosud přitom v Číně tratil ve výši dvou miliard dolarů. Jeho řidiče a zákazníky převezme, podle agentury Bloomberg, dominantní služba Didi Chuxing. Spojením získá Uber pětinový podíl v nové firmě. Čínský startup pošle také do Ameriky miliardu dolarů, čímž zvýší hodnotu mateřského Uberu na 68 miliard. 

„Spojení s Uberem nám přinese zdravější a udržitelnější situaci na trhu,“ tvrdí šéf Didi Cheng Wei. Hodnota nového spojeného kolosu se odhaduje na 35 miliard dolarů. 

Didi jako takové vyrostlo během posledního roku, kdy se spojilo s konkurenční službou Kuaidi a posbíralo investice nejen od čínské Alibaby nebo Tencentu, ale i třeba od Applu. Posledně jmenovaný nalil do čínského klonu Uberu miliardu dolarů. Didi nahrává i to, že čínská vláda dala podobným službám zelenouFirma zprostředkuje víc než jedenáct milionů cest za den a drží 87 procent čínského trhu

„Jako podnikatel jsem se naučil, že je leckdy lepší poslouchat své srdce i hlavu. Nemám žádné pochybnosti, že společný projekt Didi a Uberu bude v Číně úspěšný,“ tvrdí zakladatel Uberu Travis Kalanick na svém blogu. 

Obchod může narazit na komplikace, protože Didi už spolupracuje s americkým Lyftem. A to není všechno. Čínský startup chtěl totiž vytvořit alianci konkurenčních služeb jako protiváhu globálnímu Uberu. To znamená dohoda s indickou službou Ola nebo startupem Grab, který operuje po jihovýchodní Asii.  

TVCON 2018 Tip goNET

Uber tak navazuje na podobnou akci Yahoo. To prodalo své čínské aktivity před jedenácti lety Alibabě a drželo v e-shopu dvacetiprocentní podíl v hodnotě jedné miliardy dolarů. 

Z miliardového podílu v e-shopu, který následně extrémně vyrostl, bylo rázem sedm miliard, které umožnily Marisse Mayer v čele Yahoo rozjet pravděpodobně poslední záchranou akci legendárního portáluPodobně tak může na svém rozhodnutí vydělat i Uber. 

Našli jste v článku chybu?