Porazit Zprávy FTV Prima a stát s druhou nejsledovanější hlavní zpravodajskou relací v zemi se rok po radikální proměně podařilo Událostem České televize. Za první čtvrtletí letošního roku (do 24. března) je denně sledovalo v průměru 966 tisíc dospělých diváků (součet za programy ČT 1 a ČT 24) v podílu na publiku dosáhly hodnoty 25,81 procenta. Zprávy FTV Prima oslovily průměrně 920 tisíc dospělých diváků s podílem 25,54 procenta, nejsledovanější Televizní noviny na Nově 1,851 milionu dospělých diváků s podílem 46,90 procenta (45,78 procenta u publika od 15 do 54 let).
K TÉMATU: Průzkum: Události ČT jsou nejdůvěryhodnější hlavní zpravodajskou relací v Česku
„Obecně platí, že Události těží z významných politických událostí. Lidé vnímají relaci jako nejdůvěryhodnější v zemi a obracejí se na ni vždycky v době, kdy potřebují relevantní, aktuální a profesionální zpravodajský servis. To se bezpochyby dělo během nedávných krajských, senátních a později prezidentských voleb. Za klíčové pro hodnocení Událostí ovšem považuji, že noví diváci u Událostí už zůstávají,“ prohlásil generální ředitel ČT Petr Dvořák, který na kritice podoby Událostí do značné míry postavil svoji předloňskou kandidaturu na šéfa ČT.
ČTĚTE TAKÉ: Událostem stoupá sledovanost na ČT 24, oproti loňsku jim přibylo 50 % diváků
Nová podoba Událostí odstartovala právě před rokem, poprvé se na obrazovce objevila 1. dubna 2012. Zpočátku čelila kritice, zejména kvůli křečovitému používání sloganu “Jasné a spolehlivé,” od kterého televize po doporučení Rady ČT ustoupila. Nejmarkantnější byla změna studia, ale částečná obměna moderátorů, přechod od sedící dvojice moderátorů k jednomu stojícímu, používání velké plazmové obrazovky pro doplňující informace, ale i předtáčené spojováky a upoutávky na další reportáže. ČT také Události více propojila se sportovním zpravodajstvím a vytvořila kompaktní zpravodajskou hodinu mezi 19. a 20. hodinou.
NAPSALI JSME: Události už nebudou tolik „jasné a spolehlivé“, ČT omezí používání tohoto hesla
„Pokud jsou významné politické události impulsem ke zvýšení sledovanosti Událostí, je to dobré znamení, protože Události mají nabízet aktuální a relevantní souhrn toho nejdůležitějšího z politického, ekonomického a kulturního dění v Česku i zahraničí. Rostoucí sledovanost a spokojenost diváků vnímám současně jako signál, že lidé začínají hodinovou zpravodajskou relaci přijímat jako součást svého denního mediálního programu. Zájem o Události tak přičítám i formě, ve které se snažíme být maximálně srozumitelní a atraktivní, aniž bychom sklouzli klíbivosti, podbízivosti nebo zábavnosti,“ míní ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal.
Hodnocení zpravodajství ČT od TNS Aisa by potucek793
I když byly Události v prvním letošním čtvrtletí sledovanější než Zprávy FTV Prima, v březnu byla jejich průměrná sledovanost o něco nižší než za celý kvartál – 938 tisíc dospělých diváků (podíl 25,18 procenta), počítáno do 24. března. I tak jde o meziroční nárůst o 80 tisíc diváků a víc než jeden procentní bod v podílu na dospělém publiku. „Pozice druhé nejsledovanější zpravodajské relace je zavazující a udržet si ji bude vyžadovat další intenzivní práci. Události vysílají na delším časovém úseku než ostatní televize, čímž roste i riziko odchodu diváků,” říká šéfredaktor zpravodajství ČT Petr Mrzena.
Události ČT si podle Mrzeny navíc musí vystačit bez příspěvků, které jsou spíše zajímavé či zábavné, než významné a užitečné. “To může část diváků odradit, ovšem takové jsou naše mantinely zpravodajství veřejné služby,“ dodává. Proti tomuto tvrzení ale stojí kritické hlasy, podle nichž v Událostech po loňské změně přibylo líbivějších zpráv bez jasné informační hodnoty a aktuálnosti, jako například nedávná reportáž o oblékání prvních dam v historii Československa a České republiky. Častým terčem kritiky je i způsob řazení příspěvků v Událostech.