Když v polovině minulého měsíce (konkrétně 14. května 2008) oslavil U:fon první výročí svého vstupu na trh, nechal se slyšet, že hlasové služby spustí ještě „během tohoto léta“. Formálně, podle kalendáře, by to mělo být někdy po 21. červnu. Ale nedávné parné dny možná všechno poněkud urychlily, a tak právě včera U:fon představil konkrétní podobu svých prvních mobilních hlasových služeb. S tím, že spuštěny budou v pondělí 16. června. Tedy vlastně ještě na jaře.
Jaké cíle má U:Fon?
Než se dostaneme ke konkrétní podobě U:fonových mobilních tarifů, ještě vás budu chvíli napínat. A to malým připomenutím toho, že U:fon přichází jako nový hráč na trh, který už je delší dobu značně zabydlený. Skoro by se dalo říci, že jde o „mobilně přesycený“ trh, na kterém penetrace aktivními SIM kartami již přesáhla 126 procent – a na kterém snad už každý, kdo mobil chce, tak ho také má.
Koho pak ale hodlá U:fon oslovit? Kde hodlá „lovit“ své zákazníky? Na koho se zaměří? Jaká bude jeho cílová skupina?
Dejme nejprve slovo Peteru Hallovi, generálnímu řediteli U:fona (resp. společnosti MobilKom, která operátora se značkou U:fon provozuje). Ten zhodnotil tuzemský trh následovně:
- Na spotřebitelském trhu je asi 10 milionů aktivních SIM karet (a z toho 7 milionů předplacených karet).
- Ročně se na trhu vymění 2 miliony SIMek a přibude 0,5 milionu nových SIMek.
Následně konstatoval, že
podle našich průzkumů budou naše služby atraktivní pro 1 milion z těchto zákazníků, kteří ročně mění operátora.
A pak zmínil konkrétní cíle, které si U:fon klade:
- 70 tisíc mobilních hlasových uživatelů v roce 2008,
- 300 tisíc do konce roku 2010.
Pokud bychom vzali za základ současný počet aktivních SIM karet (13,13 milionu, jako součet přes O2, T-Mobile a Vodafone na konci 1Q 2008), pak U:fonem očekávaných 70 tisíc odpovídá 0,53 procenta celého trhu. To působí spíše jako zaokrouhlovací chyba, než jako nějaká konkurenční hrozba pro již etablované mobilní operátory. Na druhou stranu se takto nízký cíl určitě snáze splní a třeba i překročí, než cíl podstatně ambicióznější.
Do roku 2010 by U:fonem plánovaných cca 300 000 uživatelů odpovídalo cca 2,28 procenta (vztaženo k dnešní velikosti celého trhu). I to by stále představovalo obrovský odstup od dosud nejmenšího mobilního operátora, kterým je Vodafone, a který má na současném trhu podíl 20,5 % (v počtu aktivních SIM karet).
Podívejme se na to ale z trochu jiného pohledu: pokud by U:fon ke konci letošního roku získal oněch 70 000 uživatelů a pokračoval ke své druhé metě, musel by v průběhu následujících dvou let každoročně získat na 115 000 nových zákazníků (resp. aktivních SIM karet). A to už zase není tak málo, ve srovnání s jeho mobilními konkurenty, kteří v minulém roce přibrali od 220 do 260 tisíc nových zákazníků, resp. aktivních SIM karet. Zde by se tedy U:fon dostal již někam na polovinu jejich přírůstků. Ale i to je velmi hrubý odhad, protože jeho přírůstky by jistě z nezanedbatelné části šly na úkor přírůstků jeho konkurentů.
Komu mobil od MobilKomu?
Představitelé MobilKomu se včera svěřili i s tím, kdo by měl být jejich hlavní cílovou skupinou. Tedy na koho se hodlají nejvíce zaměřit. Podle očekávání to jsou spíše ty „méně lukrativní“ skupiny, i když z úst nového operátora takového hodnocení včera pochopitelně nezaznělo. Sám U:fon charakterizoval své dílčí cílové skupiny takto:
- Hledači nejlepších nabídek: lidé, kterým nevadí mít více mobilů, aby volali co nejvýhodněji.
- Šetřílci: při volání chtějí co nejvíce ušetřit.
- „Můj první mobil“: pořizují si první mobil a preferují jednoduchost (důchodci, konzervativní zákazníci).
- „Česká rodina“: rodiče a děti, resp. prarodiče potřebují mezi sebou navzájem levně komunikovat.
- Předplacenkáři: nechtějí se vázat, odmítají paušály, ale vadí jim drahé hovorné.
- Živnostníci s několika zaměstnanci: intenzivně komunikují se zaměstnanci a okolím, hledají nenákladné řešení.
Co bude hlavním tahákem?
Čím ale U:fon osloví takto vymezené cílové skupiny (a další potenciální zájemce)? Jakým argumentem je přesvědčí, aby přišli (či spíše přešli) právě k němu? A to i v situaci, kdy jeho pokrytí (aktuálně 75 % populace, resp. 61 % území) stále výrazně zaostává za pokrytím jeho konkurentů? Nechali stávající mobilní operátoři někde „díru“, kterou by U:Fon mohl zaplnit? Stačila by mu nějaká malá „nika“, nebo bude potřebovat něco většího?
U:fon nakonec (alespoň podle mého hodnocení) šel jinou cestou: přinucen okolnostmi, odvážil se jít dále, než kam byli ochotni dojít jeho mobilní konkurenti. A to s nabídkou neomezeného volání „zdarma“. Přesněji: s hovory již v rámci paušálu, bez minutového hovorného.
V rámci pevné sítě je to dnes už zcela běžné. Ale v mobilních sítích ještě tolik ne. Stávající mobilní operátoři sice již také mají podobné nabídky – ale jsou to spíše „high-end“ nabídky pro lukrativní zákazníky, které si operátor tak jako tak dostatečně zkasíruje. A tak už je neobtěžuje nějakým měřením a počítáním minut. Nejsou to nabídky, určené pro „běžného Frantu uživatele“.
No a U:fon chce udělat právě to, že nabídku neomezeného mobilního volání „zdarma“ (jen za paušál) naservíruje skutečně každému zákazníkovi, v rámci všech svých tarifů. Ostatně, zde je jedno z jeho marketingových hesel, které určitě budeme slýchat častěji:
U všech tarifů platí volání zdarma v U:fonově síti (pro všechny a navždy)
Samozřejmě se to týká jen hovorů v U:Fonově vlastní síti. Ale na druhou stranu U:fon není nijak úzkoprsý a „vlastní síť“ chápe šíře, už jako skutečně konvergovanou: zdarma (přesněji: v ceně paušálu) budou i hovory mezi U:fonovými pevnými a mobilními telefony, a dokonce i hovory mezi jeho vysílačkami a pevnými či mobilními telefony.
A je to „Za nula“!
Poskytnutí hovorů zdarma (v ceně paušálu) skutečně všem zákazníkům, včetně těch nejméně lukrativních, ale není jediným směrem, ve kterém se U:Fon odhodlal jít dále než stávající mobilní operátoři. Dalším jeho přelomovým krokem je snížení paušálu (zahrnujícího neomezené hovory) na ideální nulu!
Tarif, v rámci kterého je měsíční paušál snížen na nulu, se jmenuje příznačně: „Za nula“. Přesto nabízí neomezené volání v rámci vlastní sítě. Další služby již jsou v rámci tohoto tarifu zpoplatněny – ale nenajdete zde žádnou formu „pokuty“ za nízký paušál, jako třeba příplatek ve výši 5,95 za každý hovor u (pevného) tarifu O2 Mini.
Třeba jedna minuta hovoru mimo U:Fonovu síť přijde na 4,90 Kč, což je stále méně než třeba u tarifu Nabito 350 u Vodafonu (kde jde o 5 Kč, vše včetně DPH). Na druhou stranu SMS zprávy přijdou u tarifu „Za nula“ na 1,50 Kč, což je sice více než u již zmíněných tarifů Nabito, ale zase to není nijak horentní částka. Cena 1,50 Kč za jednu SMS zprávu je u tarifů stávajících mobilních operátorů docela běžná – avšak bez DPH, zatímco u U:fona jde o 1,50 Kč již včetně DPH (platí pro celou následující tabulku).
Za nula | Za 100 | Za 300 | Za 600 Rodina | |
---|---|---|---|---|
Měsíční paušál | 0 Kč | 100 Kč | 300 Kč | 600 Kč (3 SIM) |
Volání v síti U:fona | zdarma | zdarma | zdarma | zdarma |
Volání do ostatních sítí | 4,90 Kč | 4,90 Kč | 3,90 Kč | 3,90 Kč |
SMS (všechny sítě/v síti U:fona) | 1,50 Kč | 1,50 Kč | 1,50 Kč / zdarma | 1,50 Kč / zdarma |
Telefon (se smlouvou na 24 měsíců) | 5000 Kč | 1000 Kč | 500 Kč | 2000 Kč (3 telefony) |
Telefon (se smlouvou na dobu neurčitou) | – | 2000 Kč | 2000 Kč | 6000 Kč (3 telefony) |
Za zmínku určitě stojí také způsob fakturace u tarifu „Za nula“. Vzhledem k nulové výši jeho paušálu zde zákazník platí jen za to, co provolá do jiných sítí a co proSMSkuje – a fakturu dostává teprve tehdy, až jeho účet v daném měsíci překročí 100 Kč.
Za nula nebo za 100?
Jakýmsi bratříčkem tarifu „Za nula“ je tarif „Za 100“. U obou dvou jde fakticky o balíčky, včetně nezbytného telefonu – a oba se liší vlastně jen tím, jak zákazník rozkládá cenu tohoto balíčku:
- V případě tarifu „Za nula“ zaplatí zákazník vše najednou: jednorázově 5000 Kč.
- V případě tarifu „Za 100“ zákazník své výdaje rozloží: jednorázově zaplatí 1000 Kč, pokud se uváže na 24 měsíců, nebo 2000 Kč, pokud uzavře smlouvu na dobu neurčitou – a pak platí měsíční paušál 100 Kč (vše včetně DPH).
Zájemci o tarif (balíček) „Za nula“ přitom mohou využít jednorázové marketingové akce: pokud si ho včas objednají (na webu U:fona či na tel. 811 811 811), zaplatí jen 3000 Kč místo 5000 Kč. Objednávat mohou již od včerejška, ale jen do vyčerpání zásob, konkrétně do 10 000 ks.
K dalším tarifům už jen stručně: pro intenzivněji volající je určen tarif „Za 300“, který je asi plně popsán výše uvedenou tabulkou. Komentář si zaslouží snad jen poslední tarif, který má atribut “rodinný“. Za jeden paušál zde zákazník získává celkem tři mobilní telefony, stále s možností neomezeného volání jen za paušál mezi sebou i dalšími telefony v síti U:fona – a s účtováním hovorného ze všech tří mobilů na jeden společný účet.
Měsíční paušály U:fona přitom nejsou „kreditní“, v tom smyslu, že by obsahovaly nějaké částky (či minuty) k provolání do jiných sítí či SMS zpráv k odeslání. To poněkud komplikuje jejich srovnávání s tarify stávajících mobilních operátorů, které naopak mají „kreditní charakter“ stále častěji.
Co v nabídce nenajdete
Za zmínku ale určitě stojí i to, co U:fon ve své startovací nabídce nemá. Nenajdete zde například žádnou kombinaci mobilního a fixního tarifu, neboli nějaký „konvergovaný balíček“. Prý až „později“, jak zní standardní odpověď.
Stejně tak v nynější nabídce nenajdete žádnou zmínku o mobilních datech. Nejspíše to souvisí s velmi omezeným výběrem mobilních telefonů: U:Fon začal s tou nejmenší možnou nabídkou, čítající jeden jediný mobilní telefon. Jde o typ Ubiquam U-400, speciálně upravený pro U:fonovy frekvence v pásmu 430 MHz (a také s českou lokalizací a logem U:fona). Pokud vás zajímá podrobněji, jeho manuál najdete zde a první recenze například zde na stránkách iDnes. Jak se ale zdá, tento mobil nepodporuje samostatné datové přenosy – a proto také asi absence jakékoli zmínky o mobilních datech v nynější nabídce U:fona.
Nicméně je to zřejmě jen otázka času, než U:fon získá pro své zákazníky nějaký mobilní telefon, který datové přenosy podporuje. Ale už dnes si můžeme ujasnit, o jaké datové přenosy půjde: U:fon totiž provozuje dvě různé CDMA sítě. Tu, kterou se pyšní jako technologicky nejvyspělejší, tedy síť CDMA 1×EV-DO Rev. A, nadále používá jen pro část svých datových služeb, konkrétně pro službu Fofr Internet.
Všechny ostatní služby provozuje U:fon ve své druhé síti, pomocí starší technologie CDMA 1X (resp. CDMA 1×RTT). Zde tedy „běhá“ jak dosavadní „pevný“ hlas, tak i nově spouštěný „mobilní hlas“, a také všechny ostatní datové přenosy, kromě již zmiňovaného Fofr Internetu. Vzhledem k možnostem této starší technologie jde ale o datové přenosy s maximální rychlostí 153 kbit/s. To tedy bude principální limit i pro budoucí mobily U:fona s podporou datových přenosů (v síti 1×RTT).
Za zmínku v této souvislosti jistě stojí i to, jak se oba druhy hovorů a datové přenosu do jedné sítě „vejdou“. Odpověď na tuto otázku nepřekvapí: U:fon bude ve své CDMA 1X (resp. CDMA 1×RTT) upřednostňovat (mobilní i pevný) hlas, který bude mít vyšší prioritu před datovými přenosy. Zda to datové přenosy nějak ovlivní (zhorší skutečně dosahované přenosové rychlosti), ukáže teprve čas. Již vloni na podzim přitom měl U:fon určité kapacitní problémy se svou sítí a musel ji významně posilovat. Dnes tvrdí, že má kapacity dost – a včera například zaznělo, že z jeho dosud instalovaných cca 700 sektorů se jen asi 17 dostává ve špičce pod výraznější zátěž. Uvidíme, po rozjezdu mobilního hlasu může všechno plně jinak.
Pokrytí, roaming, PR SMS …
Důležitou informací pro zájemce o U:fonovy mobilní hlasové služby určitě je také úroveň jeho pokrytí. Nuže tedy: v současné době má prý pokryto na 75 % populace, což by mělo odpovídat cca 61 % území. Konkrétní mapu najdete na webu U:fona. Do konce roku by mělo pokrytí vzrůst na 84 % (populace). Nejspíše ale neporoste až tak lineárně, protože v rámci včerejší prezentace zaznělo z úst generální ředitele, že již konce června má být pokryto na 80 % populace.
Velmi zajímavá je u U:fonových mobilních služeb také otázka roamingu. Na první pohled by se mohlo zdát, že vzhledem k jeho specifické technologii (CDMA) a frekvencím (430 MHz) u něj roaming v zahraničí nepřipadá v úvahu. Nicméně představitelé U:Fona sami řekli, že v příštím roce chystají zprovoznění roamingu. Na následný dotaz pak upřesnili, že by mělo jít o řešení na principu duální SIM karty, pro CDMA síť i pro GSM síť. Tím i pro dva telefony: jeden pro CDMA, a druhý pro GSM. Nebo ne nutně: vždyť přece už existují duální mobily, podporující jak CDMA, tak i GSM. Třeba je mezitím U:fon také nabídne. Tedy pokud mu je jejich výrobce upraví pro jeho specifické frekvence.
Pokud jde o přenositelnost čísel, tu U:fon nabízí již dnes – ale jen v rámci pevné sítě a svých hlasových služeb, které mají charakter pevné hlasové telefonie (což jsou služby U:Fonův telefon a U:fonův telefon s Internetem). Přenositelnost v rámci mobilní sítě by prý měla přijít na řadu někdy v září tohoto roku.
Až na příští rok pak jsou plánovány další služby, které dnes již také standardně patří mezi mobilní: například služby prémiových SMS zpráv (PR SMS) či dárcovské SMS.
Na závěr ještě jedna důležitá poznámka: až vám přijde hovor z čísla, začínajícího na trojčíslí 790, nelekněte se. Je to hovor z mobilní sítě U:Fona, který používá právě toto předčíslí.
Jak U:Fona hodnotí konkurence
O komentář k nové nabídce mobilních hlasových služeb U:fona jsem požádal také stávající mobilní operátory. Odpověděli dva z nich a podle očekávání byli notně kritičtí:
[Vodafone] "Hlavní slabinou je malé pokrytí a relativně malý počet zákazníků, který zásadně snižuje atraktivitu neomezeného volání zdarma do vlastní sítě. Slabá je také nabídka telefonů, jejichž dotovaná cena je navíc podmíněna podpisem víceleté smlouvy. Před začátkem léta také mnohé zákazníky odradí neexistující roamingová nabídka.
[T-Mobile] Nabídka U:fona svou agresivitou odpovídá situaci – jde o zaváděcí, cenově agresivní nabídku, která je typická pro společnost, která nově vstupuje na trh. Dá se předpokládat, že dokáže oslovit některé zákazníky velmi citlivé na cenu. Při současné úrovni služeb však nepředpokládáme, že by nějaký zákazník mobilního operátora zvyklý na vysoký standard služeb a téměř 100% pokrytí byl ochoten slevit ze svých nároků.
Z pohledu T-Mobile je U:fon stále neplnohodnotným operátorem, jehož nabídku není možné porovnávat s komplexní nabídkou ostatních mobilních operátorů přítomných na českém trhu. Nejde o klasického GSM operátora – U:fon využívá jinou technologii i koncová zařízení, jeho nabídka má omezený rozsah, pokrytí ani kvalita služeb nedosahují standardu běžného mezi tuzemskými operátory.